John Bargh, a Yale Egyetem professzora a társaselőfeszítés-vizsgálatok egyik meghatározó személyisége. 2017-ben könyve is megjelent a témában, Before You Know It: The Unconscious Reasons We Do What We Do (Mielőtt tudod: cselekvéseink tudattalan okai) címmel.
De mi az az előfeszítés?
Az előfeszítés (angolul priming) során küszöb alatti, azaz nem tudatosuló ingerlés éri a személyt, amelyet gyakran egy figyelemelterelő maszkinger is követ. A kutatások azt vizsgálják, hogy a tudatosan nem megélt ingerek miként befolyásolják a viselkedésünket, attitűdjeinket. Széles körben elterjedt mítosz például, hogy a mozifilmek képkockáiban akkora sebességgel villannak fel reklámok, hogy nem vagyunk képesek észlelni őket, ugyanakkor a vásárlási kedvünkre így is hatnak.
Bargh és munkatársai publikálták az elmúlt évtized egyik leghíresebb primingvizsgálatát, amelyben kimutatták: ha egy pohár forró kávét tartunk a kezünkben, az tudattalanul is hatással lesz arra, milyen benyomásaink alakulnak ki másokról. A tanulmány óriási népszerűségre tett szert, de vajon kiállta a megismételhetőség próbáját?
A Bargh-féle híres forrókávé-vizsgálat
A 2008-ban megjelent kutatásban két vizsgálatról számoltak be a pszichológusok.
Az elsőben 41 egyetemista vett részt, akik vagy forró, vagy jeges kávét fogtak 10-15 másodpercig a kezükben, miközben egy pszichológiai laboratóriumba tartottak vizsgálatra. Az italt egy kutatási asszisztens adta a kezükbe a liftben, amíg feljegyezte az adataikat. A vizsgálat helyszínére érkezve, a személyeket elterelésként arra kérték, hogy két autót értékeljenek, majd egy fiktív ember személyiségét pontozták. Róla csak annyit tudtak, hogy intelligens, ügyes és szorgalmas.
EREDMÉNY: azok, akik forró kávét tartottak a kezükben, melegszívűbb vonásokkal ruházták fel az ismeretlen személyt, mint akiket jegeskávé megfogására kért meg az asszisztens. A forrókávé-csoport tagjai hajlamosabbak voltak gondoskodónak, jó természetűnek, nagylelkűnek értékelni a fiktív embert. A fizikai hőmérséklet észlelése nem hatott az olyan tulajdonságok pontozására, mint például a beszédesség vagy a vonzalom, amik nincsenek összefüggésben a meleg/hideg tengellyel. A résztvevők nem voltak tudatában a vizsgálat igazi céljának, a kávé hőmérséklete tudattalanul hatott rájuk.

A második vizsgálatban 53 személyt kértek meg arra, hogy 30 másodpercig fogjanak a kezükben vagy egy hideg, vagy egy forró terápiás párnát. Ezt követően kitöltöttek a párnáról egy értékelőlapot, megbecsülték a hőmérsékletét. A vizsgálat zárásaként a diákok jutalmat választhattak: vagy helyben fogyasztanak el jégkrémet, üdítőt, vagy egy kupon mellett döntenek, amit később a barátaik válthattak be.
EREDMÉNY: azok közül, akik a forró párnát fogták, többen választottak a barátjuknak ital-, illetve jégkrémkupont. A fizikai melegség tehát a mások iránt érzett melegséggel volt összefüggésben a kutatók szerint.
Az alapötlet: a fizikai és személyközi melegség közötti kapcsolat
A kutatások hátterében az a kérdésfeltevés állt, hogy a fizikai világ jelenségeinek mennyiben léteznek pszichológiai megfelelői: a meleg hőmérséklet összefüggésbe hozható az emberek közötti interakciókban megfigyelhető melegséggel? A szerzők szerint a válasz azért is igen, mert mindkét folyamat hátterében hasonló agyi aktivitás húzódik meg. Az insula dolgozza fel a hőmérsékletre és a bizalomteli emberi kapcsolatokra jellemző melegség információt is.
Milyen agyterület az insula?
Az insula az agykéreg oldalhasadékának mélyén helyezkedik el, mindkét féltekében megtalálható. Sokrétű szerepét kimutatták például a testtudatosság alakításában, a motoros kontrollban, a fájdalomérzet megítélésében, az ételek vagy kábítószerek iránti sóvárgásban, illetve az érzelmek feldolgozásában is.
Mit talált a megismételt vizsgálat?
Christopher Chabris és Dan Simons tíz évvel később ismételték meg a világhírű kutatást. Mindkét vizsgálatba az eredetinél több mint háromszor annyi résztvevőt vontak be, a laboratórium steril helyszínét az utca világára cserélték fel, a diákok helyett pedig olyan járókelőket választottak ki, akik jobban leképezték New York lakosságának demográfiai összetételét.
EREDMÉNY: sem a forró kávé, sem a meleg párna hatását nem tudták kimutatni. Sőt, az eredmények alapján inkább arra találtak erősebb bizonyítékot, hogy semmilyen összefüggés nincs a fizikai hőmérséklet észlelése, valamint a benyomásformálás, illetve az ajándékozási viselkedés között.

Az egész Bargh-féle vizsgálat kamu?
Chabris és Simons nagyon visszafogottan foglal állást a tekintetben, hogy mennyire megbízhatóak Bargh eredményei. Felmerül annak lehetősége, hogy a megismételt kutatást érte statisztikai balszerencse, amely folytán véletlenül nem jöttek ki az összefüggések. Az is lehet, hogy a forró kávé hatása csak laboratóriumban, csak egyetemisták esetében működik, vagy valami olyan ok folytán alakult ki, ami a tudósok előtt sem ismert. „Ha van is a forró kávénak vagy a terápiás párnának hatása egy másik személyről alkotott benyomásunkra, illetve a proszociális viselkedéseinkre, az
mind fontosságában, mind erősségében, mind hatókörében lényegesen limitáltabb, mint ahogy azt eredetileg prezentálták.
– írják a kutatók. Ha szándékos megtévesztésről nincs is szó, a túláltalánosítás továbbra is hatalmas problémát jelent a tudományban. Elsősorban a szerzők, de az egész tudományos közösség és az újságírók felelőssége is, hogy 41 amerikai egyetemista részvételével zajló vizsgálatból miként lesznek pillanatok alatt az egész emberiségre vonatkozó, világraszóló eredmények.

És azokéról, akik nem fehér, középosztálybeli egyetemisták?
Tovább olvasom