Egyértelmű, hogy a jónép elenyésző százaléka választja közlekedésre a kerékpárt a magasztos zöld gondolatok miatt. Bár szép dolog az ökológiai lábnyom csökkentése, ám igazából a lényeg az, hogy sokkal jobb a bringára felülni, mint felszállni egy csurig telt, prüszkölő, nagykabátban párolgó emberek közé a buszra, vagy kiköhögni négyszáz forintot literenként a tankolásnál. A karikázás előnyeiről természetesen akkor sem kell lemondani, ha beköszönt a rossz idő, egyszerűen csak néhány dologra kell odafigyelni.
Műszaki állapot és kiegészítők
Amikor minden reggel és este nyálka borítja az utakat, amit éjszakánként fagy fűszerez, akkor fontos igazán, hogy rendben legyenek a fékek a bicajon. Felesleges ezzel otthon vacakolni, sokkal stabilabb szakértőre bízni az egészet. Itt még az az előny is megvan, hogy felhívhatja a figyelmet olyan dolgokra, ami elsőre fel sem tűnik. Tehát például, hogy ildomos lenne lekenni a láncot és a fogaskereket valamilyen, direkt ilyen körülményekre kifejlesztett szilikonos cuccal esetleg olajjal, vagy hogy a gumik cseréje is megérett már. Egyébként lehet kapni külön erre az időszakra szánt abroncsokat, amelyek nagyjából úgy működnek, mint a téligumik az autóknál. Igaz, hogy ezekkel nem lehet annyira száguldozni, viszont ez ebben az időben amúgy is mérsékelten ajánlott. Ráadásul, ha már csak egyel kevesebb a borulás ennek köszönhetően, már megérte.
A lámpafronton is érdemes körülnézni. Nyáron még csak-csak elmegy az egy-két LED-es villogó, de ilyenkor, amikor az emberek és autók szürke árnyként kóvályognak a ködben, ez legyen az első változtatás. Nem sokkal drágábbak, és a nagyobb fényerő tényleg, de tényleg a választóvonal lehet élet és halál között. Aki ezen spórol, annak annyi esze van, mint aki nem vesz fel sisakot, mondván az nem áll jól. Így is elég kockázatos a bringázás a városban, felesleges még pluszban Belzebúb orrát fricskázni.
Nem rossz ötlet egyébként egy, a vázra akasztható kis táskát beszerezni ilyenkorra. Ebben simán elfér egy törlőrongy, amivel át lehet futni a vázon és a nyergen, ha azok átnedvesednének, így megelőzhető a felfázás. Pár ezer forintos tételekről van szó, nem dönthet senkit anyagi romlásba ezek beszerzése ráadásul minden kerékpár- vagy sportboltban megvehetőek.
Fázom!
Igazán cefet érzés fázni a bringán, de kis odafigyeléssel ez is elkerülhető. A sisak alá pont jól jöhet, egy specializált, légáteresztő sapka. Itt azért lehet trükközni. Aki ezeket nem szereti, mert például a frizurát garantáltan hazavágja, az kísérletezhet alternatív megoldásokkal. Én például egy nagyméretű, kívülről a sisakra húzható, házi készítésű kötött sapkát használok. Borzasztó idétlen külsőt kölcsönöz, viszont rá lehet húzni a fülre is. A speckó kesztyű is fontos. Nem csupán a csúszásgátló bevonat miatt, hanem mert melegebben tartja a kezet, mint egy átlag darab. Amikor eljönnek az igazán hidegek, akkor elsőként az ujjak kezdenek elfagyni, és az nagyon-nagyon tud fájni, ha valaki erre nem figyel oda.
Vannak kívülről egyszerűen felpatentolható védőnadrágok, ám ezek jól be tudják izzasztani az embert, ráadásul munkába vagy mulatóba menet nem a legpraktikusabbak. Ilyenkor megoldás a nadrágszár felhajtása, de akkor meg a lábszár kezd piszkosul fázni. Na pont erre találták ki a sízoknikat, amelyekből a legolcsóbb darab is kiválóan megteszi. A könyök és térd védelme egyébként nagyon fontos. Elég egyszer megfázniuk, és utána egész életen át végigkísér a fájdalom. Ezek melegen tartására kiválóan alkalmas lehet egy szétvágott zokni, vagy szűk pulóver.
Óvatosan és udvariasan
Nemcsak az autók bénáznak az első hó, havaseső leesésekor, hanem mi is. Sokkal jobban oda kell figyelni, hiszen a körülmények fokozatosan távolodnak az ideálistól. Csúszós úton, ködben, sötétben tényleg nem egy leányálom biciklizni, de vezetni sem. Ilyenkor még fontosabb, hogy partnerei legyünk egymásnak, hisz bár a kerékpáros nem vendég az utakon, azért még mindig az autók, buszok a csúcsragadozók. Úgyhogy tessék odafigyelni a másikra, mellőzni a hisztit, a mutogatást, és inkább segíteni a másikon, és akkor minden rendben lesz!