Sajnos, a munkahelyek többségén számolni kell egy kikerülhetetlen tényezővel, ez pedig a főnök. Ha szerencsés, akkor a feljebbvalója egy nyugodt és előrelátó gondolkozású ember, ha pedig nem, akkor kénytelen más dolgokhoz folyamodni. Rengeteg problémás főnöktípus van: bunkó főnök ellen is van megoldás, és az sem meglepő, hogy tízből heten behúznának a főnöküknek. Vannak azért pozitív példák is, de mi van akkor, ha nem a szerencsések közé tartozunk? Milyen a munkahelyi élet egy mérgező felettessel, és hogyan tudjuk kezelni őt? Köszi a tippeket, Bustle!
1. Kategorizálja főnökét!
Fontos az elején tisztázni, hogy a mi főnökünk melyik kategóriába tartozik, hiszen ez alapján tudjuk majd megfelelően kezelni őt. A New York-i Egyetem kutatásában két negatív típusú vezetőt különböztet meg: az egyik a diszfunkcionális főnök, a másik a sötét lelkű főnök.
A diszfunkcionális vezető lehet, hogy jó szándékú, de hozzá nem értő, vagy esetleg következetlen, és az is előfordulhat, hogy a fennálló nehézségeket sem tudja kezelni. Őket sokszor belső bizonytalanságuk vezérli, és nem ritka náluk a hangulatingadozás sem. Egy 2016-os kutatás szerint egyébként a munkavállalók könnyebben megbirkóznak azzal, ha feljebbvalójuk folyamatosan borzalmasan vislekedik, a kiszámíthatalanság az, ami igazán zavarja őket. Ami a gonosz főnököket illeti, felismerhetőek arról, hogy mindig a saját érdekeiket helyezik előtérbe, hogy szeretik a drámát, a konfliktusokat és szívesen ártanak másoknak.
2. Kölcsönkenyér visszajár!
Elsőre furcsának hangozhat, de működik: egy 2015-ös tanulmány szerint, úgy tudjuk megvédeni magunkat a főnökünk mérgező viselkedésétől, ha mi is úgy viselkedünk, mint ők. A Baylor Egyetem kutatói két különböző tanulmányt készítettek, amikben több mint 500 embert kérdeztek meg, hogyan bánnak velük főnökeik, ezt hogyan kezelik és úgy általában mint gondolnak a munkájukról. Talán nem meglepő, hogy a jó főnökök beosztottjai elégedettek voltak, akiknek pedig rossz felettesük volt, két csoportra oszlottak: voltak, akik megpróbáltak visszavágni, és voltak, akik szimplán beletörődtek, és nem szóltak vissza. De milyen módszerekkel is éltek azok, akik a küzdelmet választották? Passzív-agresszív módon léptek fel, vagyis ignorálták a főnökeiket, és elég lazára vették a figurát.
3. Bizonytalan főnöknek mondjon köszönetet!
A következő tanácsot akkor fogadjuk meg, ha megbízhatatlan a főnökünk. Ő az, akinek a problémái és agressziója ugye a saját bizonytalanságukból fakad. A Dél-Kaliforniai Egyetem kutatói szerint az ilyen főnököket a legjobban úgy lehet kezelni, hogy ha megköszönünk neki dolgokat. Elsőre kicsit nyalizósnak tűnhet, de hatásos. Persze előbb érdemes kideríteni, hogy valóban ebbe a típusba sorolható-e a felettese. Ha folyamatosan verseng a beosztottakkal, sokat kételkedik és tétlenkedik, agresszív lesz, ha valaki átveszi helyette az irányítást, kiakad, ha úgy érzi, hogy valaki alá akarja ásni a tekintélyét, ha zavarja mások tehetség, akkor igen, ő ebbe a kategóriába tartozik.
4. Vegye rá, hogy eddzen többet!
Elég őrültségnek tűnhet elsőre, de az indokolatlanul sokat stresszelő főnököket úgy lehet hatástalanítani, hogy valahgy rávesszük őket arra, hogy járjanak el edzeni, hiszen köztudott, hogy a testmozgás jót tesz a testnek és a léleknek is. Egy korábbi tanulmányból kiderült, hogy stresszes helyzetekben néhány főnök akarva vagy akaratlanul az alkalmazottakon töltötte ki a mérgét, ám ha sikerült meggyőzni őket, hogy járjanak el edzeni, akkor sokat javulhat a helyzet. Persze ezt a módszert az eredendően gonosz vezetőknél nem érdemes bevetni, csak a bizonytalan, aggódós főnöknél hatásos.
5. Beszéljen vele!
A pszichológiai kutatások azt mutatják, hogy hatalmasat léphetünk előre azzal, ha leülünk beszélni a főnökünkkel, miként is állunk egymáshoz. Mint minden emberi kapcsolatban, itt is fontos a kommunikáció, így ha tudjuk hányadán állunk másikkal, akkor egy jobb munkahelyen tudunk dolgozni. Ez a bölcsesség egy tanulmányból derült ki, ahol általánosságban megállapították, hogy boldogabbnak és kielégítőbbnek érezték a munkájukat azok, akik tisztázták a kapcsolataikat. Ha sikerül összehozni a nagy megbeszélést, akkor fontos, hogy higgadt maradjon, és főnöktől függ, hogy jó ötlete az, hogy más is jelen van-e vagy sem.