5 életvezetési hiba, amit a legtapasztaltabbak is elkövetnek

GettyImages-1055709678

Nincs könnyű helyzetben a technológia és a kapitalizmus szorításában élő 21. századi nyugati, de minimum kelet-közép-európai ember. Bár a csapból is azt hallja, hogy mennyire szabad, mégsem képes ellenállni a rá ható társadalmi erőknek. Nem igazán tud szakítani olyan kívülről diktált szokásokkal, amelyekről maga is tudja, hogy ártanak neki. Hogyan tudunk élhetőbb életet élni, és honnan lesz elég bátorságunk hozzá?

Darius Foroux író gyűjtötte össze, hogy a tapasztalatai szerint mik azok a jellegzetes hibák, amiket szinte valamennyien rendre elkövetünk. Azért ilyen gyakoriak, mert tulajdonképpen bele vannak kódolva abba a rendszerbe, amiben élünk. Extra tudatosságot igényel tehát, hogy a testi-lelki-társas egészségünk érdekében elkerüljük őket.

#1 A pénzszerzés uralja az életedet

A kapitalista társadalomban minden a fogyasztásról szól. Elhitetik veled, hogy újabbnál újabb termékekre van szükséged: jobbra, nagyobbra, divatosabbra. Először a legmenőbb telefonra gyűjtesz, később egy autóra, majd egy saját házra, aztán kezded elölről az egészet, amikor a gyerekeidnek próbálod megteremteni ugyanezt. Közben vásárolsz egy csomó mindent, amire valójában nincs is szükséged. Reklámok tömkelege igyekszik meggyőzni arról, hogy a boldogságod az anyagi javak birtoklásán múlik. Természetesen a financiális stabilitás fontos, de egy bizonyos életszínvonal felett a javak halmozása csak átmeneti kielégülést fog okozni. Egy csomó mindenről viszont visszafordíthatatlanul lemaradhatsz, ha folyton a pénzszerzéssel vagy elfoglalva. 

#2 Nem figyelsz oda az alvásodra

Egy teljesítményközpontú világban az alvás sokak szemében még mindig csupán a nap kényszerű megszakítása. A hangsúly általában a határaink feszegetésén van. Az iskolában, az edzéseken, a munkahelyünkön azt tanuljuk meg, hogy miként győzzük le a fáradtságot. A nemet mondás képességéről, a lelassulásról, a pihentető alvásról már sokkal kevesebb tudással rendelkezünk. Pedig az önmagunkról való gondoskodás egyik legfontosabb eleme, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű alváshoz juss. Ellenkező esetben a legbizarrabb tünetekkel számolhatsz: például folyton megbetegszel, nehezen hozol döntéseket, közhelyessé és humortalanná válsz, egészségtelen ételeket eszel. 

Nem lesz jó vége, ha túlhajtod magad
Nem lesz jó vége, ha túlhajtod magadFotó: Dny59 / Getty Images Hungary

#3 Nem tudsz kiszakadni az online térből

A technológiai robbanással elterjedő mobiltelefonok olyan azonnaliságot vezettek be az emberi kommunikációba, amire eddig nem volt példa. Gyakorlatilag bárkit bármikor el lehet érni, a legváratlanabb helyzetekben rezeghet a mobilod. Az online térben való állandó készenlét érzése sokakban szorongást kelt, a kiszakadásra való képtelenség függőségi viselkedésekkel és a kontroll elvesztésével járhat. Az angolban már egy új kifejezés is létezik azoknak az embereknek a megjelölésére, akik fáradhatatlanul lesik a készülékeiket a nekik szóló üzenetek új hullámát várva: ők az ún. konstans csekkolók (constant checkers), az amerikai válaszadók 43 százaléka. Szintén megdöbbentő eredmény, hogy az Amerikai Nemzeti Alvás Alapítvány 50 államra kiterjedő, 30 000 serdülő bevonásával végzett kutatásának adatai szerint az amerikai fiatalok mindössze 8 százaléka kapcsolja ki a telefonját éjszakára, és átlagban 34 szöveges üzenetet váltanak egymással alvásidő alatt, akár félálomban! 

Sokan részint a digitális jelenlét elharapódzását hozzák összefüggésbe azzal a tendenciával is, hogy 2013 óta az USA-ban 33 százalékkal nőtt a depresszióval diagnosztizált személyek száma. Az aggasztó jelenségek kapcsán az Amerikai Pszichológiai Társaság éves jelentésében 2019 egyik legfontosabb témájaként sorolta fel a digitális eszközöktől való függés kérdését. A dolog kétarcúságát remekül illusztrálja, hogy a digitális terápiák fejlesztése szintén az egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó terület manapság a lélektanban. 

Ne hagyd, hogy teljesen beszippantson a technológia!
Ne hagyd, hogy teljesen beszippantson a technológia!Fotó: gremlin / Getty Images Hungary

#4 Mindig a mozgás marad el

A munka, az otthonod rendben tartása, a család és a barátok mellett nehéz bármire is időt szakítani. Különösen, ha váratlan helyzetek is adódnak napközben, amik azonnali cselekvést kívánnak. Ilyenkor a legtöbb ember számára a sportolás csúszik a prioritási lista aljára. Azonban ha nem vagyunk képesek magunknak megadni az időt a testmozgásra, az könnyen megbosszulja magát. A legegyszerűbb aktivitásoktól is kimerülhetünk, az ülőmunkától mindenünk sajogni kezd, jönnek ránk a kilók, melyek további egészségügyi nehézségeket hoznak magukkal. Állítsd meg ezt a folyamatot, vállalj felelősséget a testedért! Tartsd magad a minimum heti három edzéshez, illetve igyekezz növelni az életmód-aktivitásodat: sétálj, biciklizz, használd a lépcsőt!

#5 Azt gondolod, hogy jobb vagy, mint mások

A kezdeti sikereinken felbuzdulva könnyen túlértékelhetjük magunkat: a tudásunkat, a tapasztalatainkat, az érveink jogosságát. Például azt gondolhatjuk, hogy jobbak vagyunk, mint mások, ezért többet is érdemlünk. Rendre túlvállaljuk magunkat, mert naivan azt hisszük, vég nélkül terhelhetők vagyunk. Az általunk képviselt igazságot pedig néha az egyetlen, legalábbis a legfőbb igazságnak véljük gondolni. A legbölcsebb emberek azonban valójában éppen azok, akik belátják, hogy milyen keveset tudnak. Akik meg tudják őrizni a kíváncsiságukat, nyitottak maradnak az új élmények, nézőpontok, információk befogadására.

Mustra