Olcsó nyaralás aranyat érő homokban

bulgaria_mA legendák szerint Isten saját földjét adta nekik, és a Fekete-tenger partján fekvő ország azóta is a világ egyik legszebb helye. Az élet napos oldala és takarékos pihenés Bulgáriában.

Bevallom, az igazi szerelmem Olaszország. Legyen szó ételekről, italokról, a dolce vita életérzésről, nyelvről vagy kultúráról. Ám ha olcsón, és mégis tartalmasan akarok nyaralni - és lemondok a hamisítatlan itáliai pizzáról és spagettiről - a választásom mindannyiszor Bulgáriára esik.

Noé és a világörökség

Tizenkét éve tesztelem a bolgár tengerpartot, és még sosem csalódtam benne. A tiszta vizű, homokos strandjairól ismert ország az egyik legjobb hely, ahol valaha jártam. Az itteniek vendégszeretőek, és kifejezetten kedvelik a magyarokat, akik az utóbbi években kezdik el felfedezni újra maguknak a Fekete tengert. A legenda szerint mikor Isten felosztotta a földet a népek között, a bolgárok késve járultak az Úr elé, ezért odaadta nekik a föld legszebb zugát, amit saját magának tartogatott. Egyes tudományos feltételezések szerint Noé is itt építette meg bárkáját az özönvíz idején a Fekete tenger partján. A legismertebb nyaralóhely Bulgáriában az itteni Siófokként számon tartott Napospart, angolul Sunny Beach, ahol igazi luxuskörülmények között nyaralhat megfizethető áron a turista. Az ország az elmúlt években óriási fejlődésen ment keresztül, az utak, és a szolgáltatások területén is. A bolgár tengerpart két nagyvárosa Várna és Burgasz, ám az igazi látványosság a világörökség részeként számon tartott Nessebar, amely rengeteg művészt ihlet meg évről évre. Faházai szinte minden valamirevaló bolgár festményen megtalálhatóak.

{gallery}bulgaria{/gallery}

Magyarok mindenhol vannak

Nekem a nyugodt vízparti városkák a kedvenceim, laktam már számos alkalommal Szozopolban és Primorskoban is. Idén utóbbira esett a választásom, ami körülbelül negyven kilométerre fekszik Burgasztól, ahová az egyik fapados rendszeresen indít járatokat, elérhető áron. Lefoglaltam hát a repülőjegyemet - oda-vissza húszezer forintért - és elkezdtem keresni a szállásokat. Tapasztalatom szerint megéri hosszabban böngészni, mert annál jobb ajánlatokra bukkanhat az ember. A másik fontos dolog, hogy az utazási irodák nagy haszonnal dolgoznak, így ha én találom meg az internet segítségével a repülőjegyet és a szállást, jóval olcsóbban megúszom a nyaralást, mintha szervezett útra fizetnék be. Néhány napos keresgélés után ráakadtam egy hirdetésre, amely nemcsak olcsósága miatt fogott meg, de azért is, mert kiderült, a szállásadók beszélnek magyarul. Számomra ez biztonságot jelent. Felhívtam hát a számot, és lefoglaltam egy szobát éjszakánként nyolc euróért. Hajnali négy órakor barátném kivitt a reptérre. Becsekkoltam, majd másfél órás repülés után leszálltam Burgaszban. A város reptere picike, és olyannyira nem bonyolult a rendszer, hogy a tapasztalatlan turista sem tudja elvéteni az irányt. Tíz perces várakozás után hozzá is jutottam a bőröndjeimhez, és legnagyobb örömömre szállásadóm várt a kijáratnál. Hozzáteszem, hogy a repülőtér mellett található egy autóbusz pályaudvar, ahonnan pillanatok alatt be lehet jutni a városba, a Burgaszi pályaudvarra, ott pedig már csak az úti célunktól függ, hova váltunk jegyet.

Megúszom cirka százezerből

Néhány éve még kevésbé beszéltek ebben az országban angolul, de újabban azt tapasztalom, hogy egyre többen ismerik a világnyelvet. Persze aki még az én generációmhoz tartozik és tanult oroszul, annak a cirill betűk és annak olvasása sem okozhat gondot. A reptérről való közel fél órás autózás után megérkeztem Primorskoba, ahol annak idején Todor Zsivkov nyaralt rengeteget. Rezidenciája ma is áll. Történelmi tény, hogy Kádár János és Eric Honecker rendszeres látogatói voltak annak idején a Zsivkov nyaralónak, és a Fekete tenger parti Primorskonak, ahol nemcsak a tengert élvezték, de rendszeresen vadásztak is. Gyorsan elfoglaltam a szállásomat, és tengerpartra néző teraszomon megittam az első bulgáriai kávémat. Bulgária hivatalos fizetőeszköze a leva. Érdemes eurót kihozni, mivel jobban járunk, ha az eurót itt váltjuk levára. Én nyolcvanezer forintnak megfelelő euróval érkeztem. Egy hétre 56 euró volt a szállás, azaz 16. 800 Ft. Az ételek és italok nagyon olcsóak, így az egy hetes nyaralást remélhetőleg megúszom cirka százezer forintból.

Kipakoltam, majd tíz perces séta után már lent is voltam a homokos tengerparton. Átlátszó vizében úsztam egy nagyot, de a bőrgyógyászok tanácsát megfogadva déltől kettőig szigorúan az apartmanban töltöttem az időt, hiszen  akkor nem túl előnyös a tűző napon aszalódni. Elővettem hát frissen vásárolt könyvemet, amely a Viskó címet viseli, majd kipihentem a tenger, és az utazás fáradalmait. Délután ismét bevettem a strandot, majd házigazdáimnak köszönhetően néhány kupica pálinka kíséretében este elfogyasztottam egy hamisítatlan bolgár vacsorát.