Az első női sofőr a harisnyakötőjével zabolázta meg az autóját

GettyImages-938548312

A gazdag családból származó Berta Benz nemcsak az első női sofőrként vált ismertté, de ma neki köszönhetjük, hogy Mercedest vezethetünk.

Berta nem csak anyagi és érzelmi támogatást nyújtott férjének, Karlnak, de ő volt az első nő, aki autót vezetett, nem is kis távolságokat megtéve. 

Bár gazdag családban látta meg a napvilágot, mégsem tehette meg, hogy érdeklődésének megfelelően képezze magát, hiába érdekelte a tudomány. De minden megváltozott, amikor apja egyik üzleti útján megismerte élete szerelmét, Karl Benzt. 

Berta nem csak az első női sofőr volt, neki köszönhetjük a Mercedest is
Berta nem csak az első női sofőr volt, neki köszönhetjük a Mercedest isHeritage Images / Getty Images Hungary

A férfi mögött a nő

Karl Benz 1885 decemberében fejezte be az utolsó munkálatokat a világ első olyan kocsiján, mely lovak nélkül közlekedett, de már 15 évvel korábban tudta, mit is szeretne létrehozni. Éppen befektetőket keresett, hogy találmánya, az első automobil sorozatgyártását megkezdhesse, amikor a reménybeli nagytőkés, Mannstedt házában egy gyönyörű fiatal nőn akadt meg a szeme, aki szintén felfigyelt az innovatív ötletekkel teli férfira. Ő volt Berta, akit a tudomány és a technika már régóta érdekelt, s aki, mivel nőnek született, sosem képezhette magát. A két fiatal közti vonzalom és a közös érdeklődés több évtizeden átívelő, igaz szerelemként lobbant fel a nagypolgári szalon benzingőzös beszélgetései közepette. Karl és Berta örökre elköteleződtek egymásnak.

A fiatal lány olyannyira biztos volt választottjában, hogy már házasságkötésük előtt leendő hozománya terhére támogatta Karl kísérleteit, megmentve első vállalkozását a csődtől. Neki köszönhető, hogy végül 1886. január 29-én Karl Benz benyújtotta szabadalmát gázmotoros gépkocsijára. S bár a közvélemény a legfinomabban szólva is rendkívül szkeptikus volt az életveszélyesnek tartott újítással szemben, Berta minden fronton hangot adott bizalmának és szembeszállt a kétkedőkkel. 

Berta az egész világnak megmutatta, hogy lovak nélkül is lehet közlekedni
Berta az egész világnak megmutatta, hogy lovak nélkül is lehet közlekedniullstein bild Dtl / Getty Images Hungary

Két évvel Benzzel kötött házassága előtt a hozománya egy részét arra használta fel, hogy befektetetőként is támogassa a férfit. Miután összeházasodtak, Berta elvesztette a jogát, hogy befektetőként tevékenykedjen, de a cég továbbra is fel tudta használni Berta hozományát mint anyagi támogatást. 1886-ban pedig megalakult a Benz Patent-Motorwagen, mely a mai Mercedes Benz közvetlen elődje. 

Az első női sofőr tankolt a világon először

Az automobilok sikere ekkoriban még igazán kétséges volt, a Benz Motorwagen is döcögött, szinte senki nem mert autóba ülni. A lendületes feleség azonban kezébe vette az ügyet, fogta két fiát, a 15 éves Richárdot és a 13 éves Eugént, és a férfi tudta nélkül elindult annak autójával a világ első, hosszú távú útjára Mannheimből Pforzheim felé.

Több mint 12 órát utaztak az aszfaltozatlan utakon, a kétsebességes autót lejtőnek felfelé többször is tolni kényszerültek, de megérkeztek. Érkezésüket követően táviratban értesítette férjét a történtekről, majd hazavezetett. Összesen 196 kilométert tettek meg, s ugyan több apró problémát kellett orvosolnia az asszonynak menet közben, lényegében bebizonyította: lovak nélkül is lehetséges biztonságosan, nagy távokat megtenni. 

A regénybe illő utazás nagy publicitást kapott, ahogyan arra Berta Benz vágyott, a legtöbb lap név szerint említette a bátor női sofőrt. Nem csak a megtett távolság vált azóta is legendássá, hanem az apróbb nehézségeken való felülemelkedés, ami Berta technikai érdeklődése nélkül lehetetlen vállalkozásnak bizonyult volna.

Menet közben volt, hogy kalaptűjével szerelte meg az eldugult karburátort, vagy éppen az ékszíjakat helyettesítette harisnyakötőjével, a 106 kilométer hosszú útnak ráadásul tank nélkül, mindössze 4,5 liter üzemanyaggal a karburátorban vágott neki.

Ahhoz, hogy eljusson céljáig, ligroint kellett találnia út közben. Ez az anyag akkoriban csak gyógyszertárakban volt elérhető. A ligroin egyfajta tisztítófolyadék, petróleum-oldószer volt, elengedhetetlen az első kocsik működéséhez. Berta végül megállt Wieslochban a helyi gyógyszertárnál, hogy ligroint vegyen.

Ez volt a világ első tankolása.

A gyógyszertár, ahol kiszolgálták, a mai napig működik, előtte a téren pedig ott áll az első női sofőr, Berta Benz szobra is. 

Karl felhasználta Berta tapasztalatait a további fejlesztéseiben, és később is számított az asszony tesztvezetői gyakorlatára és meglátásaira. Neki köszönhetőek a ma is használt, további sebességfokozatok, melyekkel a hegymenetek is könnyebben teljesíthetővé váltak, illetve a fékbetétek alapfelszereléssé válása a fékerő javítása érdekében. 

Karl Benz 1925-ben ezt írta napjójába haláláig imádott asszonyáról: „Csak egy ember maradt velem az élet kis hajójában, amikor úgy tűnt, elsüllyed. Az a feleségem volt. Bátran és elszántan indította el a remény új vitorláit”.

Berta Benz 1944. május 5-én, két nappal 95. születésnapja után halt meg a németországi Ladenburgban. Szerelmükről Carl és Bertha címen film is készült. 

Ha érdekelnek az első magyar fejlesztésű automobilok, ide kattintva olvashatsz tovább.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek