Miért vagy hulla estére, ha egész nap csak ülsz és vered a billentyűt?

Nem pakolsz szenet, nem futsz Spartathlont, nem a kertben kapálsz, a nap végére mégis teljesen kimerültnek érzed magad. Mitől van ez, amikor jóformán semmit sem csináltál, csak a billentyűt verted?

Több elmélet is kering arról, mi okoz embertelen fáradtságot egy olyan nap végén, amikor szinte csak a szemed és az ujjaid mozogtak. Az mnm.com  cikkéből most négy teóriát ismerhetsz meg. 

Kifogyott a mentális szusz

Ha nem is erőlködsz egész nap, agyad mégis dolgozik - nem is keveset. Bár e szerv tested egészéhez viszonyítva relatíve kicsi, mégis ez fogyasztja el a felvett oxigén 20 százalékát. "Az izmaink alapesetben nem igényelnek sok élenyt, csak akkor, amikor sportolunk vagy fizikailag terheljük őket, agyunk viszont folyamatosan szomjazza a levegőt" - mondja Steven Feinsilver, a New York-i Lennox Hill kórház szakembere. Még ha nem is fizikai munkát végzel, tulajdonképpen teljesen jogos, hogy a nap végére elfáradsz.

Motiváció híján elkalandozol

Amikor egész nap papírokat tologatunk vagy Excel táblákat bámulunk, könnyen elunhatjuk magunkat és elveszítjük a fókuszt. Lehet, hogy rákattintunk a Facebookra és egy negyed órával később azon kapjuk magunkat, hogy csetelni kezdtünk egy ismerősünkkel. A konfliktus, hogy szeretnél valamit csinálni, és e helyett valami teljesen mással kell foglalkoznod, és persze fordítva: hogy dolgoznod kellene, de ott van egy rakás érdekesebbnek tűnő dolog, belső feszültséget okoz, és ez bizony nagyon fárasztó.

Ha nálad is állandóan nyitva van 3-4 extra ablak a hír- és a közösségi oldalaknak, ne csodálkozz, ha könnyen elkalandozol, aztán magadat stresszeled azzal, hogy miért nem dolgozol már. Próbálj beszélni a főnököddel, hogy legalább néha kínáljon meg valami érdekes vagy motiváló feladattal, hátha akkor kisebb lesz a kísértés, hogy máshová kattints!

Az a fránya stressz

A munka kemény meló. Rengeteg határidő, követelőző főnök, és a kollégák is tudnak idegesítőek lenni. Időnként egy kis stressz még belefér, és ha jól tudod kezelni, még motiválhat is, de a krónikus nyomás nagyon káros, negatívan hat nemcsak a teljesítményedre, de egész életminőségedre is -  világít rá a Healthline.com.

Lehet, hogy többet kellene aludnod.
Lehet, hogy többet kellene aludnod.Fotó: Shutterstock

Ha már úgy adódott, hogy sok a stressz, próbáld meg jól kezelni. Lélegezz mélyeket, menj el ebédelni, keress egy csendes sarkot és próbálj valami teljesen másra gondolni, amikor már már túl sok! Rövid távon ez a megoldás, de ha kicsit messzebbre is szeretnél látni, érdemes átgondolni, honnan ez a sok stressz és normális-e, hogy ennyi van belőle.

Ja, hogy álmos vagy?

Na igen, ha nem alszol eleget, az kijön az íróasztalnál is: elég nehéz fókuszálni, ha még az ébren maradásra is koncentrálnod kell. Napi 7-9 óra alvásra lenne szükség – egyéni igényektől függően - ahhoz, hogy kipihent maradj, persze nemcsak a mennyiség, az alvás minősége is rengeteget számít. És bár furcsán hangzik, a túl sok alvástól is érezheted magad kimerültnek.

Az alváshiány okozta fáradtság rohamokban tör rá az emberre, egy-egy unalmasabb feladat közben, vagy ebéd után. Mivel kicsi az esélye, hogy munkahelyeden bevezessék a délutáni szunyókálást, jobb, ha az otthoni alvásidődet próbálod jobban kihasználni. Tudod: menj időben, és lehetőleg azonos időpontban ágyba, aludj hűvös, sötét szobában, és este felejtsd el a képernyőt és a koffeint! 

Mustra