Nem elég, hogy éhes, még mérges is? Nem véletlenül.

Zanza!

Többször előfordult, hogy korgó gyomorral, szinte oktalanul teremtette le a kollégáját? Esetleg a párjában ment fel a pumpa, amikor éppen éhség gyötörte? A tudósok bebizonyították, hogy az üres gyomor és az ingerültség között bizony, szoros kapcsolat van: a hunger (éhség) és az anger (düh, harag) szavak összevonásából született „hanger” egy létező jelenség, ami az éhezés okozta feszült állapotot jelenti. Arra, hogy ez a düh pontosan honnan ered, miért csak egyes emberek élik át, vagy, hogy ilyenkor mi zajlik le a szervezetükben, a The Conversation oldalon találtuk meg a választ.

A „hanger” fiziológiája

- Szervezetünk a szénhidrátokat, fehérjéket és zsírokat egyszerű cukrokká (például glükózzá), aminosavakká és szabad zsírsavakká alakítja. Ezeket a tápanyagokat a vér a szervekhez és a szövetekhez szállítja, ahol energiafelhasználás során hasznosulnak. Ahogy az utolsó étkezést követően egyre jobban telik az idő, ezeknek a tápanyagoknak a mennyisége csökkenni kezd, a vércukorszint esését pedig agyunk életveszélyes helyzetként érzékeli. Ellentétben a legtöbb szervünkkel és szövetünkkel – amelyek feladataik ellátásához számos tápanyagot fel tudnak használni -, tehát agyunk megfelelő működéséhez nélkülözhetetlen a glükóz - írja Amanda Salis, a Sydney Egyetem professzora.

Bizonyára ön is tapasztalta már, hogy még a legegyszerűbb szellemi feladatok is megerőltetőek, amikor az éhség hatására leesik a vércukorszintje: ilyenkor nehezünkre esik koncentrálni vagy banális hibákat követünk el, de beszédünk is zavaros lehet. Az éhség azonban nemcsak szellemi teljesítményünket rontja, de ingerültséget is okoz, amit azonban igyekszünk kontroll alatt tartani. Egy darabig. Így lehet, hogy ha sikerül is elegendő energiát összeszednie ahhoz, hogy ne bántson meg egy-egy fontos munkatársat, valószínűleg a felgyülemlett feszültséget azokon fogja levezetni, akik a legközelebb állnak önhöz, mint például a barátai vagy a partnere.

Így reagál a test

Egy másik ok, amiért egyesek az éhség miatt dühösek lesznek, az az úgynevezett ellenregulációs válasz: amikor a vércukorszint egy bizonyos érték alá esik, az agy instrukciókat küld a szervek számára, hogy azok különböző hormonok felszabadításával szintetizálják a vércukorszintet.

- A négy fő ellenregulációs hormon az agyalapi mirigyben található növekedési hormon, a hasnyálmirigy által termelt glukagon, illetve a mellékvesékből származó adrenalin és kortizol. E két utóbbi, stresszhormonnak is nevezett anyag nemcsak fizikai stressz, de mindenféle vészhelyzet átélése során a véráramba kerül. Pánik esetén testünk riasztási reakciójának ("küzdj vagy meneküljI") lényege a megküzdési kapacitások mozgósítása, azaz a glükóz ellenregulációs válasz okozta adrenalináramlás. Az ilyenkor megtapasztalt érzés a frusztráció, amely egy robbanás előtti állapothoz hasonlít - magyarázza Amanda Salis.

Ösztönök és gének

Az éhség és a harag ráadásul közös gének által irányított állapotok. Az egyik ilyen gén terméke az Y-neuropeptid, egy természetes, éhség során felszabaduló vegyület, amely különböző agyi receptorokra (pl. Y receptor) hatva előidézi a falásrohamokat kiváltó viselkedést.

Az éhség mellett az Y-neuropeptid és az Y-receptor azonban a dühöt és agressziót is szabályozza. Számos tényezőnek közevan tehát az éhség okozta düh kialakulásában, de a „hanger” kétségkívül egy túlélési mechanizmus. Gondoljon csak bele: ha az éhező élőlények félreálltak volna és kegyesen hagyták volna, hogy mások egyék meg előlük a táplálékot, nem sokáig maradtak volna életben.

- A fizikai faktorok mellett azonban számos pszichoszociális tényező is szerepet játszik a frusztráció kialakulásában és lecsapódásában, így például a kultúra is befolyásolja, hogy a verbális agressziót közvetlenül vagy közvetetten fejezzük ki. Ezen kívül természetesen egyénfüggő, hogy ki mennyire kritikus másokkal szemben, amikor gyötri az éhség - fűzi hozzá a szakértő.

Előzze meg!

A legegyszerűbb módja, hogy elkerülje a kellemetlen szituációkat az, ha eszik néhány falatot, mielőtt farkas éhes lenne, de lehetőleg ne az instant megoldást nyújtó, tápanyagban szegény gyors ételeket, sült krumplit vagy csokit válassza, mert azzal csak azt éri el, hogy hirtelen megemelkedik a vércukra, majd gyorsan le is zuhan. Az üres kalóriák helyett fogyasszon minél természetesebb eredetű, tápanyagokban gazdag és tartósabb teltségérzetet biztosító ételeket. 

Persze nem mindig adódik alkalmunk azonnal bekapni pár falatot munka közben, valamilyen diéta vagy böjt miatt, de a szigorú energiamegvonást mindig orvosi beleegyezéssel kezdje el! Szándékos és hosszabb távú koplalás esetén idővel ugyanúgy beindul a glükóz ellenregulációs válasz és stabilizálódik a vércukorszint, a szervezet pedig energiafelhasználás céljából elkezdi lebontani a zsírraktárakat, amelyekből néhányat ketonná (a zsíranyagcsere termékévé) alakít. A ketonok segítenek kontrollálni az éhségérzetet, mivel agyunk a glükóz helyett azokat használja üzemanyagként.

Fogadjon meg még egy jó tanácsot: üres hassal ne kezdjen el vitatkozni vagy nehéz helyzeteket tisztázni senkivel, ha nem akarja, hogy sírás legyen a vége. Beszéljék meg a nézeteltéréseket egy közös ebéd alatt vagy után.

Blogmustra