Ezt a fejlesztő, szorongásűző élményt minden gyereknek át kellene élnie

GettyImages-1397844973

Létezik egy módszer, amellyel egyszerre kap szárnyra a gyermeki képzelet, gazdagodik az érzelmek világa, fejlődik a mozgás, a beszédkészség, a szókincs és a kifejezésmód minden lehetséges formája. Erősödik szépérzékük, nyitottabbakká válnak a művészetek iránt, elfogadóbbakká egymás felé. Játszva fedezik fel saját értékeiket és vetik le gátlásaikat. Ezt a magyar találmányt minden gyermeknek ismernie kellene.

Németh Márta zene- és drámapedagógus hosszú évek óta tart óvodás és alsó tagozatos kisiskolásoknak VarázsZene foglalkozásokat Kokas Klára zenepedagógus, zenepszichológus módszerére építve. Ha megkérdezi kicsinyeit, miért szeretik ezeket az alkalmakat, efféle válaszokat kap:

  • „Ha rossz érzések szorítják a lelkem, a zene és a tánc segít.” (Pali, 9 éves)
  • „Ha rosszkedvem van, itt elszáll, és melegséggel telik meg a szívem.” (Robi, 9 éves)
  • „A hely, ahol lehunyhattam a szememet és a melengető dallamokra kitárhattam a lelkemet.” (Alíz, 12 éves)
  • „Zene és tánc közben a szívem is kitisztul.” (Hunor, 9 éves)
  • „Itt azzal is ki tudok békülni tánc közben, akivel haragban voltam.” (Noémi, 9 éves)
  • „Itt megtudom a barátaimról a rejtett titkokat.” (Márk, 9 éves)
  • „tt jobban érezzük egymás közelségét, gondolatait.” (Lulu, 9 éves)

Mi a Kokas-módszer és a te VarázsZene foglalkozásod lényege?

Kokas Klára Zeneakadémiát végzett pszichológus, aki módszerében ötvözi e két irányból hozott tudását, kialakítva egy olyan komplex metódust, melynek során a gyermekek játszva nyílnak meg, kap szárnyra fantáziájuk, szeretik meg a zenét, alkotnak, és különböző módszereket ismernek meg az önkifejezésre.

A VarázsZene-foglalkozásaimon tudományos igényességgel összeállított komolyzenei részleteket hallgatnak meg behunyt szemmel, hogy közben eléjük tárulhasson képzeletük változatos világa. A zenehallgatás után anélkül, hogy szóban kommunikálnának, eltáncolják azt, amit maguk előtt láttak. Az egymással így megosztott belső világukról alkotott képet és történeteket megbeszéljük, megosztjuk vele kapcsolatos benyomásainkat, de gyakran papírra is vetik képzeletük szüleményeit, festenek a zenére. Akik már írni is tudnak, sokszor füzetet nyitnak, és egy-egy zenei kompozíció ihlette történetükből saját mesekönyvet vezetnek.

VarázsZene-foglalkozás Kokas Klára módszerével és Németh Márta vezetésével
VarázsZene-foglalkozás Kokas Klára módszerével és Németh Márta vezetésével

Hogyan épül fel egy ilyen foglalkozás?

Az óra eleji, egymást köszöntő körtáncot elhalkulás követi. Összekucorodunk a szőnyegre egy kupacba, és mindenki elmondja egy jó vagy egy rossz élményét az elmúlt hetéből röviden. Utána felkészülünk a zene befogadására. A csukott szemmel átélt élmény után jön a táncos kifejezésmód. A táncokat és a történeteket egymásnak szóban is elmeséljük.

Mit ad a gyerekeknek a Kokas-módszer?

Haydn, Mozart, Beethoven, Vivaldi ihletett komolyzenei részletei lélekemelő felszabadulást, azok gyakori ismétlése keretet nyújt számukra. A csapat támogató közeget és új barátokat. A teljes testes ösztönös és spontán tánc a gátlások levetkőzését, a szabadság érzését, míg a festés az alkotás élményét, a mese elbeszélése a beszédkészség fejlődését. Mindez pedig a képzelőerő, az önbizalom megerősödését, a közösséghez tartozás és a zenei élmény örömét.

Minden zenére minden gyermek teljesen más történetet képzel el, így meglepetést élnek át, amikor másfajta látásmóddal találkoznak, de azt megtanulják megérteni, megfontolni és elfogadni. Azt szoktam mondani:

Látjátok, együtt táncoltok, de mindenkinek más a története

– ebből talán egy felnőtt is értheti, mi mindent jelent mindez.

Mit ad neked ez a módszer?

Számomra nagy öröm látni, hogy a leggátlásosabb gyerekek is megnyílnak, mernek kiállni, mesélni, táncolni, felszabadulnak, fejlődik az érzelmi intelligenciájuk is, és nagyszerű közösség formálódik, ahol sosem kell rájuk szólnom semmiért, a zene rendezi gondolataikat és őket is. Sok szülő tőlem hall először gyermeke félelmeiről, gondjairól, másoknak otthon a gyerek tart VarázsZene-órát.

Vágynak a szépre, a jóra, az ilyen élményekből gyűjtenek erőt, megnyílnak és megtanulnak együttműködni is, amit nagyszerű dolog megtapasztalni.

A fiúk is nyitottak minderre?

Vegyesek a csoportok, hol lányból van több, máskor éppen a fiúk vannak túlsúlyban. Sokan úgy vélik, a férfiak nehezebben nyílnak meg, beszélnek érzelmeikről. Ez kitűnő gyakorlóterep számukra.

Körtánc a zenés foglalkozás kezdetén
Körtánc a zenés foglalkozás kezdetén

Te magad hogyan csöppentél ebbe a világba?

Annak ellenére, hogy végtelenül elhivatott és remek szakember pedagógus szülők gyermeke vagyok, diákként az iskolában csupa rossz élményt és szorongással teli pillanatot éltem át. Korlátozott a beszabályozottság, frusztrált a leértékelés. Mégis, bizonyára szüleim példáját követve, pedagóguspályára léptem, de úgy éreztem, ki kell egyenesítenem az iskoláról alkotott képet/képem, jóvá kell tennem mindazt, amit én ott elszenvedtem. Mindig annak a lehetőségét kerestem, hogy élményt adhassak, felszabadíthassam a gyerekeket, örömöt, szárnyakat kaphassanak. A Kokas-módszerrel és Klárával egy véletlen folytán ismerkedhettem meg, de pedagógiája megerősített mindabban, amiben magam is hittem. „Zendítsd meg a testedet, a lélek vele zendül.” (Kokas Klára)

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek