A 177 méter magas Crain Communications Building 1984-ben épült, és Chicagói Vaginaépület néven vonult be az amerikai köztudatba. A 49 emeletes felhőkarcoló becenevét minden bizonnyal rombusz alakú tetejének köszönheti, és a szóbeszéd szerint azért tervezték ilyenre, hogy ellensúlyozza a felhőkarcolók általában véve erősen fallikus jellegét.
A kaliforniai Oaklandben található Krisztus a Fény (Christ the Light) katedrális számtalan asszociációt ébresztett már. Tervezője, Craig Hartman a keresztény halszimbólumot (ichtys) látja bele, többek szerint méhkasra, püspöksüvegre vagy atomreaktorra hasonlít. De leginkább talán mégis egy óriási, üvegből és fémből épült női nemi szervre.
Amerika első kereskedelmi űrállomása is meglehetősen sajátos formájú. A Spaceport America alakja állítólag az ötletgazda, Richard Branson brit milliárdos űrturisztikai vállalata, a Virgin Galactic logóját akarta utánozni. A Virgin Galactic a lakossági űrutazásban látja a jövőt, és Branson rengeteget költött rá, hogy megelőzze a szintén hasonló terveket dédelgető Elon Muskot és Jeff Bezost – kétséges, hogy ez sikerül-e, mindenesetre az űrállomásra sem sajnálta a pénzt: az építkezés közel 220 millió dollárba került. A tervező egyébként ugyanaz a Foster+Partners volt, akik a híres londoni „uborkát” is megálmodták.
Zaha Hadid, a 2016-ban elhunyt iraki származású építésznő tervezte a katari Al Wakrah (Al-Janoub) Stadiont, amely finoman szólva is meglepő asszociációkra csábít. Hadidot saját bevallása szerint a dhow nevű hagyományos vitorlás hajó formája ihlette meg, amit a térségben évszázadok óta használnak a halászok. Szándékai szerint a stadion a „Katar múltja és progresszív jövőképe közötti kapcsolatot szimbolizálja”. Az építész visszautasította a pajzán asszociációkat, és a Time magazinnak adott nyilatkozatában felháborodását fejezte ki azok felé, akik szerint „bármi, amin lyuk van, vaginára emlékeztet”.
A Kínai Központi Televízió székházá t sem kímélte az internet népe: vécén ülő alakhoz, óriási alsónadrághoz hasonlították az absztrakt épületeket. Később azzal vádolták az építész Rem Koolhaast, hogy szándékosan tervezte az épületet és a melléképületet úgy, hogy egy péniszre és egy előtte térdelő nőre lehessen róluk asszociálni. Koolhaas viszont azt állítja, hogy a CCTV épületének „nincs rejtett jelentése”. Szintén Kínában, Hangzhou városában található az O-Tower, az OPPO nevű okostelefon-gyártó cég székhelye. Az épületet tervező dán építészcsoport egy végtelenjelet szeretett volna megörökíteni, de egyesek szerint az épület újabb lépés afelé, hogy megtörje a klasszikus fallikus toronyházak hegemóniáját. Bármire is hasonlít, az összkép meglehetősen futurisztikus .
Nápolyban járva érdemes megtekinteni a Monte St Angelo metrómegálló épületét, Anish Kapoor és Amanda Levete alkotását. Elképzelésük szerint a metrómegálló a „szépség és célszerűség szintézise, drámai, erőteljes és ősi” megjelenési formában, de az összes eddig felsorolt épület közül talán erről asszociálhatunk leginkább vaginára, a kép itt tekinthető meg róla.
Végül, de nem utolsósorban, vessük vigyázó szemünket Budapestre, azon belül is a Kálvin térre. Aki arra jár, bizonyára feltűnt már neki az aluljáró falán lévő dombormű, ami egy függőleges nyílás a falba vájva. Közelebbről megnézve pedig az is kiderül, hogy egy macska ül mellette. Az alkotó Illés Gyula, aki az 1794-ben lebontott Kecskeméti kapu és az itt húzódó hajdani városfal emlékére komponálta alkotását, amely a város megállíthatatlan terjeszkedését szimbolizálja. (Azt pontosan nem látjuk, hogyan.) A macska pedig az alkotó Maci nevű cicája – egy igazi pussycat.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés