A hónap dilemmája: Bűn-e az abortusz? A buddhista tanító válasza

0502 cov

Cikksorozatunk mai fejezetében Bialkó László Gergő buddhista tanító gondolatait olvashatod.

A buddhisták vagy a magukat buddhistának valló emberek szerte a világban öt alapvető fogadalom (tulajdonképpen erkölcsi szabályzat) szerint élnek. Ebből az öt fogadalomból az első az élet kioltásától való tartózkodás. Az ortodox (théraváda) buddhizmus szerint a fogamzás tekinthető az emberi élet kezdetének, amiből az következik, hogy az abortusz az első fogadalom megszegése, vagyis mindenképp negatív cselekedetnek tekinthető. 

Megszólalónkról

Bialkó László Gergő az A Tan Kapuja Buddhista Főiskolán diplomázott vallástörténeti és filozófiai szakirányon. Jelenleg robotikát oktat egy digitális élményközpontban, emellett a Szelíd Buddha filiobiblio-csoport alapítójaként a biblioterápiát, a filozófiai praxist és a buddhista attitűdöt ötvöző terápiás foglalkozásokat tart. 

A théraváda buddhizmus szent szövegei szerint a fogamzás akkor következik be, amikor három dolog van jelen egyidejűleg: az anya (vagyis egy petesejt), az apa (egy hímivarsejt) és a gandhabba (az újraszületést kereső lény karmikus energiája). Ha ezek hárman sikeresen együttállnak, akkor létrejön az emberi tudatosság a megtermékenyített petesejtben, és bekövetkezik az újraszületés.

Kiket kérdezünk? 

A hónap dilemmája cikksorozatunkban minden hónapban az élet egy nagy morális dilemmája mentén szólalnak meg a filozófia, valamint a hazánkban jelentős egyházak képviselői.

A többi megszólaló véleményét az alábbi – folyamatosan frissülő – linkekre kattintva olvashatod:

A buddhista szerzetesi szabályzatban továbbá találhatunk utalást arra is, hogy a Buddha milyen komolyan vette az abortuszt. Eszerint, ha egy szerzetes vagy szerzetesnő elősegítené, hogy valaki abortuszt hajtson végre, vagy ezt az ő tanácsuk alapján tenné, akkor azt a szerzetest vagy szerzetesnőt ki kell zárni a szerzetesi közösségből. A buddhista országok egy részében, így például Thaiföldön a mai napig tilos az abortusz.

Fontos azonban megemlíteni, hogy bár első ránézésre egyértelműnek tűnik a buddhista álláspont a kérdésben, érdemes mindig figyelembe venni az adott helyzetet. Bár Thaiföldön valóban törvényellenes az abortusz, abban az esetben azonban ott is kivételt tesznek, ha az anya élete veszélyben van, vagy ha a terhesség nemi erőszak eredménye. Ez pedig csak két példa, melyet a thai törvénykezés vett figyelembe, ezeken az eseteken túl is el tudunk gondolni olyan helyzeteket, amelyekben elsőre legalábbis nem egyértelmű a helyes és a helytelen cselekedet.

Az is tovább árnyalja a kérdést, hogy a fentebb említett öt fogadalom nem tiltó erejű törvény, hanem törekvés vagy gyakorlati szabályozás. Ez persze nem jelent valami alóli mentességet, de lehetőséget ad arra, hogy árnyaltabban vizsgálódjunk egy adott szituációról.

Nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy a buddhizmust az együttérzés és tolerancia vallásaként ismerik a világban, így nagyon fontos, hogy megértsük, egy adott helyzetben mi késztet valakit egy ilyen döntés meghozatalára. Minden esetben érdemes megvizsgálnunk a karmikus hatásokat, s szemlélődve tekinteni a minket körülvevő dolgokra. Ha így teszünk, s a mindennapokban is gyakoroljuk az együttérzést, megérthetjük a karma működését, és olyan döntést hozhatunk, mellyel később is együtt tudunk élni.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.