A divatikon nem csupán a szürrealista alkotó festészetére volt hatással. A művészet egyéb területén is inspirálta Salvador Dalít.
Így került közel egymáshoz Salvador Dalí és Coco Chanel
A 20. század két nagy művészének kapcsolata akkor mélyült el igazán, amikor az 1930-as évek végén Chanel meghívta Dalít a francia Riviérán lévő otthonába, a Villa La Pausába. Itt stúdiót és ideális munkakörülményeket biztosított számára, ahol a festő alkothatott. A múlt század egyik legjelentősebb divattervezőjéről köztudott volt, hogy nagyon szerette a művészetet, éppen ezért számos művészt látott vendégül otthonában, köztük Igor Stravinsky zeneszerzőt, Luchino Visconti filmrendezőt, Jean Cocteau költőt és a festőművész Pablo Picassót.
Itt a Villa La Pausában készítette el 1938-ban Dalí az Endless Enigma című művét. Egyes elképzelések szerint Chanel otthonában készült Arc és a gyümölcstál látomása a tengerparton című alkotása is.
Közös pont lett a színház
Chanel kifejezetten szerette a színházat, éppen ezért nem csupán a kifutókra és a hétköznapokra álmodta meg a legszebb, legelegánsabb, legkényelmesebb női darabokat, hanem jelmezeket is tervezett balett- és operaelőadásokhoz, színdarabokhoz és filmekhez. Ő vezette be a színházi világba Dalít is, aki már 1937-ben készített díszletet és jelmezeket a Russe de Monte Carlo Balett Társulat Tristan Fou című produkciójához, majd 1939-ben együtt dolgoztak Chanellel a Bacchanale balettnél, ahol Coco segített neki egyedi jelmezeket készíteni.
Mindez abban nyilvánult meg, hogy a hétköznapi viseletre szánt ruhákon különc és egyedi elemekkel látták el.
A páros például egy fogakkal borított karikaszoknyát és egy vörös homárral díszített férfiegyüttest alkotott. A vörös homár később szexuális szimbólummá vált, amelyet Dalí később is felhasznált divatterveiben.
Ékszerek és parfümök
Dalí nemcsak Chanellel dolgozott együtt, hanem pártfogója és barátja egyik legnagyobb riválisával, az olasz divattervezővel, Elsa Schiaparellivel, valamint Christian Diorral is, akivel hétköznapi viseletre szánt szürreális műalkotásokat terveztek, melyek az avantgárd esztétika és az illúzió elemeit hordozták magukon. Dalí azonban itt nem állt meg.
A divat más területeit is felfedezte, alkotott textileket, ékszereket és tervezett parfümös üvegeket is.
Az idő szeme nevet viselő ékszerét pedig Dalí az igen befolyásos olasz ékszertervezővel, Fulco di Verdura herceggel közösen álmodta meg. Verdurát Chanel révén ismerte meg a festő, hiszen a herceg Coco saját ékszerterveinek elkészítésben is jelentős szerepet vállalt.
Azonban Chanel hatása egyéb formában is tetten érhető Dalí munkáiban.
Például ő tervezte az Essence of Dalí, vagyis a Dalí lényege parfümös üvegét, amely a Chanel No. 5 parfümös üveget utánozza. A különbség csupán annyi, hogy a spanyol festő elhelyezett egy szempárt és egy bajszot az üvegen, ami a sajátjára hasonlított.
Salvador Dalí egyszer így nyilatkozott Coco Chanelről: „Chanel eredetisége az enyém ellentéte volt... Én mindig szemérmetlenül mutattam ki a gondolataimat, és ő sem titkolja a sajátjait, de nem is mutogatja, hanem felöltözteti őket... Neki van a legjobban öltözött teste és lelke a Földön.”
Senki sem szeretne idősebbnek látszani a koránál, mégis gyakran elkövetünk olyan öltözködési bakikat, melyekkel akaratunk ellenére éveket is öregíthetünk saját magunkon. Olvasd el cikkünket, hogy megtudd, mire ügyelj, hogy valóban stílusos lehess.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés