A hónap dilemmája: Halálbüntetés pró és kontra. A főrabbi válasza

0205 cov
Olvasási idő kb. 8 perc

Mi a zsidó vallás álláspontja a halálbüntetés kérdésében? Cikksorozatunk mai fejezetében Frölich Róbert, a Dohány utcai zsinagóga főrabbijának gondolatait olvashatod.

Ha fellapozzuk a mózesi könyveket, a zsidó vallás „alkotmányát”, azt láthatjuk, hogy igen sok esetben a törvény megszegését halállal bünteti Mózes. Ebből arra következtethetnénk, hogy a judaizmus elfogadhatónak, kívánatosnak tartja a halálbüntetést. Természetesen, mint minden kérdésben, itt is megoszlanak a vélemények, a zsidóságnak ugyanis több alapelve létezik, melyek akár antagonisztikus ellentétben is állhatnak egymással. Most épp egy ilyen kérdéskört vizsgálunk.

A legfontosabb elv a zsidóságban az élet mindennémű védelme. Oly nagy becsben áll az emberi élet, hogy a legkisebb veszély is elegendő indok arra, hogy szinte minden vallási törvényt mellőzni lehessen. A Tízparancsolat expressis verbis kimondja: Ne gyilkolj!

Ezzel az elvvel áll szöges ellentétben a halálbüntetés, melyet sok esetben helyez kilátásba Mózes. Sőt, így olvassuk a szövegben: „Szemet szemért, fogat fogért” (Mózes II. 21:24). E parancsot azonban soha nem vették szó szerint. A Talmud és a rabbinikus irodalom tanúsága szerint e parancs a megtorlás helyett a kompenzációt írja elő.

Ám sok helyen áll, hogy a bűnös „haljon meg”, „irtassék ki”, stb. Mondhatnánk, hogy ez maga a halálbüntetés, hiszen a szöveg – nem is megalapozatlanul – maga implikálja e vélekedést.

Miként a civil jogban, úgy a zsidó vallásjogban sem lehet csak és kizárólag a legfőbb jogforrás alapján ítéletet mondani, tekintve, hogy a Tóra szövege nem pontos, nem terjed ki minden részletre, csak alapelveket rögzít. Mi sem vizsgálhatjuk a halálbüntetés kérdéskörét pusztán a tórai szövegre támaszkodva.

Megszólalónkról

Frölich Róbert nyugalmazott dandártábornok, volt vezető tábori rabbi, a Dohány utcai zsinagóga főrabbija, 2015 és 2018 között országos főrabbi.

A rabbinikus irodalom árnyalja a képet. Kifejti, hogy a Bét Din, a rabbinikus bíróság volt az, amelyik jogosult volt a halálbüntetés kiszabására. A Misna (Mákot, 1:10) kijelenti, hogy az a bíróság, amelyik hét évben egyszer (más vélemény szerint hetven évben egyszer) halálos ítéletet hozott, véreskezűnek neveztetik. E kijelentés hátterében talán az a híres megfontolás áll, mely szerint ha valaki elvesz egy emberi életet, egy egész világot semmisít meg, hiszen nem csupán a kivégzett/meggyilkolt ember tűnik el a világból, de vele együtt a soha meg nem születhető leszármazottai sem részesülnek tovább az élet adományából.

Noha a Tóra több helyen is velősen közli, hogy „a gyilkos halállal bűnhődjön”, a rabbinikus hagyomány – épp az élet becses volta miatt – kiszélesíti az ítélkezés lehetőségeit.

Halálbüntetéssel járó ítéletet csak a 23 tagú bíróság hozhatott, és nekik is az elkövetett bűnnek minden kétséget kizáró bizonyítása volt a kötelességük. Kötelességül írja elő a Talmud (bSzanhedrin 17a), hogy a bírák ne hozzanak a tanúvallomások napján ítéletet, hanem szó szerint aludjanak rá egyet, hátha egyikükben kétség merül fel, s ez esetben nem lehet halálos ítéletet hozni. Ezek a törvények még olyan korban születtek, amikor a zsidó közösség önrendelkezése viszonylag stabil és széles körű volt.

Kiket kérdezünk? 

A hónap dilemmája cikksorozatunkban minden hónapban az élet egy nagy morális dilemmája mentén szólalnak meg a filozófia, valamint a hazánkban jelentős egyházak képviselői.

A többi megszólaló véleményét az alábbi – folyamatosan frissülő – linkekre kattintva olvashatod:

A későbbi rabbinikus rendelkezések idején a zsidók már nem élhettek kizárólag a saját törvényeik szerint a befogadó országokban. A nem zsidó többségi társadalom által alkotott államhoz való viszonyulásukat a Talmud kőbe vésett princípiuma határozta meg: a (befogadó) állam törvénye a törvény (nem vallási, hanem polgár- és büntetőjogi kérdésekben).

A rabbinikus irodalomban (t. Terumot 7.20) szerepel egy eset, amikor egy zsidót kerestek a római hatóságok. Az egyik bölcs úgy határozott, hogy ki kell őt adni, függetlenül attól, hogy bűnös-e vagy ártatlan, nehogy kollektív büntetés érje a zsidókat. Egy másik azonban úgy vélte, hogy csak akkor szabad őt kiadni, ha minden kétséget kizáróan bűnös. Mindkét bölcs, kimondatlanul bár, de elismerte, hogy a világi hatóságoknak joguk van akár halálbüntetést is kiszabni, ugyanakkor védeni próbálták a közösség és az egyén életét egyaránt.

Maimonides a fentiek szellemében dönt, amikor azt írja (Misne Torá, Királyok és háborúk törvényei 3:10), hogy „ha a Bét Din nem is ítéli halálra a vádlottat, a királynak joga van megmásítani az ítéletet”. Slomo ben Aderet, a Rásbá elmagyarázza, hogy a Bét Din kizárólag tórai alapokon dönthet, a civil jog nem tartozik a vizsgálódása körébe, így válik jogosulttá – az állam törvénye a törvény alapján – ítélkezésre a király.

Ugyancsak Maimonides az, aki leírja (Misne Torá, A gyilkos törvényei, 2:5), hogy amennyiben a király nem ítéli el a gyilkost, de szükség van az elrettentésre, akkor megengedett a hosszú ideig tartó börtönbüntetés, szigorú körülmények között, nehogy a leendő bűnelkövetők felbátorodjanak a király jóságának folyományaként.

Mint látjuk, a rabbinikus hagyomány, a zsidó vallási törvénykezés nem tekint feltétlen irtózattal a halálbüntetésre, ám amennyiben lehetséges, kiadja azt saját juriszdikciójából, mert az élet védelmét, még a gyilkosét is előrébbvalónak tartja a bosszúnál vagy az igazságszolgáltatásnál.

A halálbüntetés az egyetlen, amelyet nem lehet visszavonni, semmissé tenni, kárpótolni egy esetleges bírói tévedés esetén.

A zsidó álláspont tehát nem ellenzi a halálbüntetést, ám ha módja van rá, nem alkalmazza, igyekszik a szemet szemért elvet nem szó szerint, hanem metaforikusan életbe léptetni. Az elkövetett bűnt megfelelő mértékű büntetéssel kell sújtani, ám amennyiben a zsidó jog szerint a megfelelő büntetés a halálbüntetés lenne, úgy a vádat minden kétséget kizáróan kell bizonyítani, nehogy szó szerint halálos tévedést kövessen el a Bét Din. Természetesen a Bét Din e hatásköre ma már csak elméleti, hiszen a zsidók az állami törvények szerint élnek mindenhol. Gyakorlati döntéseket csak limitált esetekben hoz a Bét Din, a halál- vagy börtönbüntetéssel járó ügyek pedig nem tartoznak ezek közé.

Néhány mondat marad csak mielőtt meghalszNéhány mondat marad csak mielőtt meghalsz

Halálraítéltek leggyakoribb mondatai az utolsó szó jogán.

Tovább olvasom
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek