Leonardo da Vincivel kapcsolatban számtalan legenda él a köztudatban, ezek egyike, hogy a zseniális polihisztor jobb és bal kezével egyaránt képes volt írni, rajzolni és festeni. Most pedig a firenzei Uffizi Képtár szakemberei a Mester egyik korai rajzának vizsgálata révén be is bizonyították, hogy ez igaz – számol be a Phys.org.
A legkorábbi ismert rajzát vizsgálták
A tudósok Leonardo legkorábbi fennmaradt művét, az egyszerűen Paesaggio (Tájkép) című rajzot vizsgálták, amelyet a művész huszonegy éves korában, 1473-ban készített. A Firenzén áthaladó Arno folyót és a háttérben a Montelupo kastélyt ábrázoló rajz két, kézzel írt feliratot is tartalmaz: egyet magán a rajzon, egy másikat pedig a papír hátoldalán. Előbbit tükörírással, jobbról balra vetette papírra Leonardo, míg utóbbit a nyugati írásmódnak megfelelően, balról jobbra haladva jegyezte le.
A két felirat alapos vizsgálata, illetve Leonardo egyéb kézírásos szövegeinek tanulmányozása révén a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a papír elülső oldalán található feliratot a művész bal kézzel, míg a hátoldalon lévőt jobbal írta. Cecilia Frosinini művészettörténész szerint Leonardo született balkezes volt, akit a kor szokásainak megfelelően gyerekként átszoktattak a jobb kéz használatára. A kézírásos szövegek tanúsága alapján a Mester szépen formált betűkkel írt jobb kézzel is: ugyanolyan magabiztosan használta ezt a kezét, mint a balt. A szakemberek úgy gondolják, a tükörírás akkor juthatott Leonardo eszébe, amikor megfordította a papírt, amelyikre rajzolt, és észrevette, hogy a hátoldalra átütő írás ott visszafelé jelenik meg.
A rajzot több más művel együtt Leonardo szülővárosában, Vinciben, egy különleges kiállítás keretében tekinthetik meg az érdeklődök az idén. A város többek között ezzel emlékezik meg a művész halálának ötszázadik évfordulójáról.