A légi katasztrófák mindig is izgalomban tartották az embereket. Ha egy gép eltűnik, az gyakorlatilag azt jelenti, hogy valahol talajt ért, vagy vízbe zuhant – és ezt nem valószínű, hogy sokan túlélhetik. Az emberek ugyanakkor mindig remélik azt, hogy mégis ez történik, főként akkor, ha esetleg szeretteik is az ilyen sorsa jutott gép fedélzetén utaztak. A következő járatok kapcsán valószínűleg már mindenki feladta azt a reményt, hogy túlélőt találjanak, de a gépek roncsainak felfedezése annyiban legalább segíthet, hogy fény derüljön, mi okozta ezeket a tragédiákat.
239 emberrel tűnt el a maláj repülő
Az MH370-es járat Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, amikor máig rejtélyes módon örökre nyoma veszett. A Dél-kínai tenger fölött haladó gép felszállás után 38 perccel kommunikált utoljára a földdel, ezt követően katonai radarok adatai alapján váratlanul drasztikus útvonal-módosítási manőverbe kezdett és az Indiai-óceán felé repült. A jelet később elvesztették, és soha többé nem látta már senki.
A gépet nem sikerült megtalálni annak ellenére sem, hogy a világtörténelem legköltségesebb kutató-mentő expedíciója indult annak érdekében, hogy felleljék roncsait.
120 ezer négyzetkilométernyi tengerfeneket kutattak át, 334 repülőgép kutatta a magasból, hol lehetnek a repülő maradványai, de mindhiába. Egyszerűen semmi magyarázatra nem leltek azzal kapcsolatosan, hogy mi történhetett a géppel. A keresés azért is olyan nehéz, mert senki sem tudja, hol kellene alaposabban körbenézni, gyakorlatilag csak a sötétben tapogatóznak.
Nem adták fel a reményt
Roncsmaradványokat ugyan találtak azóta Mauritius, Madagaszkár, Tanzánia partvidékén és más helyeken is: ezekről csak feltételezni lehet, hogy ténylegesen az MH370-ből származnak. 2018-ban zárult le a hivatalos maláj vizsgálat, mely semmilyen egyértelmű végkövetkeztetésre nem jutott, a műszaki vagy számítógépes hiba lehetőségét ugyanakkor kizárták.
Véleményük szerint az, hogy manuális irányításra váltottak a gépen, ezzel nagy mértékben eltérve az eredeti útitervtől, majd ezt követően kikapcsolták a földdel való kommunikációs csatornák használatát, arra utal, hogy valaki ártó szándékkal ült botkormány mögé.
Egyes szakértők szerint a gép addig repülhetett, míg ki nem fogyott az üzemanyaga, majd ekkor a vízbe zuhant valahol. Vannak olyan teóriák, amelyek szerint az oxigénszint ismeretlen okból túl alacsonyra zuhant, amitől eszméletét veszthette mindenki, aki a gépen ült, de akad olyan vélemény is, amely feltételezi, hogy elvesztette az áramellátást a gép.
A repülő eltűnésének tízéves évfordulóján, idén márciusban felreppent a hír, miszerint a kutatást újraindítják: egy amerikai kutatócég azt állítja, sikerült jelentősen leszűkítenie azt a területet, amelyet érdemes ismét átfésülni.
A maláj kormány akkor arról nyilatkozott, csak olyan szerződést hajlandó kötni a céggel, amely akkor fizet, ha hihető bizonyítékokkal alátámasztottan, ténylegesen a járatból származó roncsokra bukkannak.
A géppel együtt eltűnt emberek családtagjai támogatják a kezdeményezést, mivel sokan azóta sem tudták lezárni magukban a történeteket, és azt vallják, ha lesz valami magyarázata annak, mi történt, talán sokkal egyszerűbb lesz ilyesmit tenniük.
Luxusból a halálba zuhanhattak
Minden idők leghíresebb eltűnt gépe mellett akad még jó pár olyan repülő, amelynek teljesen nyoma veszett az idők során. 1957-ben egy mindössze 36 utas szállítására képes, magánrepülőgépnek veszett nyoma. A Pan Am 7-es számú járatának utasai igazán különleges körülmények közt utazhattak addig, amíg be nem következett a tragédia.
Egy patkót formázó koktélbár, hátrahajtható ülések és hétfogásos étkezés szolgálta kényelmüket, még kaviárt is kínáltak nekik.
Az utazás azonban gyorsan rémálommá vált: megszakadt a kapcsolat a repülővel, amely nem adott le semmiféle vészjelzést.
Feltehető, hogy a járat utasai készültek a vízbe zuhanásra, ugyanis néhányuk mentőmellényt viselő holttestére később rábukkantak. A gép roncsai azonban soha nem kerültek elő.
A Bermuda-háromszög áldozata lett a gép
Bermuda, Puerto Rico és Florida közt található az a Bermuda-háromszög néven elhíresült terület, amelyben nagyon sok repülő veszett el.
A tengerészek is veszélyes területként tartották számon, bár megmagyarázhatatlan, hogy ennek mi az oka.
1949-ben a Star Arielnek Bermudáról Jamaikába tartva veszett nyoma, egy órával a felszállást követően. A britek megpróbálták felderíteni, mi történhetett, ám nem sikerült eredményre jutniuk.
Így veszik észre, ha eltűnik egy gép
Érdekes kérdés, hogyan veszik észre, ha egy repülő bajba került. A radarjel elvesztése az első erre utaló tényező: ha a gép egy nagyon frekventált útvonalon repül, általában perceken belül fel is tűnik az, hogy nincs már vele kapcsolat, míg más útvonalakon akár 10-15 percbe is beletelhet az ilyesmi manapság. A víz felett közlekedő járatoknak időről időre be kell jelentkezniük a földi irányítóknál.
Ezt követően az utolsó ismert pozícióhoz közeli radarállomásoktól kér segítséget a földi irányítás, majd a régióban található többi radarállomástól. Ha ez sem jár eredménnyel, a célrepteret és további radarállomásokat is bevonnak a keresésbe.
Amint hivatalossá válik az eltűnés, beszáll a katonaság, illetve a haditengerészet is, radarral és szabad szemmel is kutatva.
Az éppen repülő utasszállítók pilótái is folyamatosan figyelik a tengert, a hozzátartozók pedig a célreptéren gyülekeznek. Csak akkor állítják le a légi forgalmat, ha valamilyen objektív veszéllyel köthető össze az eltűnés – ilyen volt 9/11. Az az ország vezeti a keresést, amelyben a gépet regisztrálták, vagy ahova tartott, de ehhez általában sok segítséget kap, mivel az utasok általában sokféle országból származnak. Keresik a az adatokat és a hangfelvételeket tartalmazó dobozokat egyaránt, mert ezek tudnak magyarázatot adni az eseményekre – a keresést pedig mindaddig folytatják, amíg úgy látják, hogy van értelme a folyamatnak.
Ha szívesen olvasnál arról is, mi történik, ha repülés közben nem teszed repülő üzemmódba a telefonod, ezt a cikket ajánljuk!
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés