Ezeket éli át szinte minden nő

Pedro Almodovar is megirigyelné azt az érzékenységet, amivel a rövidfilmesek közelítették meg a női érzelmeket a Friss Hús Rövidfilmfesztiválon. A lánybúcsúján összeomló menyasszonytól egészen a középkorú nők mindennapjain át több film is foglalkozott a bonyolult női lélekkel. A Daazo.com szervezésében március 27. és 30. között a Toldi moziban mutatták be a jobbnál jobb hazai és nemzetközi rövidfilmeket, a filmfesztiválra összesen 66 rövidfilmet válogattak a szervezők. Összeszedtük a szerintünk legjobbakat azok közül, amik a női léttel foglalkoznak egy adott élethelyzetben.

Vakáció a tengerparton

A kamaszlány Amalia egyik percről a másikra válik felnőtt nővé mind testileg, mind érzelmileg: életében először menstruál, miközben a szülei éppen válni készülnek. Az anyjával való kapcsolata tipikusan az, amilyen a nagy átlagnak kamaszkorában: elmondaná az anyjának, hogy épp megjött neki, de érzi, hogy nem ez a legjobb alkalom. Végül megszökik otthonról, hogy tampont és betétet vásároljon. A szégyenérzettel és az ijedtséggel vegyes pillanat minden lány életében eljön egyszer.  Ezt a két érzést annyira tökéletesen átadja a film, hogy a székben szűkölve ismét átéljük azt a pillanatot, amikor életünkben először menstruálni kezdünk, az összes ezzel járó kínos cselekvéssel együtt. Azt a szenvedést, hogy milyen betétet vegyek a boltban, és azt, hogy mi van a bevásárlókosárban, hogyan titkoljam el az egész világ elől. A Budapesten élő Grosan Cristina tavaly Együtt című kisfilmjével aratott sikereket, idei filmje a Dívány kedvence.

Holiday at the seaside(2).png

Misterio

A spanyol rövidfilm egy középkorú nőről szól, aki varrónőként dolgozik, ellátja a férjét és a fiát minden nap, de valamiféle csodára vár, ami felszabadíthatja a hétköznapok rabsága alól. A varrónők közt az a legenda terjed, hogy ha egy bizonyos fiú tarkójára teszik a fülüket, maga a Szűz szól hozzájuk. A varrónő is elmegy meghallgatni a fiú tarkóját, majd úgy dönt, hogy változtat a sorsán. A rövidfilm zseniálisan mutatja be a monoton életet, a vágyat arra, hogy egy nap ennek egyszer vége lesz, és hogy egy középkorú nő is megélheti az életet úgy, ahogyan arról mindig álmodott – aztán vagy összejön neki, vagy nem. A 12 perces fikció Chema Garcia Ibarrától a 2013-as Berlini Rövidfilmfesztivál díjnyertes filmje.

Misterio: trailer from Chema García Ibarra on Vimeo.

Tünet

A középkorú nő, Kati (Börcsök Enikő) egy nap arra ébred, hogy nem látja a tükörképét. A talán-betegségével nincs egyedül, a szívmelengető történetet a komikus párbeszédek, a tökéletes szereposztás egészíti ki, majd a romantikus befejezés követi. Mindezek ellenére mégis marad egy űr az emberben: a Tünetből másfél órás film is szórakoztató lenne a rendezőtől, Kovács Gábor Attilától.

Hátsó lépcső

Pápai Pici félórás filmje Tóth Krisztina Take five című novelláján alapul. Egy rideg, koszos párizsi szobában éli mindennapjait a magyar diáklány, a háziúr és a szomszédban lakó bunkó férfi társaságában. Azt az érzést, hogy milyen egyedül szembenézni a lakásban adódó problémákkal nőként – minden elromlik, és tönkremegy, ami tönkremehet –, feltehetően minden egyedül élő nő átélte már legalább egyszer az életében. Ahogy azt is, mennyire sokat változtathat egy nő jellemén az egyedüllét (másik városban, másik országban), mennyire megváltoznak az emberi kapcsolatok, még a párkapcsolat is, ami addig tökéletesnek tűnt, és ami segített a túlélésben, hirtelen megromlik. Az élet egy egész más szemszögből, nyers szexualitással, magánnyal és közös retkes vécével a romantika és a szerelem fővárosában – ez a Hátsó lépcső.

Hatso lepcso2
Peter KotschyLonely Films

Tizenhárom és fél perc

Hegedűs Georgina filmjében az elütött biciklis, Trokán Nóra vár a mentőre. Az elütött biciklis és vétlen gázolójának (Kovács Gergely) romantikus története attól hétköznapi, hogy ki nem mondva, de benne vannak az elérhetetlen szerelem idealizált érzelmei, és az ezzel szemben álló, kézzel fogható, megkapható szerelem valósága. A véletlen baleset a döntésről szól mind a férfi szereplő, mind a női szereplő részéről: felvenni vagy nem felvenni a csörgő telefont, elmenni vagy maradni. Ezek azok a momentumok, amik minden szerelmi kapcsolatban ott vannak, legyen az akár idealizált, akár reális kapcsolat.

tizenharom es fel perc

Én ma anyámnál alszom

Egy könnyűvérű menyasszony lánybúcsúját követhetjük végig egészen reggelig. A 13 perces rövidfilm inkább tűnik egy férfi fantáziájának, mint hihető történetnek, de a főszereplő Bohoczki Sára azt a félelmet, amit egy kiszolgáltatott helyzet generálhat egy taxiban ülve, valóságosan éli meg. A szürreális történet után kicsit más szemmel nézi az ember a lánybúcsús hordákat a nyár éjszakában. Csicskár Dávid filmje.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek