Csecsemőkkel vásárolni még nem jelent különösebb problémát. A baba elnézelődik, vagy akár át is alussza, amíg a szülők megpakolják a bevásárlókosarat. De ahogy cseperednek a gyerekek, egyre kíváncsibbak, érdeklődőbbek, és ezt egyre nehezebb kordában tartani. Sokszor akár rémálommá is fajulhat egy-egy boltlátogatás. Egy kis tudatossággal azonban a lidércnyomás akár egy jól eltöltött közös programmá is alakítható.
Mondd el, hová mentek – és mik a szabályok
Jelentősen megkönnyíti a vásárlást, ha már előre felállítjuk azokat a szabályokat, melyeket nekünk és a gyereknek is be kell tartania.
Még indulás előtt beszéljük meg, hogy hová megyünk és mit csinálunk. Ezt egy hisztikorszakát élő óvodás is megérti már. Sokkal könnyebb dolgunk lesz, ha a gyermekünk tudja, hogy mi vár majd rá. Ha partnernek érzi magát, később veszti el a türelmét. Érdemes ezért már otthon, indulás előtt vagy útközben megbeszélni vele, hogy hová visszük. Mondjuk el azt is, hogy ha jól viselkedik, az nekünk óriási segítség, és sokkal hamarabb végzünk a bevásárlással is.
Működjetek csapatként
Partnerségünk abban is megnyilvánulhat, ha a gyereket bevonjuk a vásárlásba. Melyik gyerek nem szeret felnőtteset játszani? Adjunk nekik már otthon a bevásárláshoz kapcsolódó feladatot, például kérjük meg, hogy mindenképpen figyelmeztessenek bennünket arra, hogy melyik legyen az a három termék, amely nélkül véletlenül sem menjünk haza.
A gyerekek is szeretik, ha hasznos feladattal látják el őket. Ha segíthetnek levenni a polcról és a kosárba tenni a termékeket, kezelhetik a beváltandó kuponokat, vagy az önkiszolgáló pénztárnál ők olvashatják le a vonalkódot, ideális esetben a dühroham is kiküszöbölhető. A gyerek erőfeszítéseit pedig jutalmazhatjuk azzal, hogy a megtakarított pénzt, vagy egy részét zsebpénzként odaadjuk.
Figyeljétek az akciókat
Ha még indulás előtt megegyeztek, hogy mi kerüljön a bevásárlólistára, nagy eséllyel elkerülhető a vásárlás közbeni nyafogás olyasmiért, ami nincs a felsoroltak között. Az egyezség ne csak az alapvető élelmiszerekre vonatkozzon, hanem a gyerek által kedvelt nassolnivalókra is.
Indulás előtt érdemes közösen átböngészni az akciókat is, így a gyerekkel megtaníthatod a tudatos vásárlás, a takarékoskodás fontosságát is.
Megesik, hogy az otthon elkészített bevásárlólistát átírják az üzletben talált akciók. Ilyen lehet a lejáratközeli termékek miatti árcsökkenés. Ez egy kiváló alkalom lehet arra, hogy a tudatos vásárlás jegyében azt is megtanulják a gyerekek, hogy mit jelent az élelmiszerek szavatossága, és hogy mikor szabad lejáratközeli terméket megvásárolni.
Keressetek környezetbarát megoldásokat
A vásárlás akár a környezettudatos nevelés része is lehet. Legyen a gyerek feladata, hogy otthon bekészíti azokat a szatyrokat, zacskókat, melyekben hazaviszitek a megvásárolt termékeket.
Ennek kapcsán megbeszélhetjük, miről is szól az újrahasznosítás, hogy a műanyag felhalmozása káros a környezetre nézve, és a sok nejlonzacskó csak pazarlás.
Hazaérve kérjük meg a gyereket, hogy miután kipakoltunk, hajtogassa kicsire a textiltáskákat és a zacskókat, melyeket egy következő alkalommal ismét magunkkal vihettünk majd.
Bevásárlás közben is játszhattok
Nem is gondolnánk, mennyi lehetőség adódik arra, hogy a boltban is játsszunk. Hagyjuk, hogy a gyerek mérje meg a digitális mérlegen a zöldséget és a gyümölcsöt.
Már az óvodásokat és a kisiskolásokat is megbízhatjuk azzal, hogy az árleolvasóval ellenőrizzék le, valóban annyiba kerül-e a termék, amennyi ki van írva a polcra.
Az önkiszolgáló pénztárnál pedig hagyjuk, hadd legyenek a gyerekek a pénztárosok, akik lecsippantják a vonalkódokat. Az ezt követő bankkártyás fizetés is nagy élmény szokott lenni. Ezek a játékok mindenki számára szórakoztatóak lehetnek.
Ha a gyerek fáradt és éhes
Természetesen a fenti példák sem jelentenek teljes garanciát arra, hogy minden vásárlás düh- és hisztirohamok, valamint nyafogás nélkül végbemenjen, de nagy eséllyel segíthetnek abban, hogy gördülékenyebbek legyenek a boltlátogatások.
Még valami nagyon fontos: ne akkorra tervezzük a gyors beszerzőkörutat, amikor gyerekekkel megyünk vásárolni! Valamint soha ne hagyjuk figyelmen kívül a gyerek igényeit. Egy fáradt, zaklatott, éhes és szomjas gyerekekkel inkább ne induljunk útnak, mert a közös programnak szánt bevásárlás kudarcba fulladhat.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés