A textilipar dolgozóira jellemző, hogy minimális bérért, veszélyes munkakörülmények között végzik munkájukat, hogy kielégítsék a divat iránti globális keresletet. Vajon egyénileg milyen lépéseket tehetünk azért, hogy etikusabb irányba tereljük a divatipart, és milyen alternatívák állnak rendelkezésünkre, hogy környezettudatosabb és emberközpontúbb döntéseket hozhassunk?
Az olcsó ruhák gyártásának árnyoldalai
A fast fashion lényege, hogy az aktuális trendek gyorsan, nagy mennyiségben és olcsón elérhetővé váljanak a vásárlók számára. Ez a rendszer azonban csak a munkaerő kizsákmányolásával valósulhat meg. A fejlődő országokban, például Bangladesben, Kambodzsában és Indiában a többségében női dolgozók gyakran több mint 12 órát dolgoznak naponta kevéske fizetésükért cserében, amely még az alapvető megélhetéshez szükséges költségeket sem feltétlenül fedezi.
A rossz munkakörülmények, a hosszú munkaidő és a biztonsági intézkedések hiánya veszélyes és embertelen viszonyokat eredményez.
A bangladesi Rana Plaza gyár 2013-as összeomlása rávilágított ezekre a problémákra, és bár azóta történt némi fejlődés a divatiparban, továbbra is rengeteg az alulfizetett munkás és nem szűntek meg az egészségügyi kockázatok sem.
A Rana Plaza összeomlása
A Rana Plaza összeomlása 2013. április 24-én történt. A nyolcemeletes épület, amely különböző textilgyáraknak, bankoknak és egyéb üzleteknek adott otthont, hirtelen összedőlt, több mint 1100 ember halálát okozva és több mint 2500 sérültet hagyva maga után.
Az épület összeomlásának fő oka az építési szabványok figyelmen kívül hagyása volt.
Bár eredetileg kereskedelmi célokra tervezték, további emeletekkel bővítették, hogy textilgyárak költözhessenek be, ami jelentős terhelést helyezett az alapjára. Az épületben dolgozó munkások az összeomlás előtti napokban jelezték, hogy repedések jelentek meg a falakon, de a gyárak vezetői arra utasították őket, hogy térjenek vissza a munkához. A Rana Plaza összeomlása azóta szimbólummá vált a felelősségteljes gyártási körülmények szükségességének, és sokak számára felhívást jelentett a fenntarthatóbb és etikusabb ruhavásárlásra.
Lépések az etikus divatipar irányába
Az etikus divat nem csupán a termékekre, hanem a termelési folyamatokra is összpontosít.
- Törvényi szabályozás és átláthatóság: számos országban hiányosak a munkaügyi szabályok, és a gyári körülmények is nehezen ellenőrizhetők. A kormányok és nemzetközi szervezetek szigorúbb törvényi keretekkel és átláthatósági követelményekkel változtathatnának ezen a helyzeten. Az Európai Unió új javaslata szerint a nagyobb cégeknek évente jelentést kellene készíteniük, amelyben bemutatják a beszállítói láncok etikai és fenntarthatósági teljesítményét.
- Vállalatok felelősségvállalása: a nagy divatcégeknek van a legnagyobb szerepe a változásban, ám szerencsére egyre több cég – például a Patagonia vagy a Stella McCartney – épít be fenntarthatósági intézkedéseket cégműködési protokoljába. Fontos, hogy a vállalatok kötelezettséget vállaljanak a méltányos munkakörülmények biztosítására vonatkozóan, és szorgalmazzák a munkások bérének növelését.
- Vásárlók tudatosságának növelése: a vásárlók is tehetnek az etikátlan gyakorlatok ellen, ha a fast fashion termékek helyett etikus márkákat választanak vagy előtérbe helyezik a használt ruhaboltokat. A nonprofit szervezetek, mint a Fashion Revolution, kampányokat indítanak, hogy felhívják a figyelmet a divatipar árnyoldalaira. Arra ösztönzik a vásárlókat, hogy minden vásárlás előtt tegyék fel a kérdést: „ki készítette a ruhákat?”.
Az etikus divatipar megteremtése sajnos nem történhet meg egyik napról a másikra, azonban, ha mind a kormányok, mind a vállalatok és a vásárlók is elkötelezettek a változás iránt, lehetőség nyílhat arra, hogy egy igazságosabb, emberségesebb és fenntarthatóbb divatipart hozzunk létre. Mindannyian fontos szerepet játszunk abban, hogy egy tudatosabb és felelősségteljesebb jövő irányába vezessük a divatot, és jobban értékeljük a ruhákon dolgozó embertársainkat.
Ha szívesen olvasnál arról, hogy hogyan érdemeshasznált ruhákra vadászni, figyelmedbe ajánljuk ezt a cikkünket is.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés