Te hallottál már a Tunyogi Gyógyító Játékterápiáról?

1114-11 01 25 DSC 5956
Kofrán Eszter

Interjút adott a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálat intézményigazgatója, Juhász Éva Petra. Korai fejlesztéssel foglalkozó intézményük gyerekbarát módszeréről, meglepő statisztikáikról mesélt. Két anyuka is megosztotta élményeit, tapasztalatait a Tunyogi Gyógyító Játékterápiáról.

Interjúmra igyekszem a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálat intézményvezetőjével, Juhász Éva Petrával. Az ajtón belépve kellemes énekszó hangja üti meg a fülemet: zajlik a fejlesztés – tudom meg az elém siető mosolygós hangú, maszkos Juhász Évától. Beljebb lépve interjúkészítésre alkalmas helyet keresve látom, mindenütt játékok és fejlesztő eszközök sorakoznak szép rendben. Meglepődve tapasztalom, hogy ez a korai fejlesztéssel foglalkozó intézmény inkább hasonlít kinézetében egy jó hangulatú óvodára vagy játszóházra, mint fejlesztő központra. Nem is csoda, hogy az ide járók csak Játszóház néven emlegetik ezt a helyet.

Terjed a híre a belváros szívében működő korai fejlesztő szakszolgálatnak, ahova szívesen járnak a gyerekek és a szülők. Mi is ez a hely pontosan?

Az intézményünk a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálat, ahol a Tunyogi Gyógyító Játékterápia módszerével dolgozunk. Ez valóban egy nagyon játékos és gyerekekhez közel álló fejlesztési módszer, amit Tunyogi Erzsébet dolgozott ki és fejlesztett tovább az ő több mint negyvenéves pályafutása során. Sajnos, Tunyogi Erzsébet 2019-ben hunyt el, de az általa megkezdett munkát folytatjuk azóta is töretlenül. Azt gondolom, ez egy olyan családias közösség, ahova nemcsak konkrétan a fejlesztés miatt járnak a szülők, hanem itt mindenféle más problémáikra is választ találhatnak. A gyerekek fejlesztésén túl a szülőkkel is legalább annyit foglalkozunk.

Miben különbözik a Tunyogi Gyógyító Játékterápia (TGYJ) a többi, Magyarországon elterjedt korai fejlesztéssel foglalkozó terápiától?

A Tunyogi Gyógyító Játékterápia egy nagyon komplex és strukturált korai fejlesztő módszer. Különlegessége egyrészt az, hogy csecsemőkortól kezdve nemcsak a mozgásfejlesztéssel, tehát szenzomotoros fejlesztéssel foglalkozunk, hanem már egész babakortól a tanulási képességek fejlesztését is a program szerves részének tartjuk. Ezenkívül pedig a logopédiai ellátás is a terápia része most már. Egyedülállónak gondolom, hogy már egész kisbaba kortól a tanulási képességek fejlesztésére ennyire nagy hangsúlyt fektetünk. Továbbá a módszer drámajáték köré épített, ami szintén egyedi, különleges sajátossága. Például minden egyes mozgásos feladathoz egy szereplőt vagy jelmezt társítunk, és gyakorlatilag ezzel a jelmezzel varázsoljuk el a gyerekeket – és a szülőket nem utolsósorban. Ezáltal az adott gyakorlatnak a feladatjellege megszűnik, helyette egy elvarázsolt játékhelyzetbe kerülnek így a családok és a gyerekek.

Milyen fejlesztési statisztikáitok vannak?

2014-ben készítettünk egy felmérést arról, hány hónapos kortól a leghatékonyabb a terápiánk. Hat évet felölelően vizsgáltuk meg azokat a gyerekeket, akik vagy születés környéki agyvérzés miatt vagy születés környéki oxigénhiányos állapot miatt kerültek hozzánk, mivel ezeknek a gyerekeknek vannak a legkomolyabb rizikófaktorai valamilyen fejlődésbeli elmaradásra. Azt néztük meg, hogy a hozzánk kerülésük pillanatában, illetve 3 éves korukban milyen állapotban voltak. Az derült ki, hogy azoknak a gyerekeknek, akik születésük pillanatától számítva 6 hónapos korukig elkezdték a Tunyogi Gyógyító Játékterápiát, 74 százaléka elérte kortársai fejlődési szintjét 3 éves korára. Utánkövetéssel, bár a kutatásunk keretein kívül pedig azt is észrevettük, hogy a többi, 6 hónapos kora előtt fejlesztést elkezdő gyerek közül az a 21 százalék, akik 3 éves korukban még enyhe sérüléssel rendelkeztek, iskoláskorukra szintén behozták lemaradásukat kortársaikhoz képest, amennyiben a terápiát – akár óvoda mellett – folytatták az iskolakezdésig. Tehát a TGYJ akkor a leghatásosabb, ha a gyerekek 6 hónapos koruk előtt el tudják kezdeni a fejlesztést.

Juhász Éva Petra, a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálat intézményigazgatója értelmi fejlesztő foglalkozást tart
Juhász Éva Petra, a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálat intézményigazgatója értelmi fejlesztő foglalkozást tart

Milyen szakemberekből áll a csapatotok?

Nagyon fontosnak tartom, hogy kiváló csapat dolgozik az intézményben. Itt a módszer komplexitását az is jelenti, hogy különböző területen végzett szakemberek dolgoznak együtt: vannak gyógytornászok, konduktorok, gyógypedagógusok, logopédus, mentálhigiéniás szakember. A csapatot kiegészíti még egy gyermekneurológiai szakember is. Így nagyon sokféle oldalról tudjuk megközelíteni a gyermekek fejlődését, ezt mégis egyetlen módszer keretein belül tesszük.

Sokan hallottak már rólatok?

Konferenciákra nagyon szívesen megyünk tanulni és előadást tartani is. Fontos számunkra, hogy mások is megismerjék ezt a módszert. Legutóbb a Magyar Rehabilitációs Társaság vándorgyűlésén jártunk Szegeden, ahol három nagyon jól sikerült előadást is tartottunk.

Azonkívül, hogy elvarázsolja a gyerekeket és szülőket, még miért fontos a játék bevitele a terápiátokba?

A játék a gyerekeknek az elsődleges tanulási formája. A gyerekek játékon keresztül ismerik meg a környező világot, amely által tanulnak. Ami pedig különösen fontos, hogy a motivációjukat is csak a játékon keresztül lehet felkelteni.

Említetted, hogy a szülőkkel külön is foglalkoztok, ez milyen formában történik?

A szülőknek szervezünk olyan eseményeket, amelyekre csak őket várjuk. Vannak szülői karácsonyi rendezvényeink, farsangi szülői vacsoránk. A Covid következtében az utóbbi időkben mindez elmaradt, de azért erről nem szeretnénk lemondani véglegesen. Nagyon jó alkalmat nyújtanak arra, hogy gyerekek nélkül tudjunk kicsit beszélgetni bármilyen témáról, ami őket érdekli. Ezek a programok nagyon népszerűek szoktak lenni, illetve sok a régi szülő is, akik visszajárnak. Időnként szülőklubokat tartunk, amelyek meghirdetett témák körül zajlanak, mint például a napirend és ritmus, az étkezési zavarok. Volt olyan szülőklubunk, ahova régi szülőket hívtunk meg, hogy meséljék el a történetüket, ezzel adjanak erőt és példát azoknak a szülőknek, akik most vannak éppen ebben a nehéz helyzetben. Illetve nagyon fontosak még a mentálhigiénés beszélgetések is, amelyeket szintén fel szoktunk ajánlani a szülőknek. Ezek egyrészt a foglalkozások szüneteiben zajlanak, időnként pedig külön megbeszélt, online alkalmakkor is.

A szülőket hogyan vonjátok be a foglalkozásokba?

Mivel nagyon pici gyerekekkel foglalkozunk, a szülők egyáltalán nem kihagyhatók ebből a történetből. A korai fejlesztésben minden esetben a szülővel együtt dolgozunk. Ez azért fontos, mert egyrészt ők vannak a nap huszonnégy órájában a gyerekükkel, tehát a feladatokat, gyakorlatokat nekik is meg kell tanítanunk, hogy otthon is el tudják ismételni. Másrészt pedig azért nagyon fontos, hogy a szülő is jelen legyen a fejlesztésen, mert ezáltal ő is sokkal jobban látja a gyereke fejlődését. Megtanul ő is örülni gyermeke fejlődésének. Különösen azoknál a gyerekeknél fontos ez, ahol a kisebb lépések is nagy eredménynek számítanak. Ha erre rá tudunk erősíteni terapeutaként, akkor a szülő öröme is nagyobb. A feladatokat szinte minden esetben a szülő facilitálja, gyakorlatilag a szülő az, aki a gyerekével végzi az egész terápiát.

Milyen gyerekeket vártok, illetve milyen jelek észlelése esetében hozzák el a szülők a gyerekeiket?

Gyakorlatilag bármilyen kérdéssel, fejlődési lemaradással, problémával lehet hozzánk fordulni. Nagyon gyakran akkor érkeznek hozzánk, ha a mozgásfejlődés megkésik, vagy az izomtónus nem megfelelő, vagy a beszédindulás késik. Figyelemzavarral és tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeket is szívesen fogadunk. Vannak nálunk nagyon halmozottan sérült gyerekek is, akiknek minden területen szükségük van fejlesztésre (látás-, hallás-, kognitív képességek és mozgásfejlesztésre). A koraszülött gyerekeknek igen hatékony ez a terápia. Az enyhe elmaradásokkal küzdő gyerekeket is örömmel felvesszük. Rendkívül vegyes tehát a csoport összetétele, mert enyhe és súlyosan sérült gyerekeket is foglalkoztatunk.

A nagyon és kevésbé súlyosan sérült gyerekeket egy csoportban foglalkoztatjátok?

Próbálunk integráltan gondolkodni, hogy a súlyosan sérült gyerekek is részesei lehessenek ennek a közösségnek. Az előfordulhat, hogy egy idősebb, súlyosabban sérült gyerek fiatalabb, ám kevésbé sérült gyerekekkel kerül egy csoportba, mert az ő fejlődési szintjük hasonló.

Az idejáró szülőknek kell-e bármilyen tandíjat fizetniük?

A fejlesztést az állam finanszírozza. Az Emberi Erőforrások Minisztériumával van egy köznevelési szerződésünk, ezáltal gyermekek után járó normatív támogatást kapunk. A fejlesztést a családok így ingyenesen igénybe vehetik. A fenntartó alapítványt viszont a szülők tudják támogatni, szoktuk is kérni, hogy aki megengedheti magának, adományozzon az alapítványnak is.

Hogyan támogathatnak benneteket, akik szeretnének hozzájárulni a ti munkátokhoz?

Nagyon örülünk, ha az egyéni támogatók, civil szervezetek, cégek felajánlják segítségüket. Az intézményt egy alapítvány tartja fenn, amelyet pénzzel vagy előzetes megbeszélés alapján tárgyi adományokkal lehet támogatni. Önkénteseket is szívesen fogadunk, elsősorban olyan fiatalokat, akik szeretnének ilyen területen dolgozni, megismerkedni a módszerrel.

Mozgásfejlesztés a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálatban – Balra: Tunyogi Erzsébet, jobbra: Tolnai Beáta
Mozgásfejlesztés a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálatban – Balra: Tunyogi Erzsébet, jobbra: Tolnai Beáta

A Juhász Éva Petrával folytatott interjúm végeztével volt alkalmam két szülővel is beszélgetni a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálatról. Farkasné Vígh Zsuzsanna (FVZs), egy 14 hónapos kisfiú anyukája és egy, a nevét nem vállaló anyuka (A) mesélt saját tapasztalatairól.

Először is, honnan hallottatok a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálatról?

F. V. Zs.: Egyik munkatársam járt ide a kislányával korábban. Ők ajánlották azzal, hogy ez egy fantasztikus hely. Megnéztük, és szerencsére mi is megtaláltuk a helyünket. Úgy érzem, jó helyen vagyunk.

A.: Amikor Sára a vártnál korábban született, akkor sokat voltunk a PIC-osztályon (Perinatális Intenzív Centrum), ahol a főorvos javasolta a hazamenetel után a játszóházat, aminek a fejlesztését nagyon dicsérte. Így került tehát képbe a Tunyogi Szakszolgálat.

Milyen problémával, fejlődési nehézséggel jöttetek?

F. V. Zs.: Alapvetően nem volt nagy probléma Mátéval, de a nagymozgásokat később kezdte. Illetve volt egy pici féloldalisága is. Ezek nem óriási problémák, de mégis akkorák, hogy érdemes és jó velük foglalkozni. 9-10 hónaposan jöttünk, és most 14 hónapos.

A.: Egyéves korában jutottunk el ide a szakszolgálathoz. Előtte a helyi megyei szakszolgálathoz jártunk, ott azonban a foglalkozás színvonala és a lehetőségek sem voltak annyira tág körűek, mint itt, ezért váltottunk.

Hosszú ideje jártok ide, mi tetszik a legjobban az itteni módszerben?

F. V. Zs.: Látom egyrészt a gyerekemen, hogy mennyit fejlődött, mióta idejárunk. Szerintem fantasztikus ez a munka, amit itt végeznek a dolgozók, mind a mozgás, mind a képességfejlesztés területén. Ez volt, ami megfogott, hogy látom, élvezi a gyerekem, de én is élvezem az itt töltött időt. És azt is látom, hogy mennyit fejlődik itt.

A: Itt sokkal több lehetőség van részt venni a foglalkozásokon. Heti szinten több alkalommal látogatható az intézmény. Szélesebb körű a foglalkozási tartomány, tehát szellemi és testi vagy tornagyakorlatokkal is foglalkoznak. Illetve a szülők támogatása is nagyon fontos részükről. Nagyon pozitív, hogy a szülőkben is tartják itt a lelket, és nem csak a gyerekekkel foglalkoznak.

Zsuzsanna, szülőként mit élvezel a foglalkozáson leginkább?

F. V. Zs.: Nagyon tetszik, hogy kiscsoportos foglalkozás van, hogy több a gyerek, és az is, hogy dalok kísérik végig a feladatokat, hogy sokszínűek a feladatok, hogy az aktuális évszakokhoz, ünnepekhez kapcsolódnak. Összességében tetszik, hogy mennyire sokrétű, amit átölel az egész.

Milyen tanácsot adnál azoknak a szülőknek, akik éppen azon tépelődnek, hogy valamilyen fejlődésben felmerülő probléma miatt elvigyék a gyereküket kivizsgálásra?

F. V. Zs.: Mindenképpen lépjenek minél hamarabb, hiszen minél hamarabb kiderül, hogy bármilyen területen is probléma vagy lemaradás van, sokkal könnyebben tudják majd ezt korrigálni. Az én tanácsom, hogyha egy kicsit is bizonytalan az anyuka, akkor inkább nézesse meg a gyerekét.

A.: Ha bármilyen lemaradást vagy rendellenességet tapasztalnak, mindenképp konzultáljanak egy neurológussal. Bízzanak az anyai megérzésükben, ha valamit úgy gondolnak, hogy nem megfelelő, és keressék fel az illetékes szakembert, mert inkább fussanak pluszkört, mint hogy későn vegyék észre a problémákat. Ugyanis minél több idő telik el, annál nehezebben és lassabban orvosolható a dolog. Minden anyukában megvan az anyai ösztön annak megérzésére, hogy rendben alakul-e a kisbabájuk, vagy nem. Mindenféleképpen megéri kört futni ezzel kapcsolatban.

A Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálatot felkeresheted az online térben honlapjukon: https://tunyogi.hu/hu/ , illetve a hivatalos Facebook-oldalukon: @tunyogi.jatszohaz is.

Oszd meg másokkal is!
Mustra