Miért nem képesek a nők ellenállni a drága arckrémek csábításának? Mindenki tudja, hogy a reklámjaik olyan csodákat ígérnek, melyeket a termékek sosem fognak teljesíteni, a modellek vagy hamvas tizenévesek, vagy szanaszét vannak photoshopolva (annyira, hogy időnként a külföldi reklámellenőrzési hatóságok be is tiltják a reklámokat), ennek ellenére ezredik alkalommal is megvesszük az adott krémet, hátha ez, a mostani, a legújabb tényleg beváltja az ígéretét.
Ennek még Akovács Éva is bedől, pedig ő több női magazin főszerkesztője is volt, és pontosan tudhatná, hogy mennyi igaz a reklámokból.
Fay Weldon írónő, a Daily Mail szerzője, akinek 5 fontos (szóval nagyjából a legolcsóbb kínai piacos) táskája van, de képes kiadni 225 fontot (80000 Ft) arckrémekre, maga is azok közé tartozik, akik ugyan látják, hogy nem működnek a csodát ígérő krémek, mégis megveszik azokat. Hogy mi készteti őket erre? Weldon szerint a remény: az, hogy hinni akarunk a csodákban, és minél drágább egy krém, annál biztosabbnak érezzük, hogy az majd végre tényleg hatni fog.
"Nem én mondtam, de igaz: 'ha egy rúzst nem tudsz eladni, duplázd meg az árát'. Az emberek abban bíznak, ami drága. Nem egy színes viaszrudacskára vágynak, hanem a csodára" - fogalmazza meg Weldo, pontosan mi is az, amit a reklámszakemberek csinálnak.
Ha a közönséges patikai krémeket áttennénk egy Estée Lauderes tégelybe, sokan meglepődnének, hogy milyen hatékonyak, egyszerűen azért, mert a cég neve összekapcsolódott a dárga és jó minőségű termékek nevével. Ennek ellenére a nők még testápolóra is hihetetlen pénzeket képesek kiadni, a narancsbőr elleni szerekről nem is beszélve, pedig azokról rendszeresen kiderül, hogy azt biztos nem tudják, amit ígérnek.
A nagyszüleink még ecettel öblítették le a hajukat, miután szappannal megmosták, az arcukra meg élesztőpakolást tettek, miután szappannal és vízzel jól letisztították a bőrüket. Később már esetleg bekenték a kékdobozos Niveával vagy Hélia-D-vel. A mai, hangzatos márkanevű, tudományos bullshittel eladott drága krémek nagy része azóta is ugyanannyit tud, mint az olcsóbb krémek, vagy mondjuk a kevésbé hangzatos nevű mandulaolaj, de míg a krémek gyönyörű tégelyekben, arany feliratokkal csábítanak, addig a mandulaolaj maximum egy randa műanyag fiolában van, és csöppet sem vonzó a címkéje. Pedig a drága arckrémekben valóban csak a drága csomagolást és a reklámszövegeket fizetjük meg, ami bennük van, pár ezer forintból előállítható.
A Creme de la Mer az Estee Lauder arckréme, és az egyik legdrágább termék ebben a kategóriában: egy 100 ml-es tégelye 160 fontba (57000 forint) kerül. Gyártója kommunikálja, hogy a formulát az 1970-es években alkotta meg egy NASA tudós, dr. Max Huber. A sztori persze nagyon szép.
Égési sérülések kezelésétől a luxus arckrémig
Egy kísérletben a fizikusként dolgozó Hubernek súlyosan összeégett az arca és a keze, így nekiállt, hogy találjon egy olyan krémet, amely a hegeket látványosan javítja. A kitartó fizikusnak 12 évi munkájába került, hogy megalkossa az igazit, míg rájött, hogy a biofermentáció lehet a megoldást. A tengeri moszat és egy sor vitamin és ásványi anyag jelentette a megoldást, került bele citrus, eukaliptusz, búzacsíra, lucerna és napraforgó olaj is. A fizikus halála után az Estee Lauder felvásárolta a jogokat Huber lányától, és elkezdte kiépíteni a márkát.Will Buchanan kozmetikai vegyész elhatározta, hogy megvizsgálja, mennyiből lehet előállítani ezt a legendás (és legendásan drága) krémet. Mivel a termékekre kötelező ráírni az összetevők listáját, ezért viszonylag könnyű dolga volt. A kőolajat (mely a vazelin egyik alapanyaga), a glicerint és az eukaliptuszolajat krémkészítős oldalról rendelte meg, más összetevőket pedig vegyszerekkel foglalkozó cégektől. Végül elkészült a másolat, amelyből 100 ml 9,71 fontból ( 3570 forint) jött ki.
„Ez egy teljesen egyszerű 'víz az olajban' típusú krém" – nyilatkozta a Daily Mailnek az alkotó. "Nagyvonalú voltam a tengeri alga használatával, ami a fő összetevő. De a pontos receptet és a költségeket persze csak a gyártók tudják."
Ennek ellenére a krémeknek csak egyetlen biztos hatása van: elhitetik a nőkkel, hogy szépek lesznek, és ettől tényleg szépnek látják magukat.