Idén a 13 éves kalocsai fiú esetének kapcsán merült fel az iskola és a tanárok szerepe a családon belüli erőszak felfedezésében, az áldozat segítésében. Hogy mi történt? A kamasz tanárának mesélt arról, hogy az apja rendszeresen megerőszakolja az otthonukban. Mivel ezekről a témákról csak nagyon ritkán beszélünk, sokszor nemcsak a fiatalok, de maguk a tanárok sem tudják, hová fordulhatnak, kitől kérhetnek segítséget, vagy egyáltalán hogyan ismerjék fel a jeleket. Mert a legtöbb áldozat hallgat. Bejár mindennap az iskolába, elrejti a sebeit és nem szól senkinek. Szégyelli magát és fél. Ezért olyan fontos minden olyan beszélgetés, kezdeményezés, felvilágosító óra, ahol arról osztanak meg nyíltan információkat, hogyan lehet kilábalni egy erőszakos kapcsolatból, legyen az szülői vagy szerelmi. Ehhez azonban kompetens szakemberekre van szükség. Ezért olyan fontos a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület, azaz röviden a NANE tevékenysége. A szervezet tanároknak is rendszeresen tart képzéseket, most már online is elérhető módon. Mészáros Gréta, a NANE projektkoordinátora és egy névtelenséget kérő pedagógus mesél arról, hogy zajlik ez a gyakorlatban.
A NANE már több mint 10 éve tart rövidebb-hosszabb képzéseket tanároknak, államilag akkreditált formában is – kezdi Gréta. „A diákokkal és tanárokkal végzett erőszak-megelőző munka régóta része a tevékenységünknek. Nagy öröm, hogy a járványhelyzet alatt online tartott képzésekhez az ország bármelyik településén élő tanár csatlakozhatott. A képzések legtöbbször uniós pályázati forrásból vagy adományokból valósulnak meg, állami támogatást nem kapunk. Budapesten gyakrabban tudunk képzést hirdetni, de ha van rá lehetőségünk, az ország bármely pontjára szívesen megyünk, ahová hívnak minket.
Középiskolás diákoknak kétszer 45 perces órákat tartunk, ahol a párkapcsolaton belüli erőszakot és az egyenlőségre, kölcsönösségre épülő kapcsolatokat helyezzük a fókuszba. A résztvevőkkel beszélgetünk a fiúkat és a lányokat érő társadalmi elvárásokról is. A lányok sajnos alapvetően azt tanulják, hogy csendesnek, alkalmazkodónak kell lenniük, ám közben a tökéletes megjelenés is elvárás, hogy tetsszenek a fiúknak. A fiúktól azt várják el, hogy erősek, határozottak legyenek, akik meghódítják a nőket. Látszik a gyerekeken a megkönnyebbülés, amikor arról beszélgetünk, hogy ezek igazságtalan elvárások, és valakinek a szerethetősége vagy értékessége nem szabadna, hogy azon múljon, mennyire tud megfelelni nekik. Ráadásul ezek a hagyományos szerepek megágyaznak a kapcsolati erőszaknak és annak az elképzelésnek, hogy a nőknek tűrniük kell egy rossz kapcsolatban is, és függésben kell élniük a férfiaktól.”
A tanár csak akkor tud segíteni, ha vannak ismeretei
A tanárok érzékenyítése két szempontból is fontos: egyrészt a pedagógus, aki együtt van napközben a gyerekkel, bizonyos jelekből észreveheti, ha a diákja bajba került, akár online, akár offline. Azokat a tanárokat, akik tudással és jó érzékkel hozzák fel a témát, sokkal kompetensebbnek tartják ezek után a diákok is, és nagyobb eséllyel fordulnak hozzájuk.
„Nekünk is kérdés, meddig lehet terhelni a pedagógusokat – jegyzi meg a szakértő. – A jelenlegi oktatási rendszerben mindenféle elvárások vannak feléjük, de sem pénzügyileg, sem más szempontból nincsenek elismerve. Ám a képzéseink mindig meg szoktak telni, tehát a tanároknak és az iskolákban dolgozó segítő szakembereknek is van arra igényük, hogy tanuljanak a hatékony segítésről. Egy most futó regionális projektünk keretében megjelent egy tanároknak szóló kézikönyv is, ami ingyenesen elérhető.
A képzések során odafigyelünk arra is, hogy bemutassuk a párkapcsolati erőszak online formáit, ugyanis ezekről tudunk jellemzően felnőttként a legkevesebbet. A most szervezett 3 órás online képzéseken két fő témakört érintünk, az egyik az erőszak megelőzése, ezen belül alapvető információk átadása, például hogyan lehet felismerni az erőszakos partnert, mik az erőszak korai figyelmeztető jelei. Azt is érintjük, hogy a kapcsolatokban milyen erőszakformák fordulhatnak elő, és hogy milyen tévhitek élnek az emberekben a párkapcsolati erőszakról. Az idő másik felében pedig próbálunk segítői eszközöket mutatni, például hogy hogyan érdemes beszélgetni egy áldozattal, mire lehet szükségük, hogyan érdemes kérdezni tőlük, hogyan kezeljék, ha egy diák segítséget kér tőlük ezzel kapcsolatban.”
Egy tanár, aki a rendőrségre is elkíséri a bántalmazott diákot
Ezen a ponton csatlakozik a beszélgetéshez névtelenségét kérő pedagógusunk, aki tanárként pár éve vett részt a NANE képzésén. Azóta sok, erőszakot elszenvedett fiatalnak segített már.
„A Tilos Rádióban gyakran hallgattam a NANE berkeiben dolgozó önkéntesek Drágám, hol a vacsorám? című rádióadását – kezdi a tanárnő. – Ez máig az egyik kedvenc műsorom, nagyon sokat tanultam és tanulok tőlük. Innen vezetett az út a pedagógusoknak szóló képzésre. Előtte sem állt tőlem távol a gyerekekkel történő kötetlen beszélgetés, de a tanultak után sokkal módszeresebben, tudatosabban, megfelelő forráshasználattal alátámasztva tudtam nekik segíteni. Osztályfőnöki órán, kirándulásokon beszélgettünk, illetve ha egy tanárról elterjed, hogy szót lehet vele érteni, a diákok maguktól is jönnek tanácsot, segítséget kérni.”
A leggyakrabban a szexualitás, a pornográfia és a szexuális erőszak kapcsán kérdeznek a gyerekek. Sokkal gyakrabban találkoznak ezekkel a témákkal, mint gondoljuk.
„1992 óta tanítok – folytatja a pedagógus. – Amikor a tanárképzőn végeztem, fogalmam sem volt, hogy a fiatal lányok ilyen mértékben érintettek áldozatként. Emellett mindkét nemből rengetegen aggódnak a kinézetük miatt, egyre érzékenyebben kell ezzel a témával foglalkozni. Fokozatosan egyre romlik a helyzet, a gyerekek egyre bizonytalanabbak magukkal kapcsolatban, egyre erősebbek az elvárások feléjük. A szexuális erőszakot elszenvedett diákok is gyakran fordulnak hozzám. Ilyenkor a NANE-tanfolyamon tanult protokollok szerint reagálok, például megerősítem őket abban, hogy nem oké, ami történt velük, és hogy nem az ő hibájuk. Ezután különböző megoldási stratégiákat beszélünk végig annak mentén, amit az adott diák szeretne. Sokszor ajánlok nekik olvasmányokat, de volt olyan, súlyos és sorozatos erőszakot szenvedett diáklány, akivel a rendőrségi feljelentést is együtt írtuk. Elkísértem, ahová kellett, kerestünk neki civil segítő csoportban mentort. A diákoknak nagyon sokat számít egy felnőtt segítsége. Sokszor nem akarják beavatni a szüleiket, vagy nem is kapnak kellő segítséget otthonról.”
Nem mindegy, hol kap segítséget egy fiatal
A tanárnak az Igazságügyi Minisztérium által létrehozott Áldozatsegítő Központtal kapcsolatban is van tapasztalata: „Budapesten a hetedik kerületben egyszer elkísértem egy lányt, akit a volt partnere sorozatosan bántalmazott. Feljelentést tettünk, úgy, hogy közben a rendőrség már nem jött ki a lány hívására és én is tanácstalanná váltam. Ekkor próbálkoztunk ennél az új szervezetnél, aminek ugyan csinos irodája van, mindenki nagyon kedves, de maximálisan hiányzik a szakértői tudás. Egy teljesen dilettáns, jogász végzettségű, cseppet sem rosszindulatú férfi beszélgetett velünk. Lebeszélt arról, hogy panaszt tegyünk a rendőrség ellen, és ahelyett, hogy segített volna, hátráltatta az adott diáklány ügyének megoldását és káros hatással volt az áldozatra. Tehát az állam úgymond cselekszik ebben a témában, de nem kompetensen. Így amikor krízishelyzetbe kerül egy diák, én legtöbbször a NANE szakembereihez és más civil szervezetekhez fordulok segítségért.”
Maga az iskola is képes lenne egyébként segíteni a diákokon, ha nem a hagyományos hierarchia szerint működne. Ha a tanárok partneri módon viszonyulnának a diákokhoz, az jó alapot adna ahhoz, hogy többször kérjenek tőlük segítséget. Ehelyett most az iskola egy büntető-osztályozó hivatalként működik, és nem közösségi intézményként. A tanároknak pedig a gyerekekkel szembeni erőszak témájában úgy általában képezniük kellene magukat, akkor minden könnyebbé válna.
Ezer gyerek a cél
A NANE munkássága a járvány alatt is zajlott, új foglalkozásvezetőket képeztek ki, és idén szeptembertől nagyobb kapacitásokkal tartják az iskolai foglalkozásokat is.
„A cél az, hogy februárig ezer gyerekhez eljussunk – folytatja Mészáros Gréta. – Mi is igyekszünk elérni az intézményeket, de folyamatosan várjuk azoknak az iskoláknak, tanároknak a jelentkezését, akik szeretnének erőszak-megelőző foglalkozást. Együtt dolgozunk a Patent Egyesület Kapcsolódj be! szexuális edukációs programjával, amiben a kölcsönös és biztonságos szexről és a sok szempontból káros szexuális kultúráról tartunk foglalkozásokat, a NANE Együtt Egyenlően óráin pedig a párkapcsolati erőszak megelőzésére, felismerésére, a fiatalok saját igényeinek és határainak tudatosítására koncentrálunk, változatos, elgondolkodtató feladatokat adva a diákoknak.”
Meddig engedik őket segíteni?
A mostani események tükrében az LMBTQI-szervezetek mellett akár a NANE és a Patent tevékenysége is célkeresztbe kerülhet. Korlátozni próbálják azoknak az intézményeknek a számát, amelyek szexuális felvilágosító vagy oktató órát tarthatnak az intézményekben. Azok a civil szervezetek, amelyek a kormánynak kevésbé kedves dolgokat képviselnek, hiába van nagy szakmai tapasztalatuk, valószínűleg háttérbe lesznek szorítva. Márpedig nem lehet anélkül beszélgetni a gyerekekkel a párkapcsolatokról és a szexről, hogy ne érintsük például a homoszexualitás témáját. Nagyon fontos, hogy minden diák információhoz jusson és segítséget kapjon, függetlenül a szexuális orientációjától. A kamaszok ilyen igénye teljesen egyértelműen látszik is, nagy kérdés, hogy kaphatnak-e majd a NANE és más civil szervezetek iskolai programjairól, ingyenes kiadványairól, elgondolkodtató YouTube-videóiról, erőszakellenes előadásaikról információkat.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés