Nem titok többé: az internetes hőzöngés nemzetközi megmérettetésen a férfiak bizonyulnak hangadóbbnak.
Az internetes panaszkodásról szóló kutatás
A nemzetközi kutatás során olyan nagy platformok értékeléseit vizsgálták a kutatók, mint az Amazon, a Google, az IMDb, a TripAdvisor vagy a Yelp. Tudósok az Erasmus School of Economics-tól, a jeruzsálemi Héber Egyetemről, valamint a Negevi Ben-Gurion Egyetemről igen széles körű kutatást folytattak: 1,2 milliárd valós, online visszajelzést elemeztek. Ezt két laboratóriumi vizsgálattal egészítették ki, és azt találták, hogy
a negatív visszajelzés nyilvános megosztására irányuló hajlandóságban nemi alapon számottevő eltérés mutatható ki.
Azt is feltárták, hogy a férfiak és a nők egyébként hasonló véleménnyel és érzésekkel fogadnak bizonyos termékeket vagy szolgáltatásokat, mégis a nők vonakodnak negatív véleményüknek hangot adni széles nyilvánosság előtt. Átlagos értékeléseik, amennyiben visszajeleznek vásárlási tapasztalataikról, magasabbak a férfiakénál.
Nem a férfiak hőzöngésével van a baj a neten, hanem azzal, hogy a nők ezt nem teszik
Arra következtetnek, hogy a nők társadalmi megfelelésből tartják magukban panaszos véleményüket, és
nem arról van szó, hogy nekik mindig minden megfelelne.
Vagyis, komolyabb problémát sejtenek amögött, hogy a férfiak hőbörögnek többet. A kutatók szerint a nők úgy vélik, tőlük több empátiát és megértést vár el a társadalom, amit akkor érhetnek el, ha nem hőzöngenek, nyafognak, reklamálnak vagy panaszkodnak a világhálón (sem). Ez viszont egyfajta elfojtás. Negatív véleményüket magukban tartják megfelelési kényszerből, egy feltételezett (?) társadalmi elvárástól való szorongásukban nem fejezik ki kritikájukat, hanem magukba fojtják elégedetlenségüket.
Ez pedig káros, és a kutatók értékelése szerint a jelenlegi társadalmi viszonyokról is árulkodó.
A kutatás laboratóriumi szakaszában kimutatták, hogy amikor elégedettek, a férfiak és a nők hasonló mértékben fejezik ki véleményüket. A különbség negatív vélemény nyilvánításakor jelentkezik, akkor viszont földrajzi területre és internetes platformra való tekintet nélkül. Pedig annak például, hogy a nők egy 5-ös skálán átlagosan 0,1 egységgel magasabb értékelést adnak egy termékkel kapcsolatos visszajelzésükben, komoly gazdasági következménye is lehet, mert a pontozásban kiütköző aprócska eltérés is jelentős lehet számokra lefordítva.
Az internetes visszacsatolásoknak komoly következményei vannak
A vélemények torzítása nem csak amiatt nem szerencsés, mert esetleg társadalmi nyomás áll vagy valamelyik nem elnyomása sejthető a hátterében, hanem azért sem, mert ezeket a visszajelzéseket sok fogyasztó követi és irányadónak tekinti vásárlási szokásai kialakításánál. Ezeket pedig legjobb lenne valós véleményekre alapozni, annál is inkább, mert maguk az online kereskedelmi és szolgáltató platformok is ezek alapján a visszajelzések alapján módosítják kínálatukat.
A potenciális vásárlók félretájékoztatása és a torz vélemények alapján befolyásolt üzleti döntések a társadalom egészére negatív hatással lehetnek, ezért a kutatást végző tudósok cselekvésre szólítanak fel.
Amúgy is egyre "píszíbb" világunkban az emberi mellett gazdasági tényezők is indokolják a kutatók kifejezett törekvését arra, hogy
a nők se fojtsák magukba esetlegesen negatív véleményüket.
Ehhez olyan befogadóbb online terek létrehozását sürgetik, ahol a nők kényelmesen érezhetik magukat, elfogadásnak örvendve őszintén oszthatják meg véleményüket komfortzónájuk elhagyása nélkül.
Közeli férfiak és nők az interneten
Ezúton jelezzük, hogy a szerkesztőségünkben végzett, semmiképp sem reprezentatív, de annál érdekesebb kimenetelű közvéleménykutatásunk eredménye értelmében a férfiak sem feltétlenül adnak hangot negatív véleményüknek. Azt még kutatjuk, hogy ha mindkét nem elhallgatja panaszait, az mennyiben torzítja az eredményeket, és milyen mértékben fest még baljósabb képet társadalmunk jelenlegi állapotáról.
Ha az online vásárlás egyéb buktatói is érdekelnek, ezt a korábbi cikkünket is ajánljuk figyelmedbe.