Nem mindenki tudja, hogy pontosan mi a teendő közlekedési baleset esetén, pedig komoly jelentősége lehet annak, hogy a helyszínen ki és hogyan jár el. A felelősség elismerése azonban például nem szentírás: az utólag akár vissza is vonható – még ha ennek következményei is lehetnek.
Ez a teendő sérüléssel járó baleset esetén
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság útmutatója szerint baleset esetén az első és legfontosabb teendőd, hogy ellenőrizd, megsérültél-e, majd meggyőződj arról, hogy fenyeget-e valamilyen veszély.
Ha úgy látod, hogy az életed veszélyben van, azonnal távozz a baleset helyszínéről.
Amint a helyzet megengedi, ezután tárcsázd a 112-es segélyhívó számot, és számolj be a baleset körülményeiről, a sérültek számáról és az esetleges járulékos veszélyekről.
Amennyiben úgy értékeled, hogy a testi épséged nem forog kockán, akkor a megfelelő ismeretek birtokában a mentők kiérkezéséig megpróbálhatod ellátni a sérülteket. De ne mozdítsd el őket, csak ha muszáj. Ha pedig a segítség megérkezik, a kiérkező szervekkel ossz meg minden, a balesetről szóló információt.
Ez a teendő koccanásos baleset esetén
Amennyiben a baleset nem jár sérüléssel, kárral viszont igen, a kék-sárga baleseti bejelentőpapír kitöltése az egyik elengedhetetlen helyszíni teendő. „A szó elszáll, a károkozó ígérete pedig semmit nem ér, ha egyébként nem marad papír a történtekről. Lehet, hogy szemmel láthatólag csak egy kis karcolásról van szó, de a kárszemle során egyéb sérülések is napvilágot láthatnak. Utólag pedig már a legtöbb fél vonakodik „szóba állni”, nemhogy papírra vetni és kitölteni a balesetet igazoló nyomtatványt” – írja dr. Krizsán Zoltán, a Das Jogszerviz szakjogásza.
Ha nincs nálad a papír, az sem probléma, mivel az űrlap már mobiltelefonos applikáción keresztül is kitölthető. De a célnak az is megfelel, ha a felek egy sima papíron, tollal vagy ceruzával rögzítik az adatokat, majd aláírják azt.
A szakember kitért arra is, hogy a balesetek után gyakran mindkét fél felfokozott állapotba kerül. Így előfordulhat, hogy hezitálnak, haza akarnak menni, és úgy vannak vele, hogy ráér később átbeszélni a dolgokat. Megtörténhet az is, hogy a sofőr fejében összekavarodnak a gondolatok – főleg, ha a helyszínen a másik érintett autós, esetleg a tanúk elkezdik az érzelmi befolyásolást, és elbizonytalanítják.
Talán még meg is győzik az adott sofőrt arról, hogy nem teljesen úgy történt a baleset, ahogyan arra ő emlékszik és ahogyan a bejelentő papíron fel akarják tüntetni az adatokat, köztük a felelőst is.
Jobb, ha készül rendőrségi jegyzőkönyv
Ha nem vagy biztos abban, hogy pontosan mi történt, vagy egyszerűen rossz érzésed támad az egyeztetés során – még ha a másik fél el is ismeri a felelősségét – tanácsos lehet rendőrt hívni. Ilyenkor a károkozó megpróbálhat meggyőzni, hogy erre nincs idő, és elképzelhető, hogy neked is sietős a dolgod, de később sok múlhat azon, hogy készült-e rendőrségi jegyzőkönyv.
A felelősség elismerése utólag visszavonható
Fontos tudni, hogy a baleseti kárbejelentőnek nem célja a felelősség tisztázása, sokkal inkább az adatok rögzítését, a gépjárművek helyzetének megállapítását szolgálja. A szakjogász szerint a gépjármű-felelősségbiztosító feladata lesz az, hogy a felelősséget megállapítsa a kárbejelentő és egyéb bizonyítékok, valamint a kárszemle alapján.
A felelősséget elismerő nyilatkozat visszavonható, de a „meggondoltam magam” esetnél az sem utolsó szempont, hogy milyen körülmény változott, a károkozó milyen indokokat hoz fel arra, hogy először elismeri, majd visszavonja a felelősségét a károkozásban.
Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a biztosító a baleseti bejelentőn leírtakat, vagy akár az egyik fél felelősséget elismerő nyilatkozatát felülbírálhatja. A baleset pontos rekonstruálása ugyanis gyakran gépjármű-forgalmi szakkérdés. Szakértője álláspontjára hagyatkozva a biztosító mentesülésre is hivatkozhat, hiába van egy felelősséget elismerő nyilatkozat valamelyik sofőrtől, ráadásul a tények tisztázását a másik fél felelősségbiztosítója is megnehezítheti.
„Amennyiben a károkozó utóbb visszavonja a felelősségét elismerő nyilatkozatot, az egyéb bizonyítékok mellett még nem veszett az ügy. Tanúk, helyszínen készült fényképek, esetleg közterületi vagy fedélzeti kamera alapján a baleseteket utólag is rekonstruálni lehet” – jegyezte meg szakmai cikkében dr. Krizsán Zoltán, aki ezért azt tanácsolja, hogy ha egyedül utazol, vagy a baleset a semmi közepén történik, feltétlenül hívj rendőrt.
Azt tudtad, hogy az autód színén is múlhat, hogy mekkora eséllyel szenvedsz balesetet? Erről itt olvashatsz bővebben.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés