A Baby Shark Dance videót a kisebbek számára készült szórakoztató oktatóvideók gyártásával foglalkozó dél-koreai SmartStudy cég készítette 2017-ben, és gyerekdalokra, mondókákra szakosodott Pinkfork elnevezésű YouTube-csatornáján tette közzé, több ezer hasonló produkcióval egyetemben. A videóban elhangzó, már-már irritálóan fülbemászó gyerekdal eredetét homály fedi, az azonban biztos, hogy jóval korábban keletkezett – egyesek egy 1968-ban felvett francia slágerrel, a Bébé requinnel rokonítják, amelynek címe szó szerint „babacápát” jelent, a France Gall által sikerre vitt dal azonban sem szövegében, sem dallamában nem hasonlít a Baby Shark Dance videóban elhangzó számra.
Rendkívül gazdaggá tette a kétperces gyerekdal a készítőket
A szám keletkezését firtató kutatások egy 1981-ben kiadott amerikai daloskönyvhöz vezettek, melyben szerepel egy Jaws (Állkapcsok) című tábortűznél énekelhető gyerekdal, ami címét és a dalszöveget – „Baby Shark du du du du du” helyett „Jaws du du du du du” szerepel – kivéve megegyezik a ma ismert YouTube-slágerrel. Jaws az eredeti angol címe Steven Spielberg 1975-ös filmjének, A cápának, amelynek óriási kasszasikere valódi „cápalázat” indított el Amerikában: egyesek úgy gondolják, talán ennek ihletésére keletkezett a gyerekdal, mások szerint a kottáskönyv szerzői egy korábban már létező dal címét és szövegét írták át, hogy jobban passzoljon a korabeli trendekhez.
A dél-koreai videó előtt többen is feldolgozták már a gyerekdalt, az Alemuel néven futó Alexandra Müller német technozenész például Kleine hai (Kicsi cápa) címmel jelentetett meg egy igen hasonló szerzeményt 2007-ben, amely az osztrák toplistán a 21., a németeknél pedig a 25. helyig jutott. Egy gyerekdalokra specializálódott népszerű New York állambeli zenész és DJ, Johnny Only 2011-ben adta ki saját változatát, miután gyerektáborokban hallotta a Baby Sharkot, ami elmondása szerint a felnőtt és gyerek táborozók körében is igen népszerűnek számított.
A Pinkfork videójában egy koreai származású fiatal amerikai énekesnő, Hope Segoine énekli a kiscápa dalát, aki YouTube-nézettséget tekintve Ed Sheerant, Justin Biebert és Katy Perryt is maga mögé utasította, de az ő sikere semmi ahhoz képest, amit a gyártó cég köszönhet a Baby Shark Dance-nek: a rövidke felvétel négy év leforgása alatt 105 milliárd dél-koreai von, vagyis majdnem 29 milliárd forint nyereséget hozott számukra.
A siker mellett a videó készítőit kritikák is érték, egy ízben például szexistának kiáltották ki a dal koreai nyelvű szövegét, amely az angol változattal ellentétben nem csupán felsorolja a cápacsalád tagjait, de tulajdonságokkal is jellemzi őket: „Anyu Cápa csinos”, „Apu Cápa erős”, „Nagymama Cápa kedves”, „Nagypapa cápa” pedig „menő”.
A videóból a Nickelodeon animációs stúdió gyártásában, dél-koreai-amerikai koprodukcióban 27 részes, epizódonként 11 perces oktatósorozat is készült (Baba cápa nagy műsora), amely a tengerentúlon és Ázsiában tavaly decemberben debütált, idehaza pedig október közepétől látható a Nick Jr. csatornán – a már így is bőven elgyötört szülők legnagyobb örömére…