Érzékeny vagy a keserű ízekre? Lehet, hogy a génjeidben van a hiba

GettyImages-964879892

A szuperízlelők érzékenyebbek egyes ízekre, ami nem is olyan szuper számukra.

Ha valaki nem hajlandó megenni valamilyen ételt, arra gyakran egyszerűen azt szokták mondani, hogy finnyás. Néha azonban többről van szó. A szuperízlelők olyan intenzíven élik meg az ízeket, mint senki más, de kár lenne irigykedni rájuk. Ennek a szupererőnek több hátránya lehet, mint előnye. Mutatjuk, mivel jár szuperízlelőnek lenni, hogy kideríthesd, te is közéjük tartozol-e.

Mit jelent szuperízlelőnek lenni?

A szuperízlelők minden étel ízét és aromáit intenzívebben tapasztalják meg. Ez részben annak köszönhető, hogy rengeteg ízlelőbimbójuk van – több, mint egy átlagembernek.

A több ízlelőbimbó intenzívebbé teszi az ízeket, így a szuperízlelők nagyobb valószínűséggel lesznek érzékenyek egyes ételekre. Sőt, az öt alapíz – az édes, sós, savanyú, keserű és az umami – közül bizonyos mértékig valamennyire érzékenyek lehetnek, de

elsősorban a keserűek azok, amiket intenzívebbnek élnek meg.

Az, hogy valakiből szuperízlelő válik, nem csak az ízlelőbimbók magasabb számából adódik, köze lehet a genetikához is. Az érintettek rendelkeznek egy TAS2R38 nevű ízreceptorgénnel, amely lehetővé teszi, hogy megízleljék a fenil-tiokarbamid (PTC) vagy egy rokon anyag, a 6-n-propil-tiouracil (PROP) keserűségét. Beszédes adat, hogy az előbbit csupán az emberek tizede képes érzékelni.

A szuperízlelők gyakran a kávé ízére is érzékenyek
A szuperízlelők gyakran a kávé ízére is érzékenyeknicoletaionescu / Getty Images Hungary

Befolyásoló tényező lehet a nem és az etnikai hovatartozás is. A kaukázusi férfiak alacsonyabb eséllyel lesznek szuperkóstolók, mint a nők és a kisebbségekhez tartozók.

Milyen ételek ízére érzékenyek a szuperízlelők?

A szuperízlelő lét néha komoly viszontagságokkal jár. Miközben a PTC nevű vegyi anyagból már egy kevés is elegendő ahhoz, hogy megzavarja egy érintett nyugalmát, addig egy átlagos kóstoló ugyanennél a mennyiségnél csak enyhe keserű ízt tapasztal.

A következő ételek különösen alkalmasak arra, hogy túllépjék a szuperízlelők ingerküszöbét:

  • keserű ételek, mint a feketekávé és az étcsokoládé
  • keserédes ételek, mint a grépfrút és a bor
  • keresztes virágú zöldségek, mint a brokkoli és a kelkáposzta
  • fűszeres ételek, mint a csípős paprika és a salsa
  • zsíros ételek
  • mesterséges édesítőszerek, mint a stevia

Hogyan hat ez az egészségre?

A szuperízlelők főként a keserű és fűszeres ételekkel küszködnek. A keserűekkel a PTC-re való fogékonyság miatt, a fűszeresekkel pedig azért, mert nagyszámú ízlelőbimbójuk azzal jár, hogy több fájdalomreceptor van a nyelvükön. Ennek eredményeként a szuperízlelők nagyobb valószínűséggel kerülnek bizonyos ételeket, vagy hajlamosabbak túlsózni azokat (ami problémás lehet, hiszen a magas nátriumbevitel magas vérnyomáshoz, majd szívbetegségek kialakulásához vezethet).

A minta más élelmiszereknél is megfigyelhető. Egy szuperízlelő nagyobb eséllyel tesz több tejet és cukrot a kávéjába, több öntetettel locsolja meg a salátáját, és több szósszal fogyasztja a kesernyés zöldségeket, például a brokkolit. Ez hátrány lehet azok számára, akik a magas koleszterinszint vagy a metabolikus szindróma kockázati csoportjába tartoznak.

Ha egy szuperízlelő elhagyja a zöld leveles zöldségeket, az további egészségügyi problémákat szülhet, hiszen így elesik értékes rosttartalmuktól, amely akár 30 százalékkal is csökkentheti a szívbetegség és a vastagbélrák kockázatát. Ezek a zöldségek egy sor vitamint és ásványi anyagot is tartalmaznak, elégtelen bevitelük pedig megnövelheti egyes súlyos betegségek, így a 2-es típusú cukorbetegség és a csontritkulás kockázatát. Hasonló a helyzet sok egészséges fűszernövény esetében is.

Lehet, hogy a gyerek nem véletlenül nem eszi meg a brokkolit
Lehet, hogy a gyerek nem véletlenül nem eszi meg a brokkolitMikolette / Getty Images Hungary

Vannak előnyei is?

Az ízlelőbimbók érzékenységének vannak előnyei is. A szuperízlelők kevésbé hajlamosak a túlevésre, vagyis általában olyan adagokat esznek, amelyek jobban összhangban állnak tényleges igényeikkel, ami csökkentheti a metabolikus szindróma kockázatát.

A szuperízlelők szájízének a túl édes és a rántott ételek is taszítóak lehetnek, melyeknek fogyasztása gyulladáshoz, súlyingadozáshoz és vércukorszint-emelkedéshez vezethet. További előnyként említhető, hogy a legtöbb esetben ki nem állhatják az alkohol és a cigaretta ízét, így azok negatív hatásaitól sem kell félniük.

Némi öröm az ürömben, hogy a szuperízlelőknek nem feltétlenül kell lemondaniuk a komfortzónájukon kívül eső ételekről. A következő trükkök segíthetnek, hogy ízük tolerálható legyen:

  • egy kevés juharszirup csepegtetése a keserű gyümölcsökre
  • egy kevés olívaolaj hozzáadása a keresztes virágú zöldségekhez
  • a bolti salátaöntet lecserélésére házira, amely olívaolajból, friss citrusfélékből vagy balzsamecetből, valamint egy kevés mézből vagy juharszirupból készül
  • kakaócsepp vagy kakaópor fogyasztása a keserű étcsokoládé helyett

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra