Egy átlagos út során mindig csak a már unalomig ismert jelzések villannak fel a műszerfalon (amikor például felkapcsolod a fényszórót vagy elfelejtesz tankolni). De mi van akkor, ha egy addig ismeretlen visszajelző lámpával találkozol? Ha nincs nálad a kézikönyv, ilyenkor komoly dilemmát okozhat, hogy ha továbbhajtasz, akkor vajon kárt teszel-e az autóban. Összeszedtük a leggyakoribb jelzések jelentését, hogy többé ne kelljen találgatnod.
Ezt jelentik a műszerfalon lévő jelzések
Minél újabb egy autó, annál több kiegészítő rendszer, extra lehet benne, melyeknek visszajelző lámpája gyártónként némiképp eltérő lehet, de azért van jó néhány széles körben alkalmazott ikon, ami irányadó lehet. Nem árt tudni, hogy a jelzések már önmagukban a színükkel is fontos információkat hordoznak:
- Piros jelzés. Ez általában komolyabb meghibásodást jelent, ami sürgős figyelmet igényel, ezért kockázatos lehet tovább vezetni.
- Sárga és narancssárga jelzés. A sárga fényecske szintén fontos, de nem kritikus információt jelöl. Ilyen például az alacsony üzemanyagszint.
- Kék vagy zöld jelzések. Ezek általában arról adnak visszajelzést, hogy egy adott rendszer be van kapcsolva, és megfelelően működik.
Lássuk egy kicsit konkrétabban is, hogy mit jelentenek a leggyakoribb jelzőfények. Az alábbi ábrákon Kiril Mucevski autóipari mérnök összesen 64 különböző lámpa jelentését gyűjtötte össze.
1. Az első ködlámpa fel van kapcsolva.
2. Szervokormányhiba (pótolni kell a szervofolyadékot, vagy szervizhez fordulni).
3. A hátsó ködlámpa fel van kapcsolva.
4. Az ablakmosó folyadék szintje alacsony.
5. Kopott fékbetétek (mielőbbi cserére szorul).
6. Tempomat (sebességtartó automatika) bekapcsolva.
7. Irányjelző bekapcsolva.
8. Az eső- és fényérzékelő rendszer hibája.
9. Téli üzemmód bekapcsolva.
10. Információmegjelenítés.
11. Izzógyertya/izzítás visszajelzés.
12. Fagyveszély.
13. Gyújtáskapcsoló-figyelmeztetés.
14. A kulcs nincs az autóban.
15. A távirányítóban lévő elem kezd lemerülni.
16. Távolságfigyelmeztető lámpa (amikor egy másik autó túl közel jön).
17. Le kell nyomni a kuplungot.
18. Le kell nyomni a fékpedált.
19. Kormányzár-figyelmeztető lámpa.
20. A reflektor fel van kapcsolva.
21. Alacsony abroncsnyomás.
22. Oldalvilágítás bekapcsolva.
23. Kiégett a külső izzó.
24. Kiégett a féklámpa.
25. Probléma a részecskeszűrővel (dízelmotoroknál).
26. Vonóhorog-figyelmeztető lámpa.
27. Meghibásodott a légrugó.
28. Sávelhagyásra figyelmeztető lámpa.
29. Meghibásodott a katalizátor.
30. A biztonsági öv nincs bekapcsolva.
31. Parkolófék aktív.
32. Töltésvisszajelző (az akkumulátor vagy a generátor hibája).
33. Parkolóasszisztens bekapcsolva.
34. Sürgős szervizelés szükséges.
35. Adaptív fényszóró bekapcsolva.
36. A fényszórómagasság állítását jelző lámpa.
37. A hátsó spoiler meghibásodása.
38. A tetőnyitó rendszer hibája.
39. Az első légzsák ki van kapcsolva.
40. A kézifék be van húzva.
41. Víz került az üzemanyagba.
42. Az utas oldali légzsák ki van kapcsolva.
43. Mechanikai vagy elektromos hiba (szervizelés szükséges).
44. Tompított fényszóró bekapcsolva.
45. Szennyezett a légszűrő.
46. ECO (gazdaságos) üzemmód bekapcsolva.
47. Lejtmenetvezérlő bekapcsolva.
48. A hűtővíz hőmérséklete túl magas.
49. Az ABS-rendszer hibája.
50. Szennyezett üzemanyagszűrő.
51. Nyitva az ajtó.
52. Motorháztető nyitva.
53. Alacsony üzemanyagszint.
54. Az automata sebességváltó hibája.
55. Sebességhatároló rendszer aktív.
56. Meghibásodott a lengéscsillapító.
57. Alacsony az olajnyomás.
58. A szélvédő fűtése bekapcsolva.
59. A csomagtartó nyitva.
60. A menetstabilizátor (ESP) ki van kapcsolva.
61. Az esőérzékelő aktív.
62. Motorhiba.
63. Hátsó ablakfűtés bekapcsolva.
64. Automata ablaktörlő bekapcsolva.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés