Amikor még szó sem volt leárazásról
A Black Friday - „magyarosan” Fekete Péntek - kezdetben egyáltalán nem volt pozitív hangvételű kifejezés, a név eredetének semmi köze nincs a kereskedők által biztosított akciókhoz. Korábban egy 1869-es, pénteki tőzsdei krach-ot hívtak így, 1961-től a hálaadást követő napot nevezte így a philadelphiai rendőrség a vásárlási láz miatt kialakult óriási forgalmi dugók miatt. A helyi yardoknak ez a nap egyenlő volt a pokollal, így a Black Friday-t akkoriban főleg negatív eseményként tartották számon.
1966-ban aztán Abe S. Rosen PR-os javaslatára megpróbálták pozitív irányba fordítani a jelentését, és a hálaadást követő pénteket már nem a hatalmas forgalommal összefüggésben kommunikálták, hanem a karácsonyi bevásárlás kezdetével kötötték össze.
A PR akció működött, ezt követően a Fekete Péntek már hivatalosan is a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelentette. A kifejezés egyre elterjedtebbé vált, amihez sokat hozzátett az is, hogy a New York Times 1975-ben úgy írt a Black Friday-ről, mint az év kereskedelmi szempontból legerősebb napjáról. Ennek is köszönhető, hogy az ezt követő években arra kezdték el használni a nevet, amikor a kereskedők a könyvelésben a veszteséget szimbolizáló piros szín helyett átváltanak a nyereséget jelentő fekete szín használatára. Az üzletek ezen a napon bevezették a hosszabb nyitva tartást, ráadásul a megszokottnál nagyobb akciókat kínáltak.
Az utóbbi nem maradt az Amerikai Egyesült Államok határain belül. Ma már az egész világon köztudott, hogy Fekete Pénteken a legnépszerűbb árucikkekhez - mint a játékok, ruhák vagy elektronikai cikkek - hatalmas kedvezményekkel lehet hozzájutni. Érthető, ha emberek ezrei tűkön ülve várják ezt a novemberi napot, és tömegek özönlik el az üzleteket. Valahogy így:
Vannak, akik hajlandók már akár éjjel háromtól várakozni az üzletek előtt:
Az sem ritka, hogy a nagy a tumultusban a vásárlók egymásnak esnek. Ez a fotó sem egy politikai tüntetésen készült, hanem egy sima Black Friday-en:
Rendszerint az elektronikai cikkeket áruló üzletekben szabadul el leginkább a pokol. Itt például mindenki olcsó tévéhez próbál hozzájutni:
Az Instagramon #blackfridayfights hashtag alatt számos olyan képet, videót találunk, amelyeken az emberek szó szerint egymást tapossák, csak hogy megvehessék a leárazott termékeket.
Sőt, az Egyesült Államokban már több haláleset is történt az elszabadult indulatok miatt: 2016-ban New Jersey-ben egy Macy's előtt volt lövöldözés, Nevadában pedig egy Walmart parkolójában lőtt le egy sofőr egy másikat, miután ugyanarra a parkolóhelyre akartak beállni, és vitatkozni kezdtek. Kaliforniában pedig szabályos tömegverekedés tört ki egy üzletben, amiről a Twitteren is találunk emlékeket:
Just in case you missed it, black friday Modesto, Ca :-))) pic.twitter.com/MSH7gd2Gm3
— Je$$ (@jessxrobb) November 25, 2016
Ebben a videóban is láthatunk mindent: tömött sorokat, lövöldözést, egymást gáncsoló, vagy épp fizetés nélkül távozó – rohanó – vásárlókat.
Itthon is létezik, de mi annyira nem durvulunk
Az év legolcsóbb péntekét 2013-tól tartjuk meg itthon, több szempontból eltérve az amerikai verziótól. Szerencsére például nem lövik le egymást a vásárlók, de az online kereskedés felfutásával a tömegjelenetek száma is csökkent, ráadásul az időpont tekintetében is flexibilisebbek vagyunk. A legtöbb üzletlánc általában napokkal, vagy akár hetekkel hamarabb is megrendezi saját rendezésű Fekete Péntekét. Ezt már csak ezért is megtehetik, mivel nem tartjuk meg a hálaadást, amihez kötni lehetne a karácsonyi szezon kezdetét.
Tömegekre, kígyózó sorokra azért itthon is számíthatunk, ezért érthető, ha sokan ódzkodnak a Black Friday-től. Számukra megoldást jelent az online vásárlás, hiszen ma már a webáruházak is nagy kedvezményekkel várják a Black Friday alkalmából az online vásárlókat, az Extreme Digital ezen a héten, november 16-án. A virtuális térben pedig nem kell a hidegben cidrizve várni a nyitásra és garantált, hogy nem tapossák szét a lábunkat sem.
A cikket a Brand & Content készítette az Extreme Digital megbízásából, nem a Dívány szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.