Kadzsuraho egy átlagos kisváros Közép-Indiában, pedig valaha, a 9. és 13. század között a Csandéla uralkodóház virágzó birodalma terült el ezen a vidéken. 950 és 1050 között nem kevesebb mint 85 hindu és dzsainista templom épült fel a környéken, amelyekből húsz maradt fenn az utókornak – köztük az is, amelyet Káma Szútra-templomként ismernek és keresnek fel a turisták. A kadzsurahói templomok 1986 óta a világörökség részét képezik.
A virágzó Csandéla-kultúrának a benyomuló mogulok hódítási kedve vetett véget. Kadzsurahót elhagyták lakói, a területet visszahódította a természet, és a templomromokat csak 1838-ban fedezte fel újra T. S. Burt, a Bengal Engineers egyik fiatal mérnöke. Tudományos igényű feltárása és helyreállítása csak a 20. század húszas éveire tehető. Szerencsére az időjárás nem tett kárt az épületekben, így ma is látogathatóak.
A huszon-egynéhány megmaradt templom falain a mindennapi élet krónikája maradt fenn, domborművek formájában. Láthatjuk, hogy fiatal lányok a szemüket festik, vagy a hajukat mossák, öregasszonyok pletykálkodnak, gyerekek iskolába mennek, vagy padokban ülve tanulnak. A munkások köveket fejtenek, az iparosok dolgoznak, a katonák pedig tevéken vagy elefántokon ülve harcolnak. Megjelennek a korabeli ünnepségek, felvonulások, vadászjelenetek; láthatjuk az általuk tisztelt isteneket és harcosokat is.
De a domborművek nemcsak ezeket a tevékenységeket örökítik meg, hanem a testi szerelem megannyi módját is. A gazdagon faragott templomokon sok száz, nyíltan erotikus jelenetet ábrázoló szobor is látható, bizonyítva, hogy ezer évvel ezelőtt is rendkívül leleményesek voltak az emberek, akár több szereplő bevonásával is. A templomok szinte minden négyzetcentiméterét faragások borítják. Az erotika ugyanakkor az istenséggel való misztikus egyesülést is jelentette, A szerelmi egyesülést expliciten ábrázoló jelenetek a misztikus tantrizmus képi bemutatásának is tekinthetők. Bizonyos hindu szekták tanítása szerint ugyanis a gyönyörszerzés által érhető el az örök körforgásból (szamszára) való megszabadulás, azaz a moksha, amit minden hindu végső céljának tekint. Ezenfelül, a hinduk szerint a szerelem, a káma az élet egyik öröme, az ember hármas életcéljának egyike, amelynek a vagyonszerzéssel (artha) és a hittel vagy erkölccsel (dharma) egységben kell hatnia.
Nem a kadzsurahói templomegyüttes az egyetlen hely Indiában, ahol meghökkentően erotikus szobrokkal szembesülhet a látogató. Siva a hinduk egyik istensége, a pusztítás, egyben a termékenység és a világot átható energia ura. Tiszteletére Indiában több ezer templomot emeltek, és nem egyben közülük a kultusz és a szentély középpontjában Siva lingamja, azaz hímvesszője áll. Az ideérkező nők áhítatos arccal állnak előtte, olvasztott vajjal kenegetik, virágfüzérrel ékesítik. Ez Siva teremtőerejének jelképe. A lingamot gyakran együtt ábrázolják a jónival, amely Adisakti istennő jelképe, a kreatív női energiáé.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés