„A szüleim arra tanítottak, hogy mindig jobb lehetsz, mint amilyen vagy, és törekedned kell arra, hogy dolgozz magadon. Soha ne légy túlságosan elnéző magaddal szemben” – ezzel a mottóval él és alkot a vörös rúzsáról és ikonikus parfümjéről is közismert Paloma Picasso, Pablo Picasso lánya.
A spanyol galamb
Paloma, azaz spanyolul galamb. Így nevezte el Pablo Picasso a lányát, mivel Paloma abban az évben született, amikor a Nemzetközi Béke Világkongresszust tartották. Erre a jelentős alkalomra alkotta meg a festő a híres békegalambos festményét, amelyről Paloma a nevét kapta. A divattervezőnő 1949-ben Párizsban született, a legfelsőbb körökben mozgó művészpár gyermekeként. Édesanyja Françoise Gilot festőművésznő, aki tavaly töltötte be a 101. évét. Hiába a Pablo és Françoise közötti 40 év korkülönbség, a híresen nagy nőfaló festőművész a kapcsolat alatt sem bírt magával, ezért a nő elhagyta szerelmét. A kis Paloma a leghíresebb művészek körében cseperedett fel, és már kislányként elcsente édesanyja vörös rúzsát, amely később a legszembetűnőbb védjegye lett. Bár szülei sosem tanították rajzolni, rövid ideig úgy tűnt, hogy ő maga is a festőművészetet választja.
„Mindenki azt hitte, hogy festő leszek, de édesanyám azt mondta: Minden gyerek fest, de ha 14 éves kora után is fest, akkor tudod, hogy festő lesz belőle. És 14 éves koromban abbahagytam a firkálást.”
Extravagáns ékszerekkel mutatkozott be
Ám tinédzserként minden idejét lekötötte a divattörténet, s mivel az apja nevének köszönhetően minden kapu megnyílt előtte, kisvártatva 1969-ben az Yves Saint Laurent divatháznál találta magát. Paloma mindent elkövetett annak érdekében, hogy kilépjen apja nyomasztó árnyékából, éppen ezért idejekorán megalkotta a saját ékszertervezési stílusát.
„Szeretném, hogy az emberek, akik az ékszereimet viselik, boldogok legyenek. Ha művész vagy, egyszerre kell feltenned és megválaszolnod a kérdéseket, amikor viszont én tervezek, azok szempontjait tartom szem előtt, akik számára az ékszerek készülnek.”
A művésznő először a New York-i graffitik stílusából inspirálódott, amely a ’70-es, ’80-as évek derekán teljesen formabontó volt.
„A 70-es években az aluljárókat és a falakat falfirkákkal rajzolták össze, ami általános felháborodást váltott ki. A graffitinek egy másik oldalát akartam megtalálni, és megpróbáltam valami pozitívumot adni ennek a művészeti formának.”
Később a mesterséges drágakövek és a bolhapiacon összeszedegetett bizsuk ihlették meg a kollekcióit, ez a lépése is teljesen szokatlan volt a luxusékszerek világában.
Padlót fogott apja halálától
Ekkoriban következett be édesapja halála, és Pablo Picasso elvesztése teljesen összetörte Palomát, aki hosszú évekre visszavonult, felhagyott az ékszertervezéssel.
„A fájdalmas, nehéz pillanatok tesznek minket azzá, akik vagyunk, és jobbá tesznek minket. Vagy összeomlasz, vagy megtanulsz túlélni.”
Paloma a hajánál fogva húzta ki magát alkotói válságából, méghozzá úgy, hogy utazást tett teljesen más művészeti ágakban. Eljátszotta a véreskezű Báthori Erzsébet grófnő szerepét egy lengyel filmrendező, Walerian Borowczyk Erkölcstelen mesék című filmjében. Szerelemre lobbant egy argentin drámaíróval, színházi előadásai számára díszletet tervezett. Rafael Lopez-Cambil akkora hatást gyakorolt a szép Palomára, hogy néhány hónapon belül össze is házasodtak, méghozzá egy fekete-fehér tematikájú esküvőn. Ám az ékszertervezés még mindig váratott magára, inkább kezet nyújtott a francia kormánynak, és édesapja hagyatékát ápolva segített a párizsi Musée Picasso létrehozásában is.
Megszületett az ikonikus parfüm
A nyolcvanas évek eleje vízválasztó lett Paloma Picasso életében, aki – alkotói válság ide vagy oda – felkérést kapott az ikonikus Tiffany ékszerháztól, hogy tervezzen nekik ékszereket. Miután a Tiffanynak sikerült átcsábítania az Yves Saint-Laurent-tól, a kapcsolatuk annyira gyümölcsözőnek bizonyult, hogy a drámai szépségű művésznő négy évtizede alkot a luxusékszercég számára. A felkéréstől Paloma ismét ihletet kapott, és azzal a lendülettel létrehozta az ikonikus parfümjét, amelynek üvegét kedvenc színkombinációjába, a piros-feketébe öltöztette, és elmondása szerint a „hozzá hasonlóan erős nőknek” tervezte. Az illat jött, látott és győzött, s hamarosan piacra dobott egy rúzst is, védjegyével, a „Paloma-vörös” színnel. Ekkor merült alá igazán a Picasso–Lopez-Cambil házaspár az üzleti élet minden bugyrába, saját kiegészítőket, például ágyneműket és lakástextíliákat kezdtek el forgalmazni, és a világ minden táján üzleteket nyitottak.
„A legjobb terv az, amelyik még nem készült el.”
Bár házasságukat féltve óvták a sajtó figyelő szemei elől, mégis zátonyra futott a kapcsolatuk. Nem sokkal később Paloma újból férjhez ment, ezúttal a svájci Eric Thévenet doktorhoz, akivel kettős életet élnek: Svájc és Marokkó között ingáznak. Ha pedig önmagáról kell beszélnie, mindig azt mondja, hogy ő inkább művészi, de nem művész, hiszen ékszertervezőként leginkább a vásárlók igényeit kell szem előtt tartania.
Múzeumban állították ki az ékszereit
„Valami művészi dolgot csinálok, de nem vagyok művész, abban az értelemben, hogy azokért az emberekért dolgozom, akik viselni fogják az ékszereimet. Azt akarom, hogy azok az emberek, akik viselik, boldogok legyenek.”
A legnagyobb elismeréseket is elmondhatja magáról, hiszen két múzeum is kiállítja a munkáit. A Smithsonian Intézet Nemzeti Természettudományi Múzeumában egyik különleges nyakláncát állították ki. A chicagói Field Museum of Natural History látogatói pedig a gyémántvillámokkal ékesített holdkő karkötőjét csodálhatják meg. S hogy miben rejlik legendás szépségének a titka? A védjegyévé vált vörös rúzsában, amelyről azt mondta, ha nem akarja, hogy felismerjék, egyszerűen nem rúzsozza ki magát, és így észrevehetetlenné válik. Egyszer a Tiffany vezető tervezője, John Loring ezt nyilatkozta Palomáról, Pablo Picasso és Francoise Gilet legsikeresebb gyermekéről:
„Ő sose követi a divatot, hanem mindig néhány lépéssel előtte jár.”
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés