Ez az 5 jel megmutatja, mely éttermeket jobb inkább elkerülni

etterem-elkerules-nyito
Olvasási idő kb. 7 perc

Nem biztos, hogy a turisták által felkapott éttermek a legjobbak. Nagy csalódástól és sok kiadástól óvhatjuk meg magunkat, ha külföldi utazásaink során néhány vendéglátó egységet inkább elkerülünk.

Amikor külföldre utazunk, legtöbbször alig várjuk, hogy megismerkedjünk az adott ország konyhájával, és megkóstoljuk a helyi jellegzetességeket. Azonban kulináris élvezetek helyett nagy csalódásban lehet részünk, ha nem választunk megfelelően éttermet. Egy idegen országban azonban nehéz megítélni, hogy melyik a jó vendéglő, és melyiket jobb inkább elkerülni, hiszen teljesen ismeretlen számunkra a terep. Ám, ha az alábbi jeleket figyelembe vesszük, nagy meglepetés nem érhet bennünket.

A helyi ízeket ajánlott megkóstolni, de a tömeget jobb elkerülni

Amikor néhány évvel ezelőtt egy baráti társasággal Izlandon jártunk, mindenképpen szerettük volna megkóstolni az izlandi rothasztott cápahúst. Az ételnek nemcsak a neve bizarr, hanem a szaga és a kinézete is, de mégiscsak helyi jellegzetességről van szó, tehát úgy éreztük, hogy nem hagyhatjuk ki. A Hákarlnak nevezett „finomság” Izland nemzeti étele, amit grönlandi cápából készítenek, és gyakran kínálják koktélok mellé kockázva, apró koktélpálcikára tűzve.

Sok étterem a turistákat célozza meg, ahogy ez az izlandi is: balról a második üvegcsében rothasztott cápafalatok vannakLontai Ildikó

Végre találtunk Reykjavíkban egy bálna- és cápahúst is árusító helyet. A látványkonyhával felszerelt étteremben kellemes meglepetés ért bennünket, mert a szakács az étel kiadásakor odakiáltott: „Sziasztok, Srácok, jó étvágyat!”. Majd hangosan kacagott, ahogy az étel orrfacsaró szagától jobbra-balra dőltünk a székeinken.

Később beszélgetésbe is elegyedtünk a magyar származású szakáccsal, és megtudtuk, hogy az Izlandon élő emberek a hétköznapokon ritkán esznek cápahúst (ez az étel íze és szaga alapján nem meglepő), inkább a több százféle, sokkal ízletesebb tengeri hal közül választanak. A híres izlandi cápahús a turisták számára vonzó étel, hiszen kuriózumnak számít. Tény, hogy a helyi gasztronómia fontos részét képezi – és egyáltalán nem bánjuk, hogy megkóstoltuk –, de sokkal jellegzetesebb és ízletesebb ételeket is fogyasztottunk a szigeten. Ám hogy a legjobb éttermeket megtaláljuk, el kellett távolodnunk a turisták által felkapott helyektől.

Elkerülhetjük a csalódást, ha körültekintően választunk éttermet

Ha külföldön járunk, érthető módon vágyunk rá, hogy megkóstoljuk a helyi jellegzetességeket. Éppen ezért a felkapott desztinációkon vendéglősök ezrei igyekeznek kiszolgálni a turisták igényeit. Azonban nem minden étterem hasonló színvonalú, sőt, a legnépszerűbb turisztikai célpontok közelében gyakran tapasztalhatunk drága, ám silány minőségű ételeket és modortalan kiszolgálást. A PhotoAiD felmérése szerint

az utazók közel 70%-a evett már olyan étteremben külföldön, amely hatalmas csalódást és negatív élményt jelentett számára.

De hogyan tudjuk elkerülni azokat az éttermeket, amelyek a minőség helyett a mennyiséget helyezik előtérbe, és tradicionális ételek helyett túlárazott, ízetlen fogásokat kínálnak? Külföldön, helyismeret nélkül nehezen tudunk mire hagyatkozni, azonban a turisztikai szakértők szerint az alábbiakat érdemes figyelembe venni az étteremválasztáskor.

1. Hatalmas hirdetőtáblák, azonnali akciók

A nyaralóhelyek főutcáin járva gyakran ütközünk olyan éttermekbe, amelyek hatalmas színes táblákon hirdetik a helyi jellegzetességeket. Az étterem közelében hostessek „vadásznak” a turistákra: menüt, akciós kupont nyomnak a kezünkbe, és azonnali, hatalmas kedvezményekkel kecsegtetnek. Természetesen ezeken a helyeken is lehet jót enni, de ne legyenek túl nagy elvárásaink: gyakran kommersz ételeket szolgálnak fel, az akció pedig általában csak egy-két fogást érint, és könnyen előfordulhat, hogy a többi terméket jelentősen túlárazzák.

2. Turisztikai látványosság közelében van

Nehéz ellenállni a közelség kényelmének, különösen akkor, ha korog a gyomrunk, az egész napos városnézéstől pedig sajog a lábunk. A főbb látnivalókhoz való közelség azonban magas bérleti díjakkal jár, amit a tulajdonosok kénytelenek beépíteni a termékek árába. A sok turista gördülékeny kiszolgálása miatt pedig gyakran nagy mennyiségben főznek, előre elkészítik az éltek jelentős részét, és csak megmelegítik a kikért fogásokat, amelyek így ezért sokszor se nem frissek, se nem ízletesek. Az is előfordulhat, hogy fagyasztott készételekkel dolgoznak, így a gasztronómiai élmény nem több annál, mint ha magunk vásárolnánk meg a boltban a mirelit terméket. Segíthet kiszűrni ezt, ha az adott helyen látványkonyha van, és a szemünk előtt gyúrják a tésztát, vagy grillezik a húsokat. Az ilyen éttermeknél azonban készüljünk fel a sütésből adódó hosszabb várakozási időre.

Elkerülhetjük a csalódást, ha külföldi utazásunk során is körültekintően választunk éttermetJackF / Getty Images Hungary

3. A közösségi médiában felkapott hely

Egyre gyakoribbak az olyan éttermek, amelyek különösen látványos, jól fényképezhető fogásaikkal elsősorban a közösségi média felhasználóit szeretnék megfogni. Csillámos, unikornis formájú fagylalt, fekete hamburgerzsemle, helyi látványosságot formázó sütemény – számos olyan étel van, amelyek ugyan jól néznek ki, és szuper bejegyzést lehet róluk készíteni Instára, de az adott ország gasztronómiájához semmi közük nincsen. Természetesen, ha fotózni és posztolni szeretnénk a vacsoránkat, akkor felkereshetjük az ilyen helyeket, de készüljünk fel a tömegre, a magas árakra, és arra, hogy attól, hogy valami szép, még nem biztos, hogy finom is.

Ugyanakkor a közösségi médiát ne vessük el teljesen a választáskor, hiszen a felhasználói visszajelzések sok támpontot adhatnak. Ha jártunkban-keltünkben találunk egy szimpatikus éttermet,

ellenőrizzük a véleményeket, visszajelzéseket róla a különböző közösségi és turisztikai oldalakon. Egy néhány perces keresés számos kellemetlen élménytől menthet meg bennünket.

4. Túl hosszú az étlap

Nem feltétlenül jó, ha túl sok tételt kínálnak, főleg akkor, ha eltérő tájegységek hagyományos ételeit találjuk az étlapon. Nem lehet ugyanis mindenféle ételt autentikusan elkészíteni, és az alapanyagok különbözőségeire, szezonalitására is figyelni kell. Ha nagyon bő, ugyanakkor túlságosan általános a menü, akkor pedig fenn áll a veszélye, hogy az étterem a fagyasztott, olcsó, gyorsan és egyszerűen elkészíthető ételeket részesíti előnyben. Először döntsük el, hogy milyen konyhát preferálunk, és próbáljuk meg az annak megfelelő tradicionális éttermet felkeresni.

5. Figyeljük meg a vendégközönséget

A szakértők szerint a konyha minőségéről az étterem közönsége árulkodik a legjobban. Érdemes azokat a vendéglőket választani, ahol feltűnően sok helyi lakos étkezik – még akkor is, ha ezek elsőre nem tűnnek annyira fényűzőnek és vonzónak. Nem baj az sem, ha kicsit eltávolodunk a főbb turisztikai célpontoktól, igazi gyöngyszemeket találhatunk. Érdemes a közösségi oldalakon belépni helyi csoportokba és figyelni az ajánlásokat, vagy ha van ismerősünk, aki az adott régióban él, kérjük ki a véleményét.

Ha szeretnéd tudni, milyen viselkedéssel keltesz rossz benyomást egy étteremben, olvasd el az alábbi cikkünket!

Kutyabarátok, készüljetek!

Jön a DOGZ, az év legnagyobb kutyás fesztiválja! Falkasétákkal, állatorvosi tanácsadással, kutyás bemutatókkal, kutya&gazdi fotózással és sok más ingyenes programmal várunk szeptember 7-én a Városligeti Nagyréten.

Váltsatok jegyet a DOGZ fesztivál színpad izgalmas előadásaira is!