#ÉLETEM

Amikor nem az edzés, hanem a részvétel a fontos

2014. június 27., péntek 14:45

Miután a Nivea Fitness Tour budapesti állomásán végre kipróbálhattuk a piloxingot, az edzővel, Vieira Líviával kicsit körbejártuk, hogy pontosan miről és kinek is szól Viveca Jensen amerikai profi táncos módszere. És azt is igyekeztünk megfejteni, hogy miért ilyen népszerűek a táncos órák.

Kinek ajánlanád a piloxingot?

Ez tulajdonképpen egy intervall edzés, egymásután váltogatjuk a boksz, a pilates és a tánc elemeit. A pilates az alacsonyabb intenzitású erősítő elem, a boksz a kardió, a tánc pedig tulajdonképpen a móka az edzésben. A piloxingot egyrészt olyanoknak ajánlom, akik szeretik a teljes testet átmozgató edzéseket, akik szeretnék megmozgatni a testközpontjukat, vagyis a hátat és hasat is, másrészt olyanoknak is, akik nem szeretnek szökdécselni. A boksz a felső testből indul, és úgy fel tudja vinni a pulzust, mint a futás, az ízületekkel azonban kíméletesebb. Alapvetően ez egy nőies mozgás, bár néha férfiak is ellátogatnak az órákra.

Hátrányt jelent, ha valaki nem járt korábban pilatesre, tánc- vagy bokszórákra?

Elviekben nem kell előképzettség. Persze a boksz és a pilates is nagyon erős technikát igényel, de az oktató mindent elmond és megmutat. Eddig még soha nem volt probléma abból, hogy valaki teljesen kezdőként jelent meg az órán.

Milyen mozgásformákat ajánlasz a piloxing mellé?

Én zumbázom és bokwázom mellette. Ez utóbbi is egy táncos mozgásforma, de nem latinos, hanem elektronikus zenére mozgunk. A piloxingot azért kezdtem el, mert a másik kettőnek nincs meg az alakformáló jellege. Igazából bármivel lehet kombinálni, be lehet iktatni például egy kardióedzést, mondjuk úszást, futást vagy biciklizést, utána pedig nyújtásképpen el lehet végezni pár jógagyakorlatot.

Milyen kérdésekkel szoktak megkeresni óra után?

Sokan nem értik, hogy miért nem fogynak annak ellenére, hogy nem esznek semmit. Fontos tudni, ahhoz, hogy lemenjenek a plusz kilók, megfelelően kell táplálkozni. Sokan kíváncsiak arra is, hogy mit csináljanak, ha a fáj a hátuk. Ilyenkor elmondom, hogy mi lehet az oka a fájdalomnak és milyen gyakorlatokat hogyan érdemes elvégezni.

Szerinted miért lettek ilyen népszerűek a táncos edzésformák? A zumba köré például komoly közösségek épülnek.

A pontos válaszhoz meg kellene kérdezni azokat az embereket, akik korábban nem sportoltak, nem jártak edzőterembe. Szerintem a siker a közösségi élménynek köszönhető, annak, hogy szól a zene és jó a hangulat. Ezeknek az óráknak ugyanis az a lénye, hogy jól érezzük magunkat, a gyakorlatokat nem kell pontosan lekövetni. Ahogy mondani szokták, a megjelenés a fontos.

Hogyan lesz valakiből prezenter, oktató?

Tinédzserként verseny-aerobikoztam. Miután felvettek az egyetemre, már nem tudtam versenyezni, de semmiképpen nem akartam felhagyni a sporttal, és beiratkoztam egy edzői tanfolyamra, ennek már 15 éve. Először el kell végezni egy alapképzést, csak azután lehet továbblépni. Minden mozgásformának megvan a saját oktatóképző intézménye, és ahogy fejlődik a fitneszipar, úgy az ember egyre több mozgásformába szeret bele, egyre több képzést csinál meg.

Milyen átfutási idővel jelennek megint itthon a külföldön népszerű módszerek?

Szerintem több éves csúszásokkal, habár ez sok mindentől függ. Például attól, hogy a hazai irányzatok, prezenterek mennyire kerülnek be saját óratípusukkal esetleg márkájukkal a köztudatba, arra hogyan reagálnak maguk az oktatók, illetve az órákon résztvevők. Úgy gondolom, hogy most már szinte túlkínálat van óratípusokból, sőt, felütötte a fejét az a jelenség hogy az ugyanarra a koncepcióra épülő, ugyanolyan gyakorlatokat tartalmazó óratípusokat az oktatók 100 féle különböző néven hirdetik. A lassú átfutási időre pedig példaként itt a piloxing és a bokwa is. Nem kell messzire menni, csak pár száz kilométerre nyugatabbra, hogy teljesen más kép táruljon elénk. Nyugat-Európában már nagyon nagy közönsége van mindkét mozgásformának, miközben itthon meg se közelítjük a hódolók magas számát. A magyar mentalitás nem túl kezdeményező.

Mennyire lehet vagy kell átalakítani a gyakorlatokat, a koreográfiát?

Nem kell a gyakorlatokat átalakítani. A piloxing és a bokwa lényege is az, hogy az oktatói kurzuson tanult elemeket, gyakorlatokat alkalmazzuk.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta