A vasút varázsa különleges világot tár elénk: az ablak túloldalán elfutó hegyek, folyók és völgyek szinte filmszerűen bontakoznak ki, ahogy a vonat zötyögve, kattogva halad előre. Az utazás ilyenkor nem feltétlenül csak céltól célig haladás – a vasúton töltött idő lehet maga az élmény, a táj és az út gyönyörködtető része. Ez az élmény még inkább fokozható, ha egy nosztalgiavonat kocsijában ülve valamilyen lélegzetelállító hídon átkelve pillantjuk meg a világ csodáit. Ahol a vasút és a természet összefonódik, és nem csupán közlekedünk, hanem utazunk – az igazi, lélekemelő értelemben.
A vasút hidak nélkül nem is lenne igazi
Ha a Keletiben vonatra szállunk, sokszor döcögünk át a Duna fölött, máskor meg autóból nézzük a szomszédos Rákóczi hídról a párhuzamosan futó szerelvények vonulását a nem túl fantáziadús összekötő vasúti hídon. Persze ez is tiszteletet parancsoló mérnöki alkotás, mégis ki ne érezte volna már, hogy a szíve gyorsabban kalapál egy nemcsak műszakilag, de esztétikailag is lenyűgöző vasúti híd láttán? A világ minden táján épültek ilyen csodák, ahol a szerkezet szinte eggyé válik a hegyekkel és folyókkal, miközben ámulva nézünk le az alattunk tátongó mélységbe vagy fel a fellegeket ostromló pillérekre.
Most bemutatunk tíz olyan ikonikus vasúti hidat, ahol egy-egy átkelés varázslatos utazás is egyben, és visszahozza azt az izgalmat, amit valaha első vonatozásaink alkalmával éreztünk.
1. Göltzschtal híd – Németország
Ez a világ legnagyobb téglahídja, amely több mint 26 millió téglából épült fel 1851-ben. A híd 570 méter hosszú és 78 méter magas, impozáns négyszintes boltíves szerkezete a német mérnöki bravúr iskolapéldája.
A Göltzschtal híd a német vasúthálózat fontos része, és rendkívüli kilátást biztosít a vogtlandi tájra. Ezt a látványt élvezheti ott minden utas, nem kell hozzá különleges jegyet váltani.
2. Landwasser viadukt – Svájc
Ez talán a legfestőibb híd Európában, amit az is jól mutat, hogy az UNESCO a Világörökség részévé nyilvánította. 1902-ben épült a svájci Alpokban, és hat boltívből áll, amelyek közvetlenül egy sziklafalhoz csatlakoznak.
A híres Bernina Express vonatok haladnak át rajta, útvonaluk végig festői vidékeken visz keresztül Svájc és Olaszország között.
3. Cize-Bolozon viadukt – Franciaország
A Rhône-Alpes régióban található kétszintes híd egyszerre szolgálja a vasúti és közúti közlekedést: felül járnak a vonatok, alul pedig a közúti forgalom halad a pillérekben kialakított árkádok alatt. Felújítása óta még a francia szuperexpresszek is használhatják.
Az Ain folyó fölött húzódó szerkezet 60 méter mély szurdokot hidal át. 1875-ben építették, hogy a vasúti közlekedést biztosítsa az Alpok meredek és nehéz terepein keresztül.
4. Goteik viadukt – Mianmar
Ez Ázsia egyik leglátványosabb, de egyben legfélelmetesebb hídja. 1901-ben az amerikai Pennsylvania Steel Company emelte, és a kontinens legmagasabb viaduktja volt. Építésekor jókora kihívások elé állította a mérnököket.
Bár napjainkban is aktívan használják, a Goteik viadukt szerkezete igencsak megkopott, a mianmari hatóságok nem igazán foglalkoznak a karbantartásával. Ahogy a vonat lassan áthalad rajta, a csikorgó fémhangok és az alatta tátongó mélység némi nyugtalanságot is csempész a szédületes látvány mellé.
5. Kinzua híd – Egyesült Államok
Ez viszont már tényleg Pennsylvania, a hídépítő vállalat is ugyanaz. 1882-ben létesült, eredetileg a világ legmagasabb vasúti hídja volt. 2003-ban azonban olyan erős tornádó pusztított az amerikai államban, hogy a híd 20 tartóoszlopából 11-et kidöntött, emiatt az átkelő középső szakasza összeomlott.
A Kinzua híd megmaradt részeit azok helyreállítása után látogathatóvá tették, egy üvegből készült kilátóról lehet letekinteni a mélybe és a híd romjaira. Ez nemcsak lehetőséget ad megtapasztalni az építmény egykori méreteit, de emléket is állít a másfél évszázaddal ezelőtti mérnöki csodának.
6. Polvorilla viadukt – Argentína
Az argentin vasúti híd 1932-ben épült több mint 4200 méteres magasságban. Az „El Tren a las Nubes”, magyarul a Felhővonat nevű híres turisztikai látványosságnak enged utat, amely a világ legmagasabban fekvő vasútvonalán jár.
A híd látványa a szó szoros értelmében is lélegzetelállító, ugyanis ezen a magasságon a levegő oxigéntartalma már csak 60%-os a tengerszinten mérthez képest. Nem csoda, hogy leginkább azok a bátrak utaznak ide, akik az Andok vad, érintetlen tájait szeretnék bejárni.
7. Forth Bridge – Egyesült Királyság
Az 1890-ben épült átkelő a világ legelső, tisztán acélból készült vasúti hídja. Az Edinburgh melletti Firth of Forth-on ível át, és a viktoriánus kori mérnöki tudásról tanúskodik. Hatalmas háromszög alakú tartóelemei egyedülálló látványt nyújtanak, és különleges acélszerkezete máig lenyűgözi a látogatókat.
Története azonban tragédiákkal kezdődött, több mint 60 munkás vesztette életét az építése közben. Ma ez is az UNESCO Világörökség része, jóllehet, máig használatban van, naponta vonatok tucatjai szelik át.
8. Keurig híd – Dél-Afrika
Ez a híd Dél-Afrika Garden Route nevű festői táján található, és a híres Outeniqua Choo-Tjoe vonat halad át rajta. Bár a normál vasúti forgalmat már nem szolgálja ki, az időről időre induló nosztalgiaszerelvények előtt továbbra is nyitva áll.
A híd egy szurdokon ível át, ahol az alatta kanyargó folyó és a mögötte hullámzó óceán mesés látványt nyújt. A lenyűgöző háttér és a vadon közelsége miatt ez Afrika egyik legkedveltebb vasúti fotós látványossága.
9. A Viktória-vízesés hídja – Zimbabwe és Zambia között
Ha valakinek még a tengernyi víz látványa is kevés, annak ott van Afrika legnagyobb vízesése, amelyen másodpercenként 3 ezer köbméternyi víz zubog le. A vízesés körben több mint 1700 méter széles, és magassága is meghaladja a 100 métert, ami lenyűgöző látványt nyújt.
A Viktória-vízesés hídja 1905-ben épült, és a gyarmati korszak egyik legfontosabb vasúti összeköttetése volt. A híd a Zambézi folyó fölött ível át, összekötve Zimbabwét és Zambiát. A vízesés közelsége miatt a vonatok áthaladása közben a vízpára is felkúszik a hídra, ami varázslatos légkört teremt az utazóknak.
10. Pamban híd – India
India déli partján a Palk-öböl felett halad két kilométer hosszan a legrégebbi olyan vasúti híd, amely tengerre épült. 1914-ben készült el, és különleges nyitható része lehetővé teszi, hogy a nagyobb hajók is áthaladjanak alatta.
Maga a híd itt kevésbé látványos, az utazás viszont annál inkább, mivel a vonat közvetlenül a víz fölött halad. A helyszín varázsát növeli, hogy az átkelő a tenger közepén fut, így mindkét irányba nézve a végtelen kékséget látni.
Még ha valaki amúgy nem is szívesen vonatozik, annak is érdemes ezeket a helyeket vasúton felkeresnie, mert másképp alig vagy csak nagy kerülők árán közelíthetők meg. És az így feltáruló látvány minden esetleges kényelmetlenséget elfeledtet.
Ha arra is kíváncsi vagy, hogy milyen volt Kádár János vonata, arról ide kattintva olvashatsz.