Már a szimuláció megmondta, hogy nem élik túl a Titanichoz való merülést

titanic szimuláció
Olvasási idő kb. 8 perc

Újabb részletek kerültek napvilágra egy évvel a Titan tragédiája után. Kiderült, hogy tudtak a Titanic roncsaihoz készülő búvárhajó sérülékenységéről, de nem javították ki megfelelően a hibákat, inkább elbocsátották a problémákat felvető dolgozókat.

Kicsivel több mint egy éve, 2023. június 18-án tűnt el a Titanic roncsához leereszkedni készülő Titan tengeralattjáró, fedélzetén öt emberrel. Miután megszakadt az összeköttetés az expedíció résztvevőivel, a világ lélegzetvisszafojtva követte a mentőakciót. A fedélzeten csak 96 órára elegendő oxigén volt, ezért iszonyú versenyfutás kezdődött az idővel, nem sejtve, hogy már fölösleges a sietség. A búvárhajó ugyanis a hatalmas víznyomása alatt egyszerűen összeroppant. Végül június 22-én találták meg az első darabjait mintegy 3800 méteres mélységben, a Titanic orrától alig 500 méterre. A Wired nyomozása megdöbbentő részleteket tárt fel a tragédia okairól.

A Titanic roncsai nem hagyják nyugodni a felfedezőket

Az OceanGate nevű amerikai startup vezérigazgatója, Stockton Rush jó érzékkel megsejtette az óceán mélyére irányuló kereskedelmi utak iránti növekvő igényt. 2013-ban kezdte cége tervezni azt a tengeralattjárót, amelynek szénszálakkal erősített váza több utast bírt el, mint a mélytengeri búvárkodásban addig használt járművek, és hússzor mélyebbre akart vele merülni, mint amire az amerikai atom-tengeralattjárók képesek. A cégvezető azt tervezte, hogy

a fizető utasokat leviszi a leghíresebb hajóroncshoz, a Titanichoz, amely 3800 méteres mélységben nyugszik az Atlanti-óceán fenekén.

A Titanic roncsai 112 éve nem mozdultak a tengerfenékről
A Titanic roncsai 112 éve nem mozdultak a tengerfenékrőlJens Schlueter / Getty Images Hungary

2016. július 7-én a Washington Egyetem seattle-i épületén piros lámpák kezdtek villogni, arra figyelmeztetve az ott lévőket, hogy el kell hagyniuk a helyet. Csak egy maroknyi ember maradt odabent, felkészülve arra, hogy szabadjára engedje a természet egyik legpusztítóbb erejét: 2 és fél mérföldnyi tengervíz mindent elsöprő tömegét. Az egyetem nagynyomású tesztlétesítményében egy kapszula alakú fekete tengeralattjáró modellje lógott a mennyezeten lévő emelőről. A Küklopsz 1:3 méretarányú mását olyan óvatosan eresztették le a teszttartályba, mint egy bombát, amit egy silóba töltenek.

Ezután becsavarták a tartály 1600 kilogrammos fedelét, majd elkezdték szivattyúzni a vizet, növelve a nyomást, hogy imitálják a tengeralattjáró merülését.

Egy kis Titanic-matek

A tengerszinten a feletted lévő légkör súlya 100 kilopascal, és minél lejjebb mész, annál erősebb ez a nyomás; a Titanic mélységében már 45 ezer kilopascal. A teszttartály nyomásmérője egyre riasztóbb értékeket mutatott, és a 73. percben, éppen amikor a belső nyomás elérte a 45 ezret, hirtelen kísérteties robaj hallatszott, még a tartály is beleremegett.

Az egész épület megrázkódott, és sokáig csengett a fülem

– írta aznap este egy e-mailben az OceanGate egyik alkalmazottja, aki szerint mindenki halálra rémült.

A tengeralattjárónak 3800 méter mélyre kellett volna merülnie a Titanichoz
A tengeralattjárónak 3800 méter mélyre kellett volna merülnie a TitanichozWikimedia Commons

A cég úgy tervezte, hogy a hajótest a Titanic mélységében uralkodó nyomásnak több mint a dupláját kibírja, ám a modell jóval a biztonsági tartalék előtt roppant össze. A legénységgel ellátott tengeralattjárók nagy téttel járó világában a legtöbb mérnöki csapat ezután visszatért volna a tervezőasztalhoz, vagy legalábbis több modellt rendelt volna tesztelésre. Rush cége azonban egyiket sem tette meg.

Ehelyett hónapokon belül elkezdett megépíteni egy életnagyságú Küklopszot a megsemmisült modell mintájára.

Ez a tengeralattjáró, amelyet később Titanra kereszteltek át, végül 2021-ben eljutott a Titanichoz, és utána több kísérleti merülése is sikeres volt. De egy éve, 2023. június 18-án, amikor öt emberrel a fedélzetén vágott neki a nagy kalandnak, nem volt ilyen szerencséje.

A mélytengerek Elon Muskja akart lenni

A katasztrófa az expedíción résztvevő cégvezetőnek is az életébe került. Rush, aki szemellenzősen követte saját ambícióját, alighanem túlértékelte tengeralattjárója és saját képességeit. 

Én akartam lenni az első ember a Marson, amíg rá nem jöttem, hogy nincs ott semmi

– indokolta korábban tengeri motivációját az egykori repülőgépmérnök, aki rövid úton megszabadult azoktól az alkalmazottaitól, akik megkérdőjelezték sajátos megközelítését és elhamarkodott döntéseit

A Titan nem a Titanicról kapta a nevét, hanem a különleges anyagról, amiből készült
A Titan nem a Titanicról kapta a nevét, hanem a különleges anyagról, amiből készültWikimedia Commons

Rush bízott az OceanGate számítógépes modelljeiben, hiszen ugyanilyen elemzéssel tervezte azelőtt a repülőgépeket is. Csakhogy a repülőkben belül van a nagyobb nyomás, és minden hengeres test jobban ellenáll a horpadásnak, ha a légnyomás kívül alacsonyabb. A tengerben pont fordított a helyzet: a 450-szer nagyobb külső nyomást kell kibírnia az utasok miatt földfelszíni belső légkörrel rendelkező járműnek.

A cégvezető ezért úgy döntött, hogy a Küklopsz szénszálas kupoláit titánra cseréli (innen az új név), ám nem rendelt modelleket az anyagok közötti kölcsönhatások tesztelésére, ami ellentmondott saját mérnökei tanácsának. 

Az ilyen teszteken a tervezett nyomás ötszörösének szokták kitenni a modellt 300 órán keresztül, hogy lássák, mennyit bír az anyag

– mondta el Will Kohnen, a Hydrospace vezérigazgatója. Az ő cége szállította az egyik legkényesebb belső szerkezeti egységet a Titanhoz, de figyelmeztette a megrendelőket, hogy az csak egyszeri merülésre jó, miközben az OceanGate a tengeralattjárót az eredeti tervek szerint akár 10 ezerszer is újra használta volna

De volt még egy gubanc. David Lochridge, aki minőségellenőrként felügyelte a Titan építését, 2018 januárjában olyan jelentést állított össze, amely 27 pontban részletezte a problémákat a tömítésektől kezdve a hiányzó csavarokon át a gyúlékony anyagokig. Rush másnap kirúgta. 

A Titan rendszerei messze túlmutatnak mindenen, amit jelenleg használnak. Elegem van azokból, akik biztonsági érvekkel próbálják megakadályozni az innovációt 

– írta egy akkori levelében a vezér.

Stockton Rush nem állt volna meg a Titanicnál
Stockton Rush nem állt volna meg a TitanicnálDLMcK / Getty Images Hungary

Rush álma az volt, hogy a mélytengerek Elon Muskja legyen. Önvezető Titanok egész flottáját vizionálta, amelyek 6000 méterre merülhettek volna. Egy olyan világot képzelt el, ahol a tengereket az OceanGate legénységgel ellátott vízalatti bázisai népesítik be, amelyek akár menedékhelyként szolgálhatnak azoknak a milliárdosoknak, akik a világvégeszerű katasztrófák elkerülésére ezt jó „B tervnek” látják.

A Titanic-turisták rengeteg pénzt hoztak volna

A valóság ennél prózaibb volt. Mint a legtöbb induló vállalkozásnak, az OceanGate-nek is gyorsan pénzre volt szüksége, hogy mielőbb megtérüljenek a fejlesztései. Még be sem fejeződött a Titan építése, amikor már meghirdették vele az első expedíciókat a Titanichoz. Mindegyikre kilenc kalandvágyó fizetett be 105 ezer dollárt, vagyis egyetlen küldetés közel egymilliós bevételt hozott, miközben a cégnek ez becslések szerint a harmadába került. Ezért minél előbb minél több utat tesz meg a tengeralattjáró, annál jobb, gondolták.

A Titan korábban eljutott a Titanichoz, de az öt utassal nem sikerült
A Titan korábban eljutott a Titanichoz, de az öt utassal nem sikerültXavier DESMIER / Getty Images Hungary

Ám június 7-én, három héttel a Titan első világszenzációt jelentő útja előtt az OceanGate pilótája, aki átvizsgálta a tengeralattjárót, repedést észlelt a hajótesten. Egy részletes belső jelentés később kimutatta, hogy több mint 1 négyzetméteren elváltak a rétegek közötti kötések. Rush tudta, hogy ha emiatt leselejtezik a Titant, az több mint egy év kiesést jelentene a cégnek. Ezért inkább házilagosan toldozták-foltozták a járművet, és a késedelmet a Titán támogató hajójának tengerjogi bonyodalmaira fogták. 

Igaz, hogy az OceanGate jogi problémákba ütközött, de hazugság volt, hogy ez az oka a késésnek

– fogalmazott egy korábbi alkalmazott. 

Most az Atlanti-óceán feneke tele van az emberi gőg újabb bizonyítékaival: a Titan apró darabkái a Titanic rákokkal díszített aranyozott roncsaival keverednek. Mindkét hajó kora technológiájának élvonalában volt, és mindkettőt a biztonság példaképének tartották túlzottan magabiztos alkotóik. De mindkét esetben az utasaik fizették meg az árat.

Ha szeretnéd tudni, hogy a Titanicnál melyik hajókatasztrófának volt több áldozata, arról ide kattintva olvashatsz.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek