Régen kamatra adtak kölcsönt a férjeiknek, és szeretőt is tarthattak a japán nők

GettyImages-1942241405

Kezdetben, ha kellőképpen diszkrétek voltak, akár szeretőt is tarthattak a japán nők - később azonban elsődleges feladatuk az lett, hogy "jó feleségek és bölcs anyák" legyenek.

1002 nyarán a huszonhat éves japán herceg, Tametaka Sinno váratlanul meghalt. Sinnót romantikus szálak fűzték az arisztokrata Izumi Sikibuhoz, aki a császárné udvarában élt, és a Heian-korszak női naplóíróinak egyike volt. Szenvedélyes nő hírében állt: az a hír járta róla, hogy két férje és két „hivatalos” szeretője mellett még számos férfival volt kapcsolata. Tametaka Sinno halála után viszonyt kezdett a herceg öccsével, amelynek részleteit emlékiratában örökítette meg.

Tévednénk azonban, ha azt gondolnánk, a japán nők az azóta eltelt több mint 1000 évben jóval szabadabban éltek, mint európai társaik: a kezdeti szabadság után őket is elérte a partiarchátus, amelynek nyomai még a mai társadalmi berendezkedésben is felfedezhetők. Hogyan alakult tehát a a japán nők helyzete az évszázadok során?

Fürdőző nők. Cukioka Jositosi metszete (1883)
Fürdőző nők. Cukioka Jositosi metszete (1883)Heritage Images / Getty Images Hungary

A kezdetek: a napistennő és a női uralkodók

 Az ókorban Japánban a sintó vallás volt az uralkodó. A sintó napistennő, Amateraszu a tökéletességet testesítette meg: a szépséget, az intelligenciát, a termékenységet és a tisztaságot. A „nőiességen alapuló” mitológia matriarchális ókort teremtett Japánban: a női uralkodók, például Himiko császárnő, békét és szabályozottságot hoztak az országnak.

A buddhizmus megjelenésével csökkenni kezdett a nők hatalma és megbecsültsége a szigetországban, bár a buddhizmus és a sintóizmus tovább élt egymás mellett. Még a 8. században is találunk befolyásos nőket a japán politikában: a Nara-korszakban (710-794) például úgy hitték, hogy a nők természetfeletti erővel bírnak, képesek a lelkekkel kommunikálni, ezáltal pedig közvetve hatalmat gyakorolnak a férfiak fölött.

Muraszaki Sikibu japán emlékírónőt ábrázoló metszet
Muraszaki Sikibu japán emlékírónőt ábrázoló metszetWikimedia Commons

Egyenjogúság japán módra

Japánban a családi kapcsolatok terén eredetileg anyai ágon öröklődő rendszer alakult ki, ennek eredményeképpen a nők is tölthettek be vezetői pozíciókat. A 12. században, az úgynevezett Heian-korszakban a japán nők is örökölhették a családi vagyont, és maguk kezelhették azt, férjüktől függetlenül.

A 16. században Japánba érkező portugál misszionárius, Luís Fróis például megdöbbenve számolt be arról, hogy a japán házastársak külön vagyonnal rendelkeznek, sőt, ha a feleség a módosabb, akár kölcsönt is adhat a férjének – 11%-os kamattal.

Annak ellenére, hogy részt vehettek az oktatásban és ha kellőképpen diszkrétek voltak, szeretőt is tarthattak, a tanult, arisztokrata nők meglehetősen elzártan éltek. Hogy magányukat enyhítsék, meséket (monogatari) és napló-emlékiratokat (nikki) írtak – akárcsak az idézett Izumi Sikibu.

Nők a szamurájok korában

A Heian-korszak végétől kezdve egyre nagyobb szerephez jutottak a japán társadalomban a szamurájok, és a 12. végére kialakult a sógunátus. A japán harcosok feleségei megtanultak írni-olvasni, hiszen ha a csatában elesett a férj, nekik kellett vinniük a házat, nem a család legidősebb férfitagjának. Fennmaradt bizonyítékok szerint az apák is kivették részüket a gyereknevelésből:

előkerült például egy apáknak szólt feljegyzés, amely részletezte, hogyan kell a gyermeknek tejet adni, ha az anya éppen nincs a közelben.

A szamurájok gyerekeiről való gondoskodás az első években az anya kötelessége volt, amikor azonban eljött az idő arra, hogy a gyerek megismerkedjen a harcművészetekkel és az irodalommal, az apa vette át a nevelését. Sőt, ahogy e cikk egyik forrásában, a Lovászy László által szerkesztett Japán társadalom 5.0 című kötetben is szerepel: „… a 16. században Nyugat-Japánban voltak nőkből álló harci csapatok is, mert a kisebb testű, alacsonyabb méretű japán lovakat a szintén kisebb méretű nők a rajtuk lévő páncélzattal jobban és gyorsabban kezdték kezelni.”)

Elnyomott nők

A buddhizmus térhódításával (amely szerint a nők képtelenek felfogni Buddha tanításait, mi több, gonosznak és csábítónak állítja be őket) azonban a nők szerepe, befolyása csökkenni látszott, megítélésük pedig hasonlóvá vált a vagyontárgyakéhoz. A Kínából beszivárgó konfucianizmus hasonlóképpen vélekedett a nőkről: a feleségeket teljesen alárendelte férjük akaratának, akiknek mindenben engedelmeskedniük kellett, és lehetőleg véletlenül se megkérdőjelezniük a fennálló rendszert.

Japán iskoláslányok 1939-ben
Japán iskoláslányok 1939-benWikimedia Commons

Jó feleségek, bölcs anyák

Mindez a Meidzsi-korszakban (1868–1912) érte el a csúcspontját: 1898-ban a Meidzsi Polgári Törvénykönyv megtagadta a nők jogait, és teljes mértékben alárendelte őket a családfő akaratának. A nők ekkoriban a „három alávetetettség” szerint élték az életüket:

fiatalkorukban alávetették magukat apjuk akaratának; házasként a férjük akaratának, idősebb korukban pedig fiaik akaratának.

Bár ekkor ismét részt vehettek az oktatásban, taníttatásuk fő célja a rjószai-kenbo volt, azaz, hogy elsősorban „jó feleségek és bölcs anyák” legyenek. Ennek értelmében, egy japán nő úgy bizonyíthatta hazafiasságát, ha e szerint a (férfiak által felállított) eszmény szerint élt: otthon maradt, vitte a háztartást, nevelte a gyerekeket, és gondozta idős családtagjait.

Akárcsak a többi patriarchális társadalomban, itt is fontos volt, hogy legyen fiú örökös: ha nem született fiú egy családban, örökbe fogadtak egyet. Gyakoriak voltak az előre elrendezett házasságok, akár már 15-16 éves korban.

A házas nők, hogy demonstrálják státuszukat, feketére festették fogaikat és leborotválták a szemöldöküket.

Természetesen ekkor is akadtak nők, akik munkát vállaltak – például a textiliparban –, őket azonban gyakran rettenetes körülmények között foglalkoztatták, kétes szerződésüket pedig apjuk írta alá helyettük, már ha tudott egyáltalán írni.

Az ideális japán család (1950)
Az ideális japán család (1950)Wikimedia Commons

Lassú változás

A Sóva-korszakban (1926-1989) a nők feladata elsősorban az anyává válás volt. A második világháborúban és az azt megelőző időszakban a japán birodalomnak rengeteg katonára volt szüksége, így azt, hogy a nők férjhez menjenek, majd gyerekeket szüljenek, a nemzet felemelkedésének zálogaként kezelték. A háztartást vezető, férjét váró japán nő eszményképe sokáig megmaradt, napjainkban is felfedezhetjük nyomait, annak ellenére, hogy manapság a japán nők több mint fele felsőfokú végzettséggel rendelkezik, és egyre több a női munkavállaló is – akik, kimutatások szerint, még mindig átlagosan 40%-kal kevesebbet keresnek, mint férfi kollégáik.

Ha szívesen olvasnál még Japánnal kapcsolatban, kattints ide!

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek