Egy alkalmatlan főnökség egy egész munkahelyet tönkre tud tenni. Ronald E. Riggio, a kaliforniai Claremont McKenna Főiskola szervezetpszichológus professzora összegyűjtötte azokat a leggyakoribb figyelmeztető jeleket, ahonnan tudhatod: a közös hajót épp egy hatalmas jéghegy felé irányítják a kormánynál lévő vezetők. Lépj le onnan, amíg nem késő!
#1 Rangidős a vezető, csak az irányításhoz nem ért
Egy szervezet életében igenis számít a vezető személye, akinek kimagasló döntéshozatali és interperszonális (emberi kapcsolatokra vonatkozó) képességekkel kell rendelkeznie. Azért van annyi inkompetens vezető a világon, mert a kiválasztásuk sokszor az alapján történik, hogy milyen régóta dolgoznak a munkahelyen, illetve mennyire jók egy bizonyos területen. Viszont korántsem biztos, hogy például a legjobb sebész lesz a legjobb osztályvezető, ahogyan a rangidősség és a lojalitás sem garancia arra, hogy valaki a vezetői kompetenciák birtokában van.
ELLENSZER: csak azokat a személyeket érdemes vezetőnek kinevezni, akik bizonyított vezetői készségekkel rendelkeznek és megfelelő képzést kaptak ezen a területen. Természetesen maga a szervezet is segítheti dolgozóit abban, hogy ilyen programokon részt vegyenek, fejleszthessék vezetői képességeiket, tudásukat.
#2 A jó kollégák menekülnek a süllyedő hajóról
A nagy fluktuáció, a munkavállalók gyors cserélődése általában a hanyatlás jele. Különösen, ha a legtehetségesebb, legtapasztaltabb, legambiciózusabb kollégák távoznak sorra a munkahelyről. Ennek persze nagyon sok oka lehet: a mérgező munkahelyi kultúra, a nem megfelelő vezetésből származó fejetlenség, a kompenzáció alacsony mértéke, a támogatás hiánya, a szervezeti hibák javítására való képtelenség.
ELLENSZER: a vezetőknek ezeket a felmondásokat figyelmeztető jelként kell értelmezniük, ki kell találniuk, hogy mi lehet a baj. Ennek érdekében érdemes a távozó munkatársakkal kilépőinterjúkat készíteni, akár olyan külső szakember bevonásával, akinek jelenlétében nagyobb érzelmi biztonságban tudja őszintén elmondani a döntéséhez vezető okokat. Ezek a vezetők számára talán fájó, de mindenképpen értékes információk lesznek arra vonatkozóan, hogy milyen intézkedésekkel előzzék meg a jövőbeni hasonló eseteket.
#3 A rossz kollégák bármit megtehetnek a fedélzeten
Amikor bántalmazó munkavállalók, feladataikért felelősséget nem vállaló, lébecoló dolgozók ellenőrizetlenül folytathatják destruktív tevékenységeiket, az mind a szervezet reputációja, mind a minőségbiztosítás, mind a többi kolléga számára problémát jelent. Ha ezek a személyek a magasabb pozícióban lévő emberek támogatását élvezik, az az egész szervezet munkamoráljára negatívan hat.
ELLENSZER: a bántalmazó légkörrel kapcsolatban lényeges, hogy minden szervezet a zéró tolerancia elvét alkalmazza. Ennek betartásában a munkahely belső szabályzata, a megfelelő panasztételi mechanizmusok és retorziók segítenek. Fontos, hogy minden dolgozó érzékeny legyen a verbális abúzus megnyilvánulásaira, időben tudjon visszajelzést adni, ha bárki részéről ilyet tapasztal.
#4 Folyamatosan megy a tűzoltás
Ha azt tapasztalod az irodában, hogy a vezetők folyamatosan rohangálnak és – egyébként előre látható módon bekövetkező – problémákat oldanak meg, ott rendszerszintű problémák vannak; az eseti tűzoltások nem fognak a probléma hosszú távú megszűnéséhez vezetni. A passzív menedzsment előbb-utóbb út a biztos bukáshoz: ha mindig a végsőkig halogatják a problémák megoldását, biztosan lesz majd olyan alkalom, amikor késő lesz cselekedni.
ELLENSZER: A jó vezetők proaktívak, a stratégiai tervezésbe az egész csapatot bevonják, így minden dolgozó magáénak érzi a szervezet által kitűzött célokat. Ha minden helyzetben megtörténik a potenciális problémák elővételezése, később sem veszíti el a kontrollt a csapat, csak a megfelelő, előre kidolgozott forgatókönyvhöz kell nyúlni.