Edzéssel az agy is jobban pörög

Zanza!

A rendszeres edzés nemcsak az izmainknak és az egészségünknek, de a hangulatunknak és az agyunknak is jót tesz. Tudják ezt már az okosok rég, nem véletlenül nyomja minden orvos, pszichológus és életmód-tanácsadó, hogy érdemes rákattanni a rendszeres mozgásra. Persze, a többség leginkább az edzés fizikai és lelki jól-létre gyakorolt hatását hangsúlyozza, arról azonban kevesebb szó esik, hogy miért is olyan jó a mozgás az elménknek. A Head Squeeze most egy remek videóban foglalta ezt össze.

A lényeg, hogy bár az agyunk csupán a teljes testsúlyunk 2 százalékát teszi ki, a rendelkezésre álló oxigén jelentős részét, mintegy ötödét használja fel, és a kutatásokból úgy tűnik, hogy ha a szervezet plusz oxigénhez jut, arra gyorsan le is csap az agy. Az edzés közben felhasznált oxigéntöbblet egy részét tehát az agy hasznosítja, többek között úgy, hogy új idegsejteket gyárt. Például a memóriáért is felelős hippocampuszban. Részben ez magyarázza, hogy a rendszeres testedzés megkönnyíti a tanulást, frissen tartja az elmét és segít megfékezni az időskori mentális hanyatlás sebességét. Az edzés és a plusz oxigén következtében termelődő agysejtek jól jönnek akkor is, ha egy betegség következtében vagy az öregedés során veszítünk a neuronjainkból.

Az kutatók egyébként sokáig azt gondolták, hogy az edzés akkor hat látványosan a memóriára, ha rendszeres – most egy új kutatásból azonban úgy tűnik, hogy már egyszeri, 20 perc kemény edzés is segít abban, hogy az éppen megtanult dolgok beleragadjanak az agyunkba. Tehát edzéssel könnyebben, gyorsabban tanulunk. Ezeknek az eredményeknek a magyarázatánál mondjuk nem az agyba jutó oxigéntöbblet szerepét emelik ki a kutatók, hanem a fizika stresszből fakadó fokozott figyelmet és a hormonális változásokat.   

shutterstock 122803048

Az agyműködés és a testmozgás tehát valószínűleg több különböző szinten is hat egymásra, de addig is, amíg a pontos kép kirajzolódik, egy dologban biztosak lehetünk: az edzés jót tesz. Mindennek. 

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra