Ilyen Budapest a Keleti pályaudvar tetejéről

keleti pályaudvar külső
Olvasási idő kb. 6 perc

Idén 140 éves a Keleti. Az évforduló kapcsán megidézzük a múltat, és megmutatjuk, hogy néz ki a főváros a pályaudvar tetejéről.

A vonat komótosan gördült be az óriási csarnokba, és a hatalmas mozdony fújtatva állt meg a sínek végén. A gőzfelhő lassan oszlott szét a levegőben, miközben óvatosan leszálltam a mozdonyról. Az arcomba csapódó szénpor keveredett a levegővel, a kemény munka nyoma pedig ott volt a ruhámon is. Soha nem láttam még ekkora pályaudvart; megilletődve adtam át a szerelvényt az engem leváltó kollégának, aki barátságosan veregette meg a vállam:

Ez itt a Keleti, Lajos, ma pont 30 éves.

Ez épp 110 éve történt, Tószegi Lajos fűtő akkori emlékeit Fajcsák Balázs idézte fel a Keleti pályaudvar mostani 140 éves évfordulója kapcsán. A különös születésnap arra is lehetőséget adott, hogy megnézzük az épület utasforgalom elől elzárt rejtett zugait, és feljuthattunk még a tetejére is. 

Ez volt a Keleti pályaudvar legijesztőbb balesete

Dübörgés, recsegés-ropogás, üvegcsörrenés zaja hangzott fel a Keleti pályaudvar Baross téri lépcsői felől 1940. december 17-én délben, amikor a bécsi gyors tolatás közben úgy megtaszított hat kocsit, hogy azok kidöntötték a sínek végén álló ütközőbakot, majd felfutva a magasabban fekvő kövezetre keresztültörték az indulási csarnok üveges bejáratát.    

Kilátás a Keleti órájától: volt, hogy nem állt meg a vonat a pályaudvar végében lévő ütközőbaknál
Kilátás a Keleti órájától: volt, hogy nem állt meg a vonat a pályaudvar végében lévő ütközőbaknálWolf Géza

Megdöbbentő látvány tanúi voltak a villamosra várók és a járókelők. Egy vasúti ütközőbak zuhant le a lépcsőkön a térre. A bejárat vas ajtófélfái között pedig zökkenve állt meg egy vasúti kocsi

– írta az ijesztő, de emberéletet nem követelő balesetről a másnapi Pesti Hírlap. 

Szerencsére ez volt az egyetlen komolyabb incidens az elmúlt 140 évben a Keletiben, amely 1892 óta viseli ezt a nevet, 1884-es megnyitásakor még a Központi Személyszállító Indóház elnevezéssel illették. 

A MÁV szárnyaskerék emblémája még az eredeti kilincsekről is visszaköszön
A MÁV szárnyaskerék emblémája még az eredeti kilincsekről is visszaköszönWolf Géza

Így épült meg a pályaudvar

Megépítéséhez cölöpök ezreit kellett leverni az olaszországi Velence mintájára, mivel a talaj mocsaras volt. Viszont cserébe ez volt egy ekkora létesítmény számára az egyetlen megfizethető hely a fővárosban, pontosabban annak szélén, mert akkor még itt semmi nem létezett. Amikor aztán beépült, egyszeriben ez lett Európa legmodernebb pályaudvara, nem utolsósorban az itt elsőként alkalmazott villanyvilágítás miatt, amelyről a Ganz gyár lámpái gondoskodtak. Az üveg- és vasboltozatos csarnok – évekkel az Eiffel-torony építése előtt! – különleges mérnöki bravúr volt, amely az ipari forradalom technológiai csúcsteljesítményét reprezentálta.

A főhomlokzaton még a tetősíknál is magasabbra lehet feljutni, alattunk terül el a 31 méter magas, 180 méter hosszú, több mint 7500 négyzetméteres csarnok
A főhomlokzaton még a tetősíknál is magasabbra lehet feljutni, alattunk terül el a 31 méter magas, 180 méter hosszú, több mint 7500 négyzetméteres csarnokWolf Géza

31 méter magas, 180 méter hosszú és több mint 7500 négyzetméteres fogadóépület kialakítása híven tükrözte a kor társadalmi hierarchiáját: az utazóknak kocsiosztályok szerint külön várótermek és étkezők álltak rendelkezésre. A beálló szerelvény kocsiosztályai pedig a várótermek sorrendjét követték, nehogy az úri utazóközönségnek találkoznia kelljen a pórnéppel. 

A kapu íve közötti oszlopokon a bányászatot, az ipart, a mezőgazdaságot és a kereskedelmet megtestesítő szoboralakok állnak
A kapu íve közötti oszlopokon a bányászatot, az ipart, a mezőgazdaságot és a kereskedelmet megtestesítő szoboralakok állnakWolf Géza

Százezrek jöttek-mentek a Keletiben

Mivel rengeteg szegény sorsú ember jött a fővárosba munkát vállalni, külön cégek szerveződtek arra, hogy már a pályaudvaron leszólítsák a fiatal lányokat, akiket aztán tehetősebb családoknak közvetítettek ki cselédnek. Ők innentől kezdve csak vasárnap délutánonként kaptak néhány órás kimenőt, amikor rendszerint ide, a Baross térre tértek vissza, hogy ismeretségeket kössenek. El is nevezte a köznyelv a pályaudvar előtti helyet cselédkorzónak.  

1988-ban műemléki védettséget kapott az épület, amelynek tetejéről 360 fokos körpanoráma nyílik
1988-ban műemléki védettséget kapott az épület, amelynek tetejéről 360 fokos körpanoráma nyílikWolf Géza

Később nemcsak cselédek jöttek a vonatokon, hanem a Trianon után otthonukat elhagyni kényszerülők is. Sokaknak a külső vágányokon félreállított vagonok váltak az új otthonukká. 

Hangos sípszó és a gyomromat tépő gyilkos éhség rángatott vissza a füstös jelenbe, ahol a szomorúság kapuja, a Keleti pályaudvar szigorúan és barátságtalanul pöffeszkedett az eddigi boldog életünk romjain 

– írta naplójába 1920. február 8-án az Erdélyből érkezett 16 éves Irma, akinek édesapja nem volt hajlandó felesküdni az új román államhatalomra, ezért nem volt maradásuk odahaza. Az új helyen pedig csak a zsúfolt és hideg „fémszoba” nyújtotta olajszagú nyomor lett az osztályrészük. 

A pályaudvar legtetején a tenger és tűz istenei között egy szárnyas nőalak emelkedik ki a vasút allegóriájaként: jobb kezében fogaskereket, a balban pedig egy tálat tart, amely a gőz „születését” mutatja
A pályaudvar legtetején a tenger és tűz istenei között egy szárnyas nőalak emelkedik ki a vasút allegóriájaként: jobb kezében fogaskereket, a balban pedig egy tálat tart, amely a gőz „születését” mutatjaWolf Géza

De voltak a Keleti történetének még sötétebb napjai is: innen vitték a vonatok a magyar bakákat az orosz frontra, a háború vége után pedig a málenkij robotra hurcolt emberek közül is sokakat itt gyűjtöttek össze és indítottak a szovjet munkatáborok felé. Magát az épületet is érték durva háborús csapások: romokban hevertek a várótermek és a csarnokok, kiégett a teljes érkezési oldal, a felújítás jó 15 évbe telt. 1945-ben egy légoltalmi célú medencét is felállítottak a pályaudvar előtt, az elképzelés szerint bombatámadás esetén a víz alá merülve lehetett volna a légnyomás okozta sérüléseket megúszni, szó szerint. 

A kezdetben öt vágányból álló 26 kilométernyi hálózaton napi 52 vonat indult és érkezett ide, 100 évvel később már a duplája. Az utasok száma már az első évben elérte az egymilliót, egy évszázad elmúltával pedig meghaladta az évi 36 milliót. Napjainkra a Keleti pályaudvar Magyarország legforgalmasabb közlekedési csomópontja lett, ahol naponta több mint 400 vonat közlekedik.

Ha Kádár János saját vonatára is kíváncsi vagy, ide kattintva erről is olvashatsz.

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?
Érdekességek