Ha le akarsz fogyni, főzz magadra!

Zanza!

A legkönnyebb rendelni valamit a pizzástól vagy zacskós levest enni. Ez a gyakorlat viszont oda vezet, hogy akkor is enni fogunk, ha nem vagyunk éhesek. Ha szánunk rá időt és fáradságot, ki tudjuk küszöbölni mindezt, és nem hízunk el.

A főzéssel kapcsolatban is működik a szomszéd-kertje-mindig-zöldebb elv. Ha magunknak kell elkészíteni a menüt, kevésbé érezzük ízletesnek, mintha ismerősünkhöz megyünk vendégségbe, és ugyanazt tálalják fel nekünk - írja az AlterNet. Ez amiatt lehet, mert egész délután a konyhában szorgoskodtunk, és estére már a kaja látványától is kiborulunk.

Már nagyon régóta machinálunk az ételekkel

Mostanában egyre több faxnit hajtunk végre az ételeken. Olyan ez, mintha a kaja fogdosása, hámozása, vagdosása, őrlése, főzése, sütése a génjeinkbe lenne égetve. Ma már a régészeti leletekből is arra következtethetünk, hogy az ember már a kezdetektől pepecselt ételekkel. Találtak olyan két és félmillió éves állatmaradványokat, amiknek a csontjain emberi vágásnyomok voltak. A tüzet mintegy 300 ezer évvel ezelőtt vettük birtokba, és 250 ezer évvel ezelőtt már kemencét is építettünk. Nagyjából 12 ezer éve tenyésztünk állatokat és termesztünk növényeket, amik legnagyobb része ehetetlen főzés nélkül. Bőven volt idő arra, hogy kifejlődjön a babrálási hajlamunk. - Elég a gyerekekre gondolni, akik egy kis darab kenyérrel gyurmáznak, labdát csinálnak belőle. -

Kifinomult hormonális és biokémiai jóllakotsági mechanizmusok segítenek minket abban, hogy mennyit és mit együnk. Néhány közülük igen egyszerű: például a változatosság iránti vágy. Ha egy edényben vannak különböző ételek, unalmasabbnak tűnik az evés, mintha ugyanazokat külön-külön szervírozzuk az asztalon. Hasonló a rágás utáni vágy: van, aki inkább egy kisebb és akár kevésbé laktató étket választ (például almát, sárgarépát falatozik), hogy legyen mit ropogtatnia.

Ha kajánkat magunk kotyvasztjuk, kevesebbet fogunk enni

Ha félkész ételt fogyasztunk, hajlamosabbak vagyunk túlenni magunkat. Ha nekünk kell az egészet megfőznünk, akkor kevesebbet szedünk a tányérunkra. Tehát a főzés, az ételkészítés segít abban, hogy egészséges mennyiségű ételt fogyasszunk.

Ma kevesen engedhetik meg maguknak, hogy az ételekkel játszanak. Régen mindenki saját maga szedte a gyümölcsöt, saját maga halászta a halat. Ma a családban rendszerint egy ember felel az ételkészítésért. Ráadásul a főzési idő is lerövidült a sok gyorsfagyasztott, félkész áru miatt. Sokszor nem is otthon eszünk, hanem kifőzdékben, (gyors)éttermekben. Vagy rendelünk valamit.

Nemcsak a nagy adagok miatt eszünk feleslegesen sokat, hanem mert nem mi készítjük el őket - állítja a tanulmány. Ha tehát súlyunkat kontroll alatt akarjuk tartani, minden ennivalónkat magunk készítsük el. Ha azon kapjuk magunkat, hogy a konyhába somfordálunk, pedig nem is vagyunk éhesek, akkor olyasmit kell készíteni, ami jó sok időt vesz igénybe. Úgy kell taktikázni, hogy akkor legyen kész az ételünk, amikor már tényleg éhesek vagyunk.

Blogmustra