#ÉLETEM

5 egyszerű és hatékony önvédelmi technika nőknek

2017. március 8., szerda 06:45

A női érdekvédelmi szervezetek adatai alapján ma Magyarországon minden ötödik nő verbálisan vagy fizikailag bántalmazott. A családon belüli erőszak a legtöbb esetben rejtve marad, hiszen a megfélemlített áldozatok sokszor nem mernek segítséget kérni, az utcai támadásokra pedig nem vagyunk kellőképpen felkészülve, mert addig nem félünk, amíg velünk vagy egy ismerősünkkel nem történik meg a baj. Ihletet meríthetünk menő bunyós filmekből is, ám ahhoz, hogy ne fagyjunk le egy-egy váratlan helyzetben, érdemes a gyakorlatban is elsajátítani néhány hasznos fogást - amik akár életet is menthetnek. Zsigrai Zoltán Hiko-ryu taijutsu instruktor segítségével bemutatunk öt egyszerű és hatékony technikát. Íme:

1. A Jolly Joker kisujj 

Amikor megragadják az egyik vállunkat, a legegyszerűbb módja az azonnali védekezésnek, ha az ellentétes karral, testünk előtt átnyúlva ráfogunk a támadó kisujjára. "Egyetlen rándítással könnyen lefejthetjük magunkról a támadó kézfejét, ha a a kisujjat a kéz és csukló irányába visszatörve irányítjuk az ellenfelet. Borzalmasan fájdalmas tud lenni, ha a kézhát felé hajlítjuk a kisujjat, így szinte térdre ereszkedik előttünk a támadó. Miután kibillenthettük egyensúlyából, meg is rúghatjuk térddel. Ha viszont nem ereszkedik le a támadó (mert nem sikerül időben megragadnunk a kisujját), akkor könyékcsapást vagy kalapácsütést is alkalmazhatunk" - magyarázza Zsigrai Zoltán Hiko-ryu taijutsu oktató. 

2. Hajtépés, ahogyan nem szeretnénk 

Mivel ezt a mozdulatot általában az áldozat megállítása vagy a hátrahúzása céljából alkalmazzák, először a támadó irányába mozdulunk. Ahhoz hogy időt nyerjünk - és a hajhúzásból se legyen hajtépés – lesüllyedünk és megfordulunk. Úgy, hogy minél közelebb kerüljünk a támadóhoz, de közben ügyeljünk arra, hogy stabilan meg tudjunk állni. (A súlypontsüllyesztés a stabilitás megőrzése miatt is fontos, és persze a meglepetés ereje is hasznunkra válik.) Ezután felemelkedünk és kihasználva testünk lendületét, alulról felfelé ívelő könyékütést mérünk a támadó állára.

"Az áll több pontja is vitális, de az egyszerűség kedvéért az állcsúcsot célozzuk meg. Ebben az ütésben benne van a testünk, a lábunk munkája, a súlypontunk felemelése és a kar mozgása, de a testünk fordítása is jelentős erőt ad a csapáshoz. Az ütést végző karon a fej irányába álljon a tenyerünk. Hölgyeknek azért célszerűbb a könyék használata, mivel csuklójuk és öklük gyengébb, sérülékenyebb. Ugyanakkor a támadások jellegéből fakadóan gyakran nagyon közel kerül hozzánk a támadó, így a rövidebb távolság miatt jobban kihasználható a könyék és a térd. Figyelmünket lehetőleg tartsuk folyamatosan a támadón, és amennyiben hatásos a technika, eltávolodhatunk tőle, ha viszont nem, megismételhetjük az ütést orra vagy állra, de bevethetjük a térdrúgást is" - javasolja Zsigrai Zoltán. 

3. Ölelkezés, akivel nem szeretnénk 

Amikor a támadó hátulról karol át, több tényező is nehezíti a helyzetünket. Egyrészt váratlanul ér minket ez a mozdulat, másrészt sokszor az áldozat karjai is a fogásba kerülnek, így nehéz azokat használni. Ráadásul a támadó szorítása olyan erős lehet, hogy azonnal kifáraszt minket. Ahhoz, hogy enyhítsünk a szorításon, először sarokkal tapossuk meg a támadó lábfejét, a lábhát és a lábujjak ugyanis meglehetősen érzékenyek. (Természetesen megismételhetjük a taposást, ha elsőre nem találjuk el.)

"Amint a kezünk eléri a támadó kézfejét, valamelyik bütyökkel vagy az éppen a kezünk ügyében lévő eszközzel, például kulcscsomóval árüthetünk a kézhátra. Ahhoz pedig, hogy ki tudjunk bújni a szorításból, ellazítjuk felső testünket és vállainkat, lessüllyesztjük súlypontunkat és megindítjuk fenekünket hátrafelé. Amelyik irányba mozdulunk, azzal a lábunkkal kilépünk hátra és oldalirányba. Ugyanezen oldalon lévő kezünk megfogja a támadó alkarját, így biztosítjuk, hogy ne tudjon visszafogni. A másik karunkkal alulról felfelé határozott könyékütést mérünk a támadó testére, megcélozva az alsó és lengőbordákat. A kezünk ilyenkor egy csavaró mozdulatot tesz, először kinyújtva lefelé néz a tenyér, majd amikor becsapódik, már felfelé. A könyékütés természetesen más felületre is mehet, helyzettől függően, nem kell minden esetben egy bizonyos testrészhez ragaszkodni" - teszi hozzá a szakember.

4. Szabadulás csuklószorításból

Gyakori eset, amikor a csuklót, kezet, vagy kart ragadják meg. Ez történhet szemből, oldalról vagy hátulról és sokszor rántással együtt jár, hiszen a támadó vissza akar tartani, megakadályozni, hogy elmeneküljünk. Fontos, hogy a megragadott kezünk és könyökünk közel legyen a testünkhöz, így rövidebb lesz az erőkar és könnyebben tudjuk mozgatni a támadó karját - még akkor is, ha erősebb nálunk. Ezután felemeljük a kézfejünket, hüvelykujjunk felfelé néz, majd az ellentétes kezünk átnyúl a kézfejek alatt és megragadja a támadó hüvelykujja alatti párnás részt. Azért előnyös, ha ezt a pontot célozzuk meg, mert akkor stabil lesz a fogás és az egész kézfejet tudjuk irányítani. A szorításban lévő karunkat fentről lefelé mozdítjuk a támadó karjának másik oldalára, miközben megragadjuk az alkarját.

"Nem kell megijedni attól, hogy a támadó karja a fogásban marad; a technika erőssége, hogy már két kézzel dolgozunk az ellenfél egy karja ellen. A fogást követően kilépünk - a támadó oldala felé, amitől egyrészt nagyobb biztonságban leszünk, mivel a másik kezével nem ér el minket, másrészt jobb pozícióba kerülünk,mert innen könnyebb lesz a folytatás. A kilépést és fogást követően a támadó könyökét mi irányítjuk, így az alkarját megcsavarva instabil helyzetbe kerül a teste. Amikor a kézfejét a térde irányába kezdjük tolni, már teljesen elveszti az egyensúlyát és elesik, vagy olyan helyzetben marad, ami nem csak fájdalmas, de megakadályozza a további támadást is. A földrevitel közben vigyázzunk arra, hogy megőrizzük stabilitásunkat, nehogy mi is a földre kerüljünk, hiszen akkor a támadó testi fölényét felhasználhatja ellenünk. Az a legjobb, ha úgy helyezkedünk, hogy a támadó fejével egy vonalba kerüljünk, mert akkor a szemöldökcsontja miatt nem lát minket, ráadásul ebben a helyzetben nehezen tud további támadást indítani. A földrevitel után taposhatunk is, de a támadó karját addig ne engedjük el, amíg el nem kezdünk hátrálni tőle" - figyelmeztet Zsigrai Zoltán.

5. Ruharáncigálásból földrevitel

Ha a felsőnket vagy a ruhánk gallérját ragadja meg a támadó az egyik kezével, az első mozdulat az, hogy a külső oldalon lévő kézfejünk élét a támadó csuklójára nyomjuk és magunkhoz szorítjuk úgy, hogy a könyökünk végig a testünk mellett marad. Az ellentétes kézfejünk kézéle ezt követően ugyanúgy a támadó csuklójára kerül, a külső karunk kézfeje alá. A szorítás célja, hogy a támadó csuklója betörjön, így a kar elveszti erejét. A külső lábunkkal hátralépve, testünkhöz szorított kézfejekkel elkezdjük fordítani a testüket a külső kar irányába, miközben süllyesztjük a súlypontunkat. Mivel az egész testünk dolgozik az ellenfél karja ellen, viszonylag könnyedén a földre tudjuk vinni a támadót, ha figyelünk egyensúlyunk megőrzésére. A legjobb, ha a támadó nekünk háttal kerül a földre. Ezután, ha szükséges, meg is taposhatjuk, majd mielőbb távolodjunk el tőle. 

Még több tipp a még hatékonyabb védekezéshez

  • Lehetőség szerint több kézzel dolgozzunk egy kéz ellen. Ez akkor is működik, ha a támadó két kézzel ragad meg minket. Egyik kezét vagy karját kiválasztva tudunk hatásosabban reagálni.
  • Használjuk lendületünket és testsúlyunkat súlypont-süllyesztéssel, emeléssel vagy csípőfordítással. Az áldozat fizikuma sok esetben gyengébb, mint a támadóé, ezért fontos, hogy kihasználjuk adottságainkat és ismereteinket.
  • Tartsuk észben, hogy a meglepetés ereje mellettünk áll, hiszen a támadó nem tudja, hogyan reagálunk, merre és milyen módon mozdulunk el. Legyünk határozottak és elszántak!
  • Veszélyes helyzetben keressük és támadjuk a vitális pontokat!
  • A könyék és térd technikák nagyon erősek és hatásosak, ha közelről, de megfelelő lendülettel végezzük el azokat.
  • Mindig igyekezzünk megőrizni egyensúlyunkat, stabilitásunkat.
  • Ha a támadó földre kerül, igyekezzünk távol kerülni tőle. Ha az oldalán fekszik, akkor a háta mögötti irány, ha pedig hanyatt fekszik, akkor a feje mentén való távolodás a legideálisabb.
  • Megelőzés szempontjából érdemes csapatba verődve, de legalább kettesben szórakozni, vásárolni vagy sétálni menni, hiszen sokkal kisebb az esélye, hogy potenciális áldozatot látnak olyanokban, akik nem egyedül lófrálnak az utcán. 
  • Ha hatékonyabb önvédelemre szeretne szert tenni, akkor keressen fel egy szakoktatót és gyakoroljon rendszeresen! Megéri.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta