Testpozitív kampánynak indult, hatalmas botrány lett a lopott képekből

http   cdn.cnn.com cnnnext dam assets 220728051352-01-spain-gove
Olvasási idő kb. 5 perc

Elsőre mindenki imádta a spanyol állam testpozitív kampányát, melyen hús-vér nők mutatták meg, hogy a beach body csak egy kifejezés – aztán kiderült, hogy a plakátokon szereplő nők képeit megkérdezésük nélkül használták fel.

Első blikkre úgy tűnt, a spanyoloknak sikerült egy olyan kampányt összehozniuk, amiért mindenki odalesz: nemi identitástól, egészségi állapottól és testalkattól függetlenül mindannyiunknak ugyanahhoz van joga, hirdette a kampány. „El verano también es nuestro”, azaz a nyár a miénk is, hirdette a plakát, amelyen plus size, bikinis alak, melleltávolításon átesett topless, középkorú nő és akár leszbikus párnak vélhető, molettebb duó is látható. Testpozitivitás a javából, igaz? Nos… majdnem.

Beach body helyett botrányhalmaz

Egyetlen aprócskának nem nevezhető gond volt csak az egésszel: a digitálisan szerkesztett fotók eredeti változatain szereplő nőktől a spanyol esélyegyenlőségi minisztérium által megbízott kreatív szakember „elfelejtett” engedélyt kérni, és nem is jutott eszébe ennek gondolata egészen addig, amíg hárman nem emelték szavukat a képmásukkal való visszaélés miatt.

Arte Mapache ekkor kért elnézést a hibáért – valamint azért, mert még a szlogent is egy jogdíjköteles betűtípussal írta a képre, csak nem fizetett érte –, állítása szerint csak inspirálták őt a fotók, és nem akarta megbántani azok szereplőit. A sztorikat ismerve ugyanakkor ez elég kétséges.

A kampány jogtalanul használt fel fotókat

Juliet békében élt testével, még ha az nem is beach body, de azzal nem, amit a kampány miatt tettek vele
Juliet békében élt testével, még ha az nem is beach body, de azzal nem, amit a kampány miatt tettek veleSophie Mayanne / Getty Images Hungary

A kampány egyetlen hiányos öltözetű résztvevője egy láthatóan egyoldali masztektómián, azaz melleltávolításon átesett nő: ilyen beavatkozáson a mellrák áldozatai szoktak átesni. Ez történt a 60 éves Juliet FitzPatrickkel is, akit meglehetősen sokkolt az a tény, hogy fejét egy idegen nő testére montírozva pillantotta meg a plakáton. A nőnek korábban mindkét mellét eltávolították két beavatkozás alkalmával azt követően, hogy 2016-ban mellrákot diagnosztizáltak nála, a plakáton azonban egy olyan félmeztelen testen láthatta viszont fejét, melynek egyik melle ép.

FitzPatrick a masztektómiákat követően modellt állt egy brit fotós, Ami Barwell kamerája előtt, aki több, hasonló beavatkozáson átesett nőt fotózott. Valószínűleg az ő képeit lapozgatva dönthetett úgy Arte Mapache, hogy 

Juliet fejét egy másik modell nyakára montírozza – tette ezt úgy, hogy egyik nőt és a fotóst sem kérdezte meg arról, rendben lesz-e ez így.

Julietet ráadásul nagyon felzaklatta a kép abból a szempontból is, hogy másfél éven át egy mellel élt, és mint arról a kampány kapcsán írta, gyűlölte az állapotot.

Egy lábprotézis közben eltűnt

Sian Lord, a kép bal szélén szereplő brit modell és motivációs előadó volt a második, aki felfedezte magát a kampány szereplőjeként, dühe pedig azonnal határtalan volt. Te is megérted hamarosan, miért: Siant nemcsak tudta és akarata nélkül helyezte a poszterre az alkotó, hanem drasztikusan meg is változtatta testét. A nő egy 2013-as baleset – Manhattanben elütötte egy taxi – óta lábprotézissel él, ezt az „apróságot” azonban retusálta a plakát alkotója. Tehát nemcsak hogy 

megkérdezése nélkül került be a kampányba, de lábprotézisét is eltüntették, és állítása szerint még az eredeti fotón viselt fürdőruhájának szabásán is változtatott a kép készítője.

Mindezt egy esélyegyenlőségi kampány poszterén megpillantani több mint érdekes.

A lábprotézis már nem fért bele az esélyegyenlőségi kampányba
A lábprotézis már nem fért bele az esélyegyenlőségi kampánybaVesnaandjic / Getty Images Hungary

Az Instagramról is gyűlt az inspiráció

Harmadikként az arany bikiniben látható Nyome Nicholas-Williams jelezte, hogy az ő fotóját is ellopták: annak eredetije csak Instagramján jelent meg, ennek egy szerkesztett változata került a plakátra. (Az ő fotójával egyébként nem először élnek vissza, egy korábbi képét egy cég pólókra és telefontokokra nyomtatva értékesítette.)

A londoni nő azt mondta, a plakátot készítő kreatív szakember neki már azt mondta: azért használta a fotóját, mert nagyon szorította az idő.

A hibáért cserébe pénzbeli juttatást ígért neki, ahogyan a többi szereplőnek is.

Szerinted melyik mellényúlás a legnagyobb blama?

Ezzel azonban gyakorlatilag kivégezte a kampányt, amely már eredetileg is ellentmondásos volt Spanyolországban. Az esélyegyenlőség jegyében fotókat lopni, majd az azokon látható embereket megsértő módon változtatásokat végezni két olyan pofon, amelyet követően nehezen tudjuk elképzelni, hogy Arte Mapache a jövőben sok felkérést kap majd. Nem ő a legnagyobb vesztes ugyanakkor, hanem maga az ügy, amely valóban érdemes lett volna arra, hogy ne botrányok kísérjék.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek