A számok világa nem mindenkit varázsol el: akadnak, akiket inkább jeges rémülettel tölt el a másodfokú egyenlet megoldóképlete, vagy akár már a Pitagorasz-tétel is. Nagy Éva matematikatanár, a GOMATEK módszer megalkotója szerint sokféle oka lehet annak, ha egy gyermek elakad a matematikatanulásban – de nem csak akkor érdemes segítséget igénybe venni, ha már nagy a baj.
Minden egymásra épül: ettől nehezebb a matek
„A diákok sok lemaradással érkeznek, mindegy, hányadik osztályba. Minden tárgynál ez a helyzet, de történelemből nem annyira épül minden egymásra, mint matematikából.
Ha valakinek nem olyan jó a szorzótábla-ismerete, a kétszer hármat is be kell írnia a számológépbe,
emiatt rengeteg kudarc éri” – mutatta be szakértőnk az első okot, amely hátráltatja a diákok előremenetelét. Ilyen helyzetben egy diák már nehezen veszi rá magát arra, hogy leüljön tanulni: a sok kudarcélményt le kell győzni ahhoz, hogy legyen esélye a felzárkózásra, amiben a szülők sokat segíthetnek. Problémás lehet Nagy Éva szerint az is, hogy sok intézményben gyakoriak a tanárváltások.
„Van egy diákom, aki egy új tanárnál teljesen begörcsölt, dolgozatíráskor ki kellett mennie a teremből, mert pánikrohama volt. Vele odáig már eljutottunk, hogy hármasra meg tudja írni a dolgozatait” – érzékelteti, hogy mekkora problémákig is eljuthatunk.
A tanulást a változások is nehezítik
Nem ad sok segítséget az sem, hogy az idei érettségizők más rendszerben vizsgáztak, mint amilyenben a mostani 11. osztályosok jövőre fognak – és mindkét rendszer fényévekre van attól, amiben szüleik felnőttek.
„A mi generációnkban ott volt a zöld könyv, abban ötezer példa, ha ezt bemagolta a gyerek, jól teljesített. Volt elmélet is, azt is meg lehetett tanulni. A mostani érettségi inkább kompetenciákra épít, a legutóbbi érettségi is emiatt volt meglepetés. A korábbi években megszokott típusfeladatok hiányoztak: minden megfelelt a követelményeknek, de
ilyen jellegű feladatok eddig nem jöttek elő sűrűn érettségin.
Aki a korábbi évek vizsgái alapján készült, az meglepődött” – világított rá Nagy Éva, aki szerint nem akkor kell elkezdeni magántanárt vagy egyéb megoldást keresni, amikor valakinél már nagyon rezeg a léc és a bukás sincs távol.
„A gyerekek tovább akarnak tanulni, kell a pont, kell a matek is” – indokolta véleményét.
Videót nézni nem elég
A segítség egyik megoldását jelentheti a magántanár: itt sokféle opció kínálkozik, részben pénztárca kérdése, hogy ki bíz meg egyetemistát, ki pedig profi tanárt gyermeke korrepetálásával. Lehet aztán a YouTube-on feladatmegoldós videókat is nézni tucatszám: ezeket Nagy Éva nem tartja annyira jó megoldásnak, mert legfeljebb passzív tudást adnak, a megoldás nem lesz benne a gyerek kezében. A harmadik megoldás egy interaktív videós tanfolyam lehet, amelyen a videó közben felugró kérdésekre válaszolni kell a gyereknek.
„Ugyanúgy meg kell oldani a feladatot, mint egy órán: részkérdésekre bontom azt, ahogyan az órán is kérdezek. A gyerek így megtanulja, hogyan bontson lépésekre egy folyamatot, ezáltal több sikere lesz” – magyarázza saját módszere alapjait.
Ha valaki magántanárban gondolkozik inkább, annak javasolja, hogy profi tanárral dolgozzon.
„Ha a tanítvány nem érti a feladatot, három-négyféleképpen magyarázom el neki. Egy mérnökhallgató nem biztos, hogy tudja, mit tanult már a gyerek, milyen alapokra lehet építeni, mi az, amit nem lehet alkalmazni, mert még nem tudja. Azt sem tudja, hogyan változnak az érettségikövetelmények. Egy profi tanár tudja, honnan hová kell eljutni, és emellett lelkileg is képes támogatni a diákot” – árulta el, miben látja a legfőbb különbséget.
A szülő motiválhat vagy lehúzhat
A szülő szerepe ugyanakkor hatalmas: amit ő a gyereknek sulykol, az óhatatlanul hat tanulmányaira. Ha szülőként azt sugallod, hogy mivel neked nem ment a matek, neki sem fog, vagy hogy úgy érzed, gyenge képességei ebben gátolni fogják, abba beletörődik, és nem tűz már ki majd célokat magának.
„Csak úgy lehet eredményt elérni, ha nem gátoljuk, húzzuk le negatív dolgokkal, hanem megerősítjük”
– vélekedik a tanárnő.
A szülővel való tanulást alsó tagozatban ajánlja még, felső tagozatban, úgy véli, érdemes szemmel tartani, hogyan teljesít, de érdemesebb már profira bízni a kérdést.
„Egy középiskolás már nem is igényli a szülővel tanulást, a szülő pedig nem is tud neki segíteni sok esetben, mivel nem azt és úgy tanulta, vagy már elfelejtette. Ilyenkor a külső segítséget javaslom” – összegez Nagy Éva.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés