A katari légi cég új projektbe vágta a fejszéjét: utasszállító repülőit – többek között Airbus típusú gépeit – új típusú bioüzemanyagra állítja át. A jelenleg használt kerozin helyett más, alternatív energiaforrással, pontosabban biomassza-felhasználáson alapuló üzemanyaggal (ún. másodgenerációs bioüzemanyag, Biomass-to-Liquid, vagyis BTL) repülnek a jövőben.
Egyelőre azonban még nincs pontos időpont, mikortól is repülhetnek a Qatar Airlines gépei környezetbarátabb módon. Az Airbus-gyártók azt remélik, hogy 2030-ra gépeik 30 százaléka már bioüzemanyagot használhat. A bioüzemanyag előállítására tett kísérletek egyre inkább terjednek a Közel-Keleten, például Iránban egy – sós tóban élő – algafajtából próbálják kinyerni.
Az elmúlt években a bioüzemanyagot már jó néhány légitársaság sikeresen tesztelte, hiszen a bioüzemanyaggal működő repülőgépek akár 84 százalékkal is csökkenthetik a szén-dioxid-kibocsátás mértékét. 2008-ban a Virgin Atlantic jumbója egyik hajtóművében babassu- és kókuszolaj keverékének alkalmazásával emelkedett a magasba a londoni Heathrow repülőtérről. Tavaly többek között egy Airbus indított - folyékony gáz és kerozin keverékével hajtott – tesztgépet Nagy-Britanniából Toulouse-ba, egy másik Airbus pedig Londonból Dohába repült hasonló üzemanyaggal. A holland KLM légitársaság próbaútján pedig a Boeing négy hajtóművéből egy növényi olajból nyert kerozin és hagyományos üzemanyag 50-50 százalékos keverékével üzemelt.
Manapság felkapott téma a bio repülőgép-üzemanyag – pedig a napenergiát sem kellene lebecsülni, amint arra a Solar Impulse csapata rámutatott: a gép csak jövőre száll fel, de már idén betolták.