Ez az év a fizetési szokásainkat is alaposan átrajzolta. Az utóbbi hónapokban azok is kénytelenek voltak megbarátkozni a digitális tranzakciókkal, akik korábban nem használták fizetésre a bankkártyájukat, és a postán, illetve a közüzemi szolgáltatók irodáiban fizették be a számláikat.
A készpénz nélküli világ főpróbája
Leszoktunk a postára, bankba és ügyfélszolgálatra járásról, szinte mindent a fotelból oldottunk meg, és vagy elintéztük mindezt a nagyszülők helyett is, vagy digitális gyorstalpalót tartottunk nekik skype-on. A szolgáltatók is bővítették az online és a telefonon is elintézhető ügyek körét. A hivatalokba járás és sorban állás helyett maradt netbankos utalás, az alkalmazásokon keresztül vagy QR-kód beolvasásával történő számlafizetés, a személyes villanyóra-leolvasás helyett az appok használata. A háziorvos által felírt receptek egy felhőszolgáltatásnak köszönhetően lehívhatók a gyógyszertárban vagy a neten. A hivatalos dokumentumokat is egyre többször jegyeztük elektronikus aláírással, és valószínűleg már soha többé nem fogunk annyi mindent személyesen intézni, mint régen.
A digitális világ vívmányaitól idegenkedőknek is meg kellett barátkozniuk az online pénzügyekkel: annak is bankszámlára érkezett a fizetése, aki eddig készpénzben kapta meg, és a közös családi IKEA-s kirándulások helyett a netről kellett beszerezni az új dolgozósarok berendezési tárgyait, vagy a távoktatáshoz szükséges plusz laptopot a gyereknek. Nem csak az élelmiszer és éttermi házhozszállítás pörgött fel, szinte mindent webshopokban kellett megvenni, a jógaszőnyegtől a fejhallgatókon át a virágföldig. Ma már alap, hogy a neten rendelt, nem megfelelő méretű ruhákat egyszerűen visszaküldjük a webshopba, és a bankszámlánkra megérkezik a korábban kifizetett összeg.
Sokan online tanfolyamokra és streaming szolgáltatásokra fizettek elő néhány kattintással, népszerű lett a virtuális „mozijegy”, a kijárási korlátozások alatt 17 százalékkal nőtt a virtuális élmények iránti igény, legyen szó filmekről, akár fitneszről. Mások a neten adakoztak az ingyenes órákat tartó oktatóknak, vagy tanítottak maguk is online érkező adományért.
A vasúti és a BKV-pénztárak előtti sorok sokkal rövidebbek lettek, mint az előző években, hiszen egyre több utas veszi meg online applikációval a jegyeket és a bérleteket, akár útban a vasútállomás felé, a villamoson. Ennek köszönhetően valószínűleg jóval kevesebben késték le a Balatonra vagy a Velencei-tóra induló vonatot.
„A kártyás fizetések száma az e-kereskedelem szinte minden területén megnőtt, az élelmiszer házhozszállítástól kezdve a különböző sportcikkek, játékok beszerzésén át a nagy bevásárlásokig”
- mondja Mondovics Péter, a Mastercard marketing menedzsere. Májusban az emberek kiugróan sok kertészkedéshez szükséges cikket kezdtek rendelni, és megugrott az elektronikus számlabefizetés is a számlakibocsátók alkalmazásaiban.
A szeptember 14-én megjelent Fizetési Élmény Riportból kiderült, hogy a netes vásárlók több mint felének (58%) még mindig frusztráló élmény a digitális vásárlás, 10-ből 9 ember hagyott abba online vásárlást a célegyenesben, amikor a termék már a kosarában volt, ennek pedig a legtöbbször bizalmatlanság az oka (korábbi rossz tapasztalatok, nem megbízhatónak tűnő weboldal, ismeretlen fizetési oldal, információhiány).
Ezzel párhuzamosan viszont 2020. márciusában és áprilisában több mint 50 ezer új magyar vásárló jelent meg az interneten, ezzel közel 3,5 milliósra bővült az online vásárlóközönség. Az ágazat belföldi forgalma meghaladta a bruttó 355 milliárd forintot (a GKI és az árukereső.hu kutatása alapján).
Épp ezért azok a kereskedők előnyt élveznek majd, akik a megfelelő kínálat és áttekinthető honlap mellett megbízható és egyszerűen használható fizetési megoldásokat kínálnak.
Ha bejött egy termék vagy egy szolgáltatás, újra ugyanott vásárolunk
A Fly Research 2020. májusában kutatást készített a Mastercard megbízásából 15 európai országban, 7,500 válaszadó bevonásával. Az eredmények alapján a magyarok elsősorban könyveket (23%), konyhai eszközöket (21%) a hajfestékeket és az informatikai eszközöket (12-12%) vásároltak. Az is kiderült, hogy szívesen hagyjuk a pénzünket azokban a netes üzletekben, amelyek beváltak, és amelyekben megbízunk. Ezekre az oldalakra többször is visszatérünk, és értékeljük, hogy nem kell minden egyes pizzarendeléskor vagy streaming szolgáltatás használatakor újra és újra beírni a fizetési adatokat. Az ún. mentett tranzakciókkal nemcsak időt spórolhatunk, hanem elkerülhetjük, hogy pl. a villamoson kelljen elővennünk a bankkártyánkat, hogy aztán kíváncsi tekintetek kíséretében pötyögjük a telefonunkba a kényes számsorokat.
Ugyanakkor sokan aggódnak amiatt, hogy a kereskedők és a szolgáltatók visszaélhetnek az elmentett kártyaadataikkal. Ez a félelem alaptalan a szakember szerint: „Ilyenkor nem a kereskedőnél mentjük el a bankkártyánk számát, ő hozzá sem fér ezekhez az adatokhoz. A kártyaszámot a kereskedő cég bankjának adjuk meg. A bankok egyszer használatos tokent, vagyis engedélyt adnak a kereskedőnek, hogy elindítsa a tranzakciót, és ezt az egyedi tokent nem lehet máshol, máskor felhasználni” – mondja.
Mondovics Péter, a Mastercard marketing menedzsere elmondta, hogy a fizetés folyamán az eddigiekhez képest további biztonsági funkciókat is bevezetnek a bankok, mint például az erős ügyfélhitelesítés.
„A folyamat lényege, hogy a vásárlás során az elektronikus fizetési tranzakciót a mobilomon vagy egy egyszer használatos kóddal, vagy az ujjlenyomatommal, és a mobil banki alkalmazás segítségével kell jóváhagynom.
Az ujjlenyomatom egyedi, és a készülék is egyedi, és az így létrehozott egyedi kódot más nem tudja használni”
– magyarázza.
Ez egy kényelmi faktor, egy plusz szolgáltatás a kereskedők részéről, hogy nem kell 10-szer, vagy 15-ször megadni a kártyaszámot, hanem egyetlen gombnyomással történik a vásárlás. A mentett kártya alapú, kereskedő által indított tranzakciókkal ráadásul egyedi szolgáltatások és termékek is fejleszthetők – pl. a mobilparkolás, vagy a gyors vonatjegyvásárlás – ami jelentősen megkönnyíti az életet, vírushelyzettől függetlenül.
Mentett tranzakciók
A BIG FISH Payment Gateway szolgáltató tranzakciós adatai azt mutatják, folyamatosan nő a mentett kártyás tranzakciók népszerűsége: 2019 januárja és 2020 májusa között 160%-kal több tranzakciót bonyolítottak le így,a havonta elmentett új kártyák száma megduplázódott, a mentett kártyával végzett tranzakciók összértéke pedig szintén a kétszeresére nőtt.
A cikket a Mastercard támogatásával a Brand & Content készítette, nem a Dívány szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.