A kezdetekben a hipsterség a 20-30 év közötti, szabad gondolkozású, politikailag is haladó, liberális, kulturált, főként indie-rockot hallgató szubkultúrára vonatkozott. Jól képzett, értelmiségi tagjai megvetették a mainstream fogyasztást, szakadt, vintage ruhákat kezdtek hordani, szűk farmert, elnyűtt edzőcipőt, és sokan vastag keretes SZTK szemüvegre váltottak – definiálja a jelenséget az Urban Dictionary. Aztán annyira menő lett mindenki előtt járni egy lépéssel, hogy a hipster szubkultúrából kultúra lett – az Urban Outfitters és az American Apparel kapott is rajta –, és begyűrűzött hozzánk is. Most már furcsa szubkultúrából nálunk is menő lett hipsternek lenni.
Az adott kultúrához való tartozást a nagyon menő, önmagukat nagyon egyediként definiáló hipszterek közt is a ruha fejezi ki legjobban: nem hittük volna, hogy a vastag SZTK keret még valaha divatos is lesz, de egyre többen nyomulnak ilyenben, minden fiún szűk farmer van, a lányokon Terry Richardsonos kockás flaneling, mind Tumblreznek és Instagramos fotókat lőnek (igen, ezért olyanok a képek a galériánkban, amilyenek), amikor a romkocsmákban turnéznak esténként. Bár lehet, hogy ők már nem is számítanak hipszternek, hisz ami széles körben elterjed, az már nem lehet hipszter.
Épp ezért az igazi hipszterek (elvileg) csak egyedi ruhákat, vintage cuccokat és tervezői holmikat kevernek öltözetükön belül, és nem veszik meg azt, ami bár olyan, mint egy ósdi flaneling, mégiscsak a H&M-ből van. Hevenyészett körülírásunknál egyébként ezt a Tumblr sokkal jobban definiálja, mi is az a hipszter: pont olyan lány vagy fiú, mint amilyeneket a képeken látunk. A lényeg, hogy egy igazi hipszter sose ismerné be, hogy tudatosan építi imázsát, és nem könnyed, belülről fakadó stílusosságról van szó.
Szóval akárhogy is, a definíció szerinti hipszterség menő. Divat lett. Az igazi jófejek szűk, színes farmerben, a grunge-osok által egyszer már divatbahozott kockás favágóingben, elnyűtt Converse-ben, kamionossapkában nyomulnak, ja, és az arcszőrzet is kötelező vagy egy csinos bajusz formájában, vagy szakállként. A csajoknál, a jó időnek hála, eljött a farmershort ideje, atlétával, kalappal, körszemüveggel. És mivel ez a divat évek óta Európában is, a turkálók és lakásbazárok mellett a fast fashion boltok is megteltek hipsztereknek való cuccokkal.
Mi most minden mainstream üzletben összeállítottunk egy alapszettet, amiben nem nézik ki az Ankerből az embert. Igaz, egy valódi hipszter sose tenné be a lábát ilyen üzletekbe, de vegyük úgy, a mű-hipsztereket célozzuk meg szettjeinkkel, és azokat, akik nagy késéssel, csak most kezdik a hipszterkedést.
A körképünkből kiderült, hogy a boltok többsége nagyon is jó lelőhely, dugig vannak viszonylag baráti áron kapható atlétákkal, nyomott pólókkal, kockás- és farmeringekkel, farmershortokkal, és jó esetben olyan darabokat is be tudunk szerezni 2 in 1 alapon, amelyeket bármelyik nem képviselői magukra ölthetnek. A legkönnyebb dolgunk egyértelműen a Bershkában és a Pull&Bearben volt, igazi hipsztermennyország mindkettő, a H&M üzletében egy fokkal nehezebb volt a küldetés, de azért itt is sikerrel jártunk, a New Yorker pedig, ahol mindig találunk valami bizarr finomságot, a negyedik lett a listán.
Sajnos, ha az olyan fontos kiegészítőket kihagyjuk, mint a kalap, a napszemüveg, az uniszex táska és a lábbeli, akkor sem jövünk ki 10 ezer forint alatt, a nőknél például csak a miniszoknyával tudunk valamelyest lefaragni a költségekből, de egy teljes szetthez inkább a közmunkabérhez közeli összegre van szükség. Ha mégis spórolni akarunk valamennyit, akkor az alábbi táblázatok alapján a H&M üzleteit érdemes felkeresni, akár ciki, akár nem.
Először nézzük a lányoknak való ruhákat: az alábbi táblázatból kiderül, hogy mennyiért szerezhetnek be egy alapszettet a fent említett boltokban – és hogy hogy néznek ki az alapszettek, azt a galériából megtudhatja. A kezdő hipszter egy teljes szettet (extra kiegészítők nélkül) a Bershkában 39765 forintért, a Pull&Bearben 57965 forintért (itt a táska elég húzós tétel, anélkül csak 35970 forint a végösszeg), a H&M-ben pedig 29230 forintért vehet meg. Húzós árak, de a divatot ezekben a boltokban nem fillérekért mérik.
Női | Bershka | Pull&Bear | H&M | New Yorker |
Póló | 3595 Ft |
2995 Ft |
1790 Ft |
3090 Ft |
Ing | 4595 Ft |
6995 Ft |
6990 | 3090 Ft |
Nadrág | 6995 Ft |
7995 Ft |
6990 Ft |
- |
Cipő | 8995 Ft |
8995 Ft |
2490 Ft |
- |
Kalap | 2995 Ft |
2995 Ft |
1990 Ft |
3090 Ft |
Napszemüveg | 3595 Ft |
5995 Ft |
1990 Ft |
2490 Ft |
Táska | 8995 Ft |
21995 Ft |
6990 Ft |
- |
És most jöjjenek a fiúk: ők kicsit többet kell, hogy költsenek ruhára, mint a lányok, de ezt valószínűleg már megszokták. A Bershkában 47765 forintot, a Pull&Bearben 56965 forintot (táska nélkül 34970 forintot), a H&M-ben 32935 forintot kell a kasszánál hagyniuk a hipszter imidzsért.
Férfi |
Bershka | Pull&Bear | H&m |
New Yorker |
Póló | 3595 Ft |
2995 Ft |
3990 Ft |
3990 Ft |
Ing | 4995 Ft |
6995 Ft |
5995 Ft |
5990 Ft |
Nadrág | 12995 Ft |
6995 Ft |
5990 Ft |
9490 Ft |
Cipő | 9995 Ft |
9995 Ft | 5990 Ft |
- |
Sapka | 3595 Ft |
2995 Ft |
1990 Ft | 3090 Ft |
Napszemüveg | 3595 Ft |
4994 Ft |
1990 Ft |
- |
Táska | 8995 Ft |
21995 Ft |
6990 Ft |
- |
Persze, ha valaki nem akar keveredni a pórnéppel, akkor ellátogathat a vintage boltokba és a szobabazárokba. Az előbbiek közül a Retrockot és a Szputnyikot kerestük fel, utóbbiban a használt holmik mellett annyi ujjatlan női póló van bemutatós Heidi Klummal, cigiző Coco Chanellel és cuki állatokkal, amitől még egy edzett hipszter is elfelejti az Instragramos felhasználónevét.
A Retrock szintén a felsőkben erős, és a nyúlmániások is igencsak előnyben vannak. Napszemüvegek is vannak bőven, és ugyan hasonló árban adják, mint a Váci utcai üzletekben, kisebb a valószínűsége annak, hogy szembejön velünk egy barokkosan díszített fehér-pink darab. Plusz még egy tippünk van azoknak, akik komolyan veszik a hipszter-létet: rendeljenek az Etsy-ről szegecseket, vicces gombokat, és alakítsák át normál ruhatárukat kicsit vadabbá.