#ÉLETEM

Bréking: ha kevesebbet eszik, lefogy!

2012. május 8., kedd 13:30

A drága diétáknál sokkal hatékonyabb –és olcsóbb–, ha egyszerűen kevesebbet eszünk és elkezdünk mozogni – mutatták ki amerikai tudósok. Mondjuk ezt nélkülük is sejthettük volna.

Semmi másra nincs szükség, ha fogyni akarunk, csak kevesebb zsírt kell enni és többet kell mozogni. Igen, ilyen egyszerű, épp ezért lett a hétköznapi módszer beceneve körülbelül „nem agysebészet”. A diétás piac ennek ellenére folyamatosan nő, Angliában egy átlagos nő 500 fontot (177 ezer forint) költ évente fogyókúrás élelmiszerre és edzőtermi belépőre, illetve fogyókúrás csoportfoglalkozásokra és edzőruhára, miközben az angol egészségügynek évi 47 millió fontjába (16,6 milliárd forint) kerül a kölünböző fogyókúrás gyógyszerek támogatása, és további 4 milliárd fontjába (1400 milliárd forint) az elhízás okozta betegségek gyógyítása.

stockfresh 1167639 hand-refuses-cake sizeM

A Harvard Orvostudományi Kara szerint, ahol egy kutatás keretében 4000 embert vizsgáltak, sokkal többet fogytak azok, akik egyszerűen kevesebb zsírt fogyasztottak és többet mozogtak, mint azok, akik divatos fogyókúrába kezdtek, léböjtkúrát tartottak vagy fogyasztószereket szedtek. A 4000 vizsgált személy kétharmada próbált egy éven át különböző diéták segítségével fogyni (a maradék egyharmad volt a kontrollcsoport). A kísérlet azt mutatta ki, hogy 41%-kal többen adtak le testtömegük 5%-ának megfelelő súlyt azok közül, akik visszafogták a zsírbevitelt, mint azok közül, akik léböjttel, Atkins vagy Dunkan diétával, vagy fogyasztószerekkel próbálkoztak.

Ha a zsírbevitel csökkentése mellett még mozogtak is a résztvevők, akkor további 30%-kal nagyobb volt az esélyük arra, hogy leadják túlsúlyukat – írja az American Journal of Preventive Medicine. Bár ez az 5%-nyi súlycsökkenés nem tűnik soknak, a szakemberek szerint ennyi fogyás épp elég ahhoz, hogy egy elhízott ember cukorbetegsége megszűnjön. Ráadásul sok önkéntes többet adott le testsúlya 5%-ánál, konkrétan a zsírfogyasztást csökkentők 37%-a lefogyott 10%-nyit.

stockfresh 723175 healthy-or-unhealthy sizeM

Azért azt be kell ismerni, hogy azok is nagyobb eséllyel fogytak, akik orvos által felírt fogyasztószereket használtak, de persze ezek a gyógyszerek nem olcsóak, a zsírmegvonás meg ingyen van. „Rengeteg rossz diéta kering és sok olyan gyógyszeres kezelés, ami nem bizonyult még hatásosnak. Nagyon bátorító, hogy a legtöbb sikeres fogyókúrás módszer elérhető és olcsó” – mondta a kutatás egyik vezetője, Dr. Christan Wee. „Ami rövidtávon hatásos, az nem biztos, hogy hosszútávon is az. Meg kell tartani a több mozgást és kisebb kalória-bevitelt, hogy az eredmény fenntartható legyen” – tette hozzá dr. David Haslam, a National Obesity Forum feje.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2012.05.08 13:52:22Theodoro

    ördögi, most kinyílt a szemem..

  • 2012.05.08 14:17:12dr. Ez is csak egy nick

    "ha kevesebbet eszik, lefogy!"
    Nem baszod meg?!
    Micsoda felfedezés!

    Ennek ellenére a kedves szerző jó nagy baromságokat ír.
    A zsírfogyasztás ugyanis jóval kevésbé vezet elhízáshoz, mint a szénhidrátok fogyasztása. A zsírok ugyanis rendkívül stabil vegyületek, a lebontásuk több energiát igényel a szervezettől, mint a cukroké.

    (Azt, gondolom, nem kell említenem sem, hogy a zsír nem úgy rakódik le, hogy megeszi az ember a zsíros kenyeret, aztán a zsír egyenesen megy belőle a hasfalra, változatos (libazsír, kacsazsír, disznózsír, esetleg paprikás zsír) rétegeket alkotva, hanem a szervezet előbb lebontja alkotóelemeire, majd újra zsírrá alakítja - ahogy az összes többi, az éppen elhasznált fölötti energiát tartalmazó anyagot is, legyen az szénhidrát vagy akár fehérje.)

    Ennek a David Haslamnak meg pont ugyanolyan szar a magyar helyesírása, mint a cikk szerzőjének. Nem tudja pl. hogy rövid távon, hosszú távon külön, kalóriabevitel egybe.

  • 2012.05.08 14:22:39Ann1294

    Legkozelebb azt is felfedezik, hogy a CH es feherje arany is fontos, ill. majd jonni fognak azzal, hogy lassu felszivodasu CH az jobb... mar varom az ujabb kutatasi eredmenyeket. :)

    "Angliában egy átlagos nő 500 fontot (177 ezer forint) költ évente fogyókúrás élelmiszerre és edzőtermi belépőre, illetve fogyókúrás csoportfoglalkozásokra és edzőruhára" --> es ez sok? Terem-/ora-/palyaberlet, DVD, jo futocipo, sportruhazat (gyorsan szarado), sporteszkozok, multivitamin, feherje... en ennel tobbet fizetek ki evente. Jo, van amit csak egyszer kell megvenni (sporteszkoz nagyresze, kiv. matrac), de van ami elkopik (ruhak, cipok) ill. vitamin az kell. Ez nem sok egyaltalan es az egeszsegunk erdekeben tesszuk.

  • 2012.05.08 14:26:28Ann1294

    dr. Ez is csak egy nick:
    "ahogy az összes többi, az éppen elhasznált fölötti energiát tartalmazó anyagot is, legyen az szénhidrát vagy akár fehérje.)" - azt hittem feherjet nem tud raktarozni a szervezet, csak izom-/testtomegepitesben. Vagy erre ertetted?

  • 2012.05.08 14:56:03dr. Ez is csak egy nick

    Ann1294:
    Nem.
    Arra értettem, hogy a fehérjét is alkotóelemeire bontja a szervezet, és úgy raktározza el - ha fölös a mennyiség (nem kell izmot fejleszteni), akkor zsír formájában.
    A szervezet olyan hülye, hogy igazából hosszabb távon mindent csak zsír formájában tud raktározni, akkor is, ha fogyasztani meg igazából csak cukrot tud, ezért mindent alakítgat oda-vissza, bont, épít stb.

  • 2012.05.08 15:23:42Fenimore

    Hihetetlen áttörés baszki :)
    Viszont fontos megjegyezni, hogy sok embernek motivációt ad az, hogy valami tudományos módszert próbál ki, amit épp most olvasott (ez tapasztalat), úgyhogy még kifejezetten hatásos is lehet, hogy egy tök alap dolgot a legdivatosabb fogyókúramódszerekkel egy szintre hozva, hájpolva adnak elő.

  • 2012.05.08 15:31:46Ann1294

    dr. Ez is csak egy nick:
    Ertem, koszonom. Mondjuk feherjebol bevinni tul nagy mennyiseget eleg nehezkes.

    ---------------

    Mi meg olyan hulyek vagyok, hogy tulesszuk magunkat es csodalkozunk, hogy koverek vagyunk. :)
    Mondjuk megfigyeltem sok embernel depresszio, stressz, szorongas, unatkozas miatt van. Az evesben talaltja meg a "pillanatnyi boldogsagot" majd a vegen ujra letort lesz a sulya miatt es ordogi kor lesz belole.

    A sok "szemet-elelmiszer" gyartot meg ugyanugy nem terheli felelosseg mint a dohanytermekek es alkohol eloallitojat, hiszen ok is csak a tomegek igenyet szolgaljak ki. Amig megveszi az ember a cukrozott/izfokozott/tudja az eg mibol van dolgokat addig termeli is es mivel egyre tobben veszik egyre olcsobban tudja eloallitani busas haszonnal, akciozni tudja, nagyobb tomegeket eler vele, reklamozza, agyon cukrozza/izfokozza, raszoktatja a nepet. Mert erre van igeny.

  • 2012.05.08 15:51:51Saliboy

    Gratulálok: egy év alatt akár az 5%-ot is le lehet fogyni így. Ez egy átlagos embernél akár 5 kiló is lehet egy év alatt! :)

    És mi azzal, hogy koplalás hatására a szervezet is "takarékosabban" fogyaszt, továbbá a jo-jo effektusról, amikor az éhezés alatt leadott kilók duplán jönnek vissza?

  • 2012.05.08 15:52:02Ann1294

    Ezt azert megosztom, hatha valaki hasznosnak talalja:
    [link]

    Itt kiszamolhatja mindenki, hogy mennyi kaloria kell eletkor, magassag, jelenlegi suly, munkavegzes es sport intenzitas szerint naponta az idealis testsuly eleresehez (fogyas, hizas, megtartas).

    Nem kellene anyagcsere szukseglet ala menni (nem eszek semmit egesz nap es megsem fogyok), es nem igaz, hogy egy ulomunkat vegzo nonek 2000kcal kell (reklamok). Attol is fugg sportol-e, mert ha nem akkor csak a megtartashoz boven eleg pl. nekem 1760kcal!!! Minden felette elfogyasztott taplalek csak rarakodik az emberre.

  • 2012.05.08 15:58:41Ann1294

    Saliboy
    "És mi azzal, hogy koplalás hatására a szervezet is "takarékosabban" fogyaszt, továbbá a jo-jo effektusról, amikor az éhezés alatt leadott kilók duplán jönnek vissza?"

    Nem szabad koplalni. Pontosan az a lenyeg, hogy nem szabad anyagcsere szukseglet ala menni, es a fogyashoz szukseges kaloriadeficitet (kb. 500kcal) felig tapanyag megvonassal, felig sporttal kell megoldani (izomepites es karido 1/3-2/3 aranyban ha fogyni akar az ember).

    Ha igy jar el az ember havi 2kg egyenletes fogyas boritekolhato hosszu tavon (eloszor tobb, aztan lassulni fog) ill. a kalorideficit allapot vegeztevel ha elertuk a kivant sulyt a megtartas kaloriaval kell folytatni es mellette sportolni tovabbra is, hogy nem epuljenek le az izmok amik ugye tobb tapanyagot egetnek el (fontos a testzsir es izom aranya a szervezetben).

    Persze ezert tenni kell... az meg maceras. Sokkal egyszerubb bogyokat bekapkodni, keremeket megvenni, varni a csodaszert, altatni magunkat vagy onsajnalattal konstatalni ez nekunk soha sem sikerulhet. Igy is van. Kellene hozza akaratero meg kitartas.

  • 2012.05.08 16:22:16Zerlina

    én csak azt nem értem hogy vannak ezek az amerikai tudósok aztán meg jönnek a statisztikák az angol kövérekről. Ki a faszt érdekelnek az angolok? Minek kellett azt is lefordítani?

  • 2012.05.08 18:13:47lavór

    Már csak azt kéne tudni, mennyi pénzt öltek ebbe a kutatásba... :)

  • 2012.05.08 18:43:45efi

    Na, 100 év alatt sem jöttek rá.
    Elárulom: az előre kimert ételeknél az emberek 70%-a úgy gondolja, hogy azt kötelező is megenni (tipikusan pl üzemi étkeztetés, heti 5x és minden 2. embernél), mert a nagymami úgy tanította, hogy semmi nem maradhat a tányéron. Aztán meg is eszi. Akkor is, ha nem éhes. Akkor is, ha egyértelmű, hogy 90 kilós emberre méretezték az adagot. Akkor is ha zsír zsírral.

  • 2012.05.08 20:35:35Catia

    Én zsírt nem eszem egyáltalán, zsiradékok közül vajat, olívaolajat, nagyon gyér mennyiségben. Ettől tuti nem lehet hízni. Viszont nagyon sok szénhidrátot eszem, amitől elég rendesen hízok! :( Kenyérfüggőknek kéne valami jó megoldás.

  • 2012.05.08 21:28:50Theodoro

    Catia: jó megoldás a mérték.

  • 2012.05.09 09:41:59oliva

    Catia: én is nagyon szerettem a kenyeret, de sikerült róla leszokni, már csak nagyon keveset eszem és csak teljes kiörlésűt, 2-3 hét alatt meg tudjuk változtatni a szokásainkat, és bizony a heti 2-3 alkalom mozgást nem lehet megspórolni...

  • 2012.05.09 09:47:57g-dúrban zúgó kabóca

    mindig nagyon örülök, ha a hülye, drága és ostoba diéták propagálása helyett arról tájékoztatják a népet, hogy kevesebbet kell enni és többet mozogni, ennyi. De ez a cikk azért már tényleg túlzás :D

    Ann1294 kommentjeiért viszont mégis érdemes volt elolvasni! köszi :)

    amúgy tényleg tök idegesítő, hogy a kaják csomagolásán 2 000 kcal-os mintaétrend van, mikor egy átlagos, nem mozgó nő 2 000 kalóriától/nap jó eséllyel szépen, lassan hízogatni fog.

    Catia: és jó megoldás mellé a rendszeres sport, nem a séta a jó levegőn-típusú, hanem amitől úgy leizzadsz, hogy úgy nézel ki utána, mint aki ruhában zuhanyozott

  • 2012.05.09 11:36:15dr. Ez is csak egy nick

    oliva:
    Mindig imádtam azokat az agyatlan barmokat, akik le akarnak másokat szoktatni valaminek a fogyasztásáról, pláne ha az nem is kábítószer vagy egyéb súlyos egészségkárosító (pl. dohány). Pláne ha saját példájukat is felhozzák, hogy én bezzeg...

    A mértékről hallottál már, idióta?

    Ha a cukrozott szalonnát szereted, egyél azt nyugodtan, csak ne fél kilót naponta, hanem max. 5 dekát.

    g-dúrban zúgó kabóca:
    A 2000 kcal egy 30 év körüli férfi napi adagja. Nőknél kb. 1500 kcal.Az életkorral ez is csökken.

  • 2012.05.10 09:00:41vajhki

    Lehet, hogy kisssé sértő itt valakinek a stílusa??

  • 2012.05.11 12:33:21Amusing

    "Ann1294
    Ezt azert megosztom, hatha valaki hasznosnak talalja:
    [link]"


    ez jó nagy marhaság. fogyni akarók miért is csökkentsék a fehérje bevitelt??? hogy izomból veszítsenek? a fogyás lényege, hogy zsír menjen le, ne izom. Amihez kell a megfelelő fehérje mennyiség !!! minnél kevesebb ch-t kap a test, annál több fehérje kell

  • 2012.05.11 12:54:05Crescence

    Nem értek a diétához és nem vagyok fitneszbajnok :) viszont tapasztalatból tudom, hogy lefogyni csak úgy lehet, ha valaki drasztikusan keveset eszik, és nem sportol! A sport ugyanis növeli a testsúlyt, és furcsán megváltoztatja a terhelt-nem terhelt testrészek arányait.

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta