"Magyarországon nagyon nehéz a női vezetők dolga. Ez egy szélsőségesen maszkulin kultúra, így a munkakultúra is nagyon férfias" – állítja Kuna Gábor pszichológus, aki tíz éve foglalkozik szervezetfejlesztéssel, és tart rendszeresen vezetéstechnikai tréningeket. Hogy mit jelent a maszkulin kultúra a gyakorlatban? Azt, hogy a magyar inkább akar a legjobb lenni, és közben kevésbé motiválja az, hogy szeresse, amit csinál. Nálunk a versengés, az eredmény és a siker képvisel értéket, és nem a támogatás, az empátia vagy az együttműködés. "Minden modern vezetéstudományi kutatás azt mutatja, hogy a vezetői sikerességnek és a vezetői beválásnak az alapja a szociális készség. Az a jó vezető, aki felismeri az egyéni motivációs, működésmódbeli, viselkedésmódbeli különbségeket, aki tud a helyzettől függően bánni az emberekkel, aki képes egyénre szabottan vezetni, képes a száz munkavállalót száz különböző embernek látni. Ehhez pedig empátia kell, érzelmi intelligencia és jó szociális készségek, amik klasszikusan feminin vezetési stílusjegyek. Ez persze nem azt jelenti, hogy ezek a tulajdonságok kizárólag a nőkben vannak meg, de a női vezetőkre jellemzőbbek, mint a férfiakra."
Maszkulinitás vs femininitás
Geert Hofstede holland szociálpszichológus hosszas kutatómunka eredményeképpen öt olyan faktort talált, melyek mentén a különböző kultúrák vállalati rendszerei összehasonlíthatóvá váltak. Az öt faktor a hatalmi távolság, az individualizmus vagy kollektivizmus, a maszkulinitás vagy femininitás, a bizonytalanságkerülés és a hosszú vagy rövid távú orientáció. Magyarország a maszkulinitás-feminimitás dimenzióban 88 pontot ért el, amivel erősen férfias kultúrának számítunk. A svédeknél ugyanez az érték 5. Nem véletlen, hogy ott a nyilvános férfimosdókban is van pelenkázó.
Az, hogy egy vezető beválik-e, részben a munkatársak elégedettségétől, részben a vállalat sikerességétől függ. Kuna Gábor szerint pedig pénzügyi mutatókkal is alátámasztható, hogy üzletileg jobban teljesítenek azok a cégek, ahol több a női vezető. Ennek részben az az oka, hogy az embereknek fontos lett az életminőség, szeretik jól érezni magukat a munkahelyükön, szeretik, ha megbecsülik őket. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy a főnökük feminin vezetői készségekkel is bírjon. A több női vezetőt foglalkoztató vállalatoknál előny az is, hogy krízishelyzetekben többféle szemlélet, többféle stratégia áll a menedzsment rendelkezésére. "Ha összezárunk 8-10 férfit egy teremebe, ott bármilyen problémáról is van szó, előbb-utóbb a versengés lesz a megoldás. Azokban a szervezetekben, ahol jelen vannak a vezetésben a nők is, konfliktushelyzetben a szociális megoldások is felbukkannak, szélesebb a viselkedési spektrum, nagyobb a válaszlehetőségek száma." Nem véletlen, hogy az elmúlt időszakban a világ számos vezető vállalatánál kerültek nők a kulcspozíciókba. Janet Yellent például nemrég választották meg az amerikai jegybank, a Fed elnökévé, és a General Motors is női vezérigazgatót kapott, Mary Barra személyében.
Különösen izgalmas Marissa Mayer, a Yahoo! vezérigazgatójának története, akit a cég hat hónapos terhesen igazolt át a Google-tól. Egy leendő anya, aki épp terhesen teszi meg élete legnagyobb karrierlépését. Furcsának tartja? Feszeng tőle? A mi maszkulin kultúránkba ez nehezen fér bele. Magyarországon a férfiak esetében támogatott viselkedés, hogy valaki minél többet dolgozzon, minél több pénzt keressen, minél ügyesebben valósítsa meg önmagát, a nőknél azonban nem.
"A női vezetőknél hamar felmerül az a dilemma, hogy karrier vagy család. Egy maszkulin társadalomnak pedig van is erre egy egyértelmű válasza." Kitalálta mi az? Naná, hogy a család. "Ahhoz kell nagyon erősnek és tudatosnak lenni, hogy a nők ne vegyék magukra ezt a társadalmi nyomást. Ha valaki úgy gondolja, hogy össze tudja egyeztetni a gyerekvállalást azzal, hogy ő közben vezetői pozícióban is megállja a helyét, akkor igenis csinálni kell. Ehhez persze komoly önismeretre van szükség, és a nőknek meg kell tanulniuk a társadalmi elvárások, a direkt és indirekt negatív visszajelzések ellenében megvalósítania önmagukat."
"Sok női vezetőn azt látom, hogy ebben a maszkulin kultúrában az az érvényesülési stratégiájuk, hogy megpróbálnak férfiasabbak lenni a férfiaknál is. Ez azonban nem szerencsés. Amikor az egyén olyan szerepet visz, ami a saját személyiségétől távol esik, annak a szerepnek a hosszú távú fenntartása nagyon nehéz, nagyon igénybe veszi az embert és gyors kiégéshez vezet. Nyilván nehéz szemben állni a széllel, de azt javaslom, hogy ne próbáljanak a nők a férfiakkal saját pályájukon versenyezni." A nőknek tehát ahelyett, hogy küzdenének ellene, érdemes felvállalni a nőiességüket, hiszen pont ez az, amitől jó vezetővé válhatnak.