A vonat számtalanszor megihlette már az alkotókat, művészeket. Volt már könyv, film és tévésorozat főszereplője, gondoljunk csak Agatha Christie Gyilkosság az Orient expresszen című művére. Az európai elit játszótere, mely szolgáltatásaival megelőzte korát, és a hírek szerint az idei párizsi olimpia tiszteletére megújulva közlekedik majd, a mai napig izgatja a kulisszatitkokra kíváncsi érdeklődőket.
Amerikában már volt rá példa
Az Orient expressz ötletgazdája egy belga üzletember, Georges Nagelmackers volt, aki először a hálókocsikkal felszerelt vonattal az Amerikai Egyesült Államokban találkozott. A konstrukció annyira megtetszett neki, hogy elhatározta, Európába hozza. Első lépésként 1876-ban megalapította a Nemzetközi Hálókocsi Vállalatot, amely a luxusutazás csúcsaként vonult be szerelvényeivel az akkori köztudatba.
Az Orient expressz 1883-ban indult útjára Párizsból a bolgár Várnába. A Fekete-tenger partjáról gőzhajók szállították az utasokat az Oszmán Birodalom fővárosába, Konstantinápolyba, vagyis a mai Isztambulba.
Georges Nagelmackers többi vonatához hasonlóan az Orient expressz is a legmagasabb színvonalú luxust biztosította utasainak. A belső tereket finom szőnyegek, bársonyfüggönyök, mahagónilambéria és mívesen megmunkált bútorok díszítették.
Az étterem világszínvonalú konyhát kínált az utazóknak, a hálóhelyiségek pedig páratlan kényelmet nyújtottak.
A vasfüggöny jelentette a legnagyobb akadályt
A vasútvonal és a vonat is nagy sikert aratott az indulásától kezdve, de az első világháború kitörése miatt 1914-ben le kellett állítani a járatokat. A világégést követően, 1919-ben az Orient expressz gyorsan folytatta útját, de már egy kissé módosított útvonalon. A Franciaország északi részén lévő városból, Calais-ból indulva Párizson, Lausanne-on, Milánón, Velencén, Zágrábon és Szófián áthaladva érkezett meg Isztambulba. A változásnak főként politikai oka volt: el akarták kerülni Németországot, melyben az antant nem bízott az első világháború után.
Az Agatha Christie Gyilkosság az Orient expresszen című regényében életre hívott nyomozó, Hercule Poirot is az Orient expressznek már ezen az új útvonalán utazott, és a könyvben szereplő gyilkosság Vinkovci és Brod között történt, a mai Horvátország területén.
A második világháború ismét megállította egy időre a híres vonatot, így 1939 és 1947 között egyáltalán nem járt, azonban újabb üzembe állítása után még harminc évig szállított utasokat. A vasfüggöny azonban Európa-szerte leküzdhetetlen akadályt gördített az Orient expressz elé.
A nyugati blokkból érkező utazók gyakran nehezen jutottak be a keleti blokkba, és fordítva.
Az 1970-es évekre a vasútvonal sokat veszített korábbi dicsőségéből és fényéből. Az Orient expressz végül 1977-ben szűnt meg az utasszám csökkenése miatt.
Régi hagyomány új köntösben
Az egykori Orient expressz által nyújtott élményről azonban ma sem kell lemondani. James Sherwood amerikai vállalkozó jóvoltából 1982-ben elindult a Velence Simplon Orient expressz szolgáltatás. A hagyományokhoz ragaszkodva aukciókon vásárolt klasszikus vasúti kocsikat, és ezeket indította útnak. A vonat kezdetben Londonból és Párizsból szállított utasokat Velencébe, végül az eredeti távot tette meg Isztambulig. A szolgáltatás a mai napig működik.
A luxust meg kell fizetni
Korunk Orient expressze a legszebb történelmi hangulatú, kétágyas kabinokkal rendelkezik, melyekben mindent megtalálunk, ami egy luxusutazáshoz elengedhetetlen. Aki jegyet vált a járatra, márványkádban fürödhet, és korlátlanul fogyaszthatja a finomabbnál finomabb pezsgőket, a lakosztályok pedig 24 órás concierge-szolgálattal vannak ellátva, és a járat étkezőkocsijai is lenyűgözőek.
A luxust azonban, ahogyan régen, úgy most is meg kell fizetni. A legolcsóbb jegy, amit egy egyszemélyes, egy éjszakás utazásért lehet megváltani, körülbelül 1,4 millió forintba kerül. De akár 26 millió forintért is utazhatunk a luxusvonaton.
A párizsi olimpiára felújítják a vonatokat
Az előzetes hírek szerint nem csupán a sport kiválóságainak jut majd fontos szerep a 2024-es párizsi olimpián, hanem az Orient expressz is részt vesz rajta. A történelmi vonatokat ugyanis a játékok idejére felújítják, és a tervek szerint a 19. és a 20. század eleji nosztalgikus küllemmel, illetve az akkori kényelemmel indítanak útnak 17 vagont éttermekkel, társalgókkal és hálókocsikkal.
Immár bizonyított tény, hogy van valami, ami még az anyagi javaknál is jobban boldogít, mert új élményekkel és új kapcsolatokkal gazdagít bennünket. Ha szeretnéd tudni, hogy mi ez, olvasd el az erről szóló cikkünket is.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés