Ilyen a tökéletes kánikulai menü

Zanza!

Megint jön a forróság, a hétvégén 35 foknál is melegebb lesz. Ilyenkor a szervezetünk átkapcsol túlélő-üzemmódba, ezért másfajta étrendre van szüksége, mint egyébként.  Nagy Eszter Anna dietetikus segítségével összeállítottunk egy tuti kánikulai menüt.

tk3s mon216097
Fotó: Monkey Business Images / Northfoto

Reggeli: szénhidrát + meleg ital

Mivel ilyenkor még hűvősebb van, nyugodtan feltankolhatjuk a szervezetünket energiát adó szénhidrátokkal: teljes őrlésű vagy tönkölybúza kenyérrel, joghurtba kevert müzlivel, szendviccsel. A kaja mellé igyunk teát, kávét. "A meleg italok hozzásegítik a szervezetünket az akklimatizálódáshoz" – mondja Nagy Eszter Anna.  "Mivel belülről felmelegítenek, nem lesz akkora különbség a külső és belső hőmérséklet között, így kevésbé fogunk izzadni."

Tízórai: gyümölcs

Bár kánikulában hajlamosak vagyunk nem enni semmit, ez nem jó taktika, mert ha leesik a vércukorszintünk, akár el is ájulhatunk. A tízórai ezért az egyik legfontosabb étkezés forróság idején, még véletlenül se hagyjuk ki. Elég, ha megeszünk egy darab  gyümölcsöt – almát, sárgadinnyét, barackot vagy bármi mást –, és máris gondoskodtunk a vércukrunk szinten tartásáról, ráadásul ebédidőre sem leszünk farkaséhesek.

Ebéd: zöldség

A nagy meleg önmagában is megterheli a szervezetünket, ezért ügyeljünk arra, hogy legalább az ételeinkkel ne súlyosbítsuk a helyzetet. Ami jó lehet ilyenkor: híg levesek, főleg zöldségleves, párolt zöldség kölessel, rizibizi vagy egy nagy adag saláta. Ezekből elegendő energiát nyerhetünk anélkül, hogy fellépne az ún. kaja-kóma, vagyis az evés utáni fáradtság, álmosság.

Uzsonna: gyümölcs vagy zöldség

Vacsoráig megint csak érdemes szinten tartani a vércukrunkat, nehogy este bezabáljunk, megterhelve ezzel az emésztőrendszerünket. A legjobb uzsonna 1-2 db idénygyümölcsből vagy idényzöldségből áll. Ezekből készíthetünk 2-3 dl préslevet is, amit akár kölespehelyhez, zabkorpához vagy búzakorpához is hozzákeverhetünk. 2 almából, 1 szelet sárgadinnyéből és egy őszibarackból mennyei uzsonnát készíthetünk.

Vacsora: szénhidrát + kefír

Este megint hűvösebb van, ezért nyugodtan ehetünk kicsit tartalmasabb kajákat - persze csak mértékkel. Jöhet a párolt rizs, a párolt gabonafélék, a szendvics, megbolondítva egy kis kefírrel, ami remekül hűti a szervezetet.

Egész nap: víz, víz, víz

Az izzadással rengeteg folyadékot elveszítünk, amit minél előbb pótolni kell, hiszen már 8 százalékos vízveszteség is levertséget, koncentrációzavart, fejfájást okoz. Igyunk meg legalább 2,5-3 liter tiszta vizet: csapvizet vagy szénsavmentes ásványvizet, és a gyerekeknek is ennyit adjunk!

Blogmustra