Mielőbb fel kell készíteni a magyar tanulókat és pedagógusokat a mesterséges intelligencia (MI) használatára. Sokak szerint azonban az MI nemcsak teljesen átalakítja az oktatást, hanem a jövőben akár teljesen átveheti a tanárok szerepét – számol be egy új kutatásról az ATV.
A magyar tanárok és diákok jelentős része használja a mesterséges intelligenciát
Megállíthatatlan az MI térhódítása a magyar iskolákban. A tanárok közel 40 szűzaléka és a diákok harmada rendszeresen használja a mesterséges intelligenciát, ami tízből kilenc pedagógus szerint pár éven belül át fogja alakítani az oktatást – derül ki az OTP Fáy Alapítvány megbízásából, az Impetus Research kutatócég által végzett országos felmérésből. A kutatás 800 fiatal és 100 pedagógus bevonásával vizsgálta a mesterséges intelligencia oktatásra gyakorolt hatását Magyarországon.
A megkérdezettek döntő többsége úgy véli, hogy a nélkülözhetetlen alapkészségek közé az MI használata, amire a magyar tanulókat és pedagógusokat egyaránt fel kell készíteni.
10 megkérdezettből 8 tanár és 7 diák véli úgy, hogy Magyarország le fog maradni, ha nem tanuljuk meg használni a mesterséges intelligenciát. Ugyanakkor a 16-24 éves fiatalok 35 százaléka szerint a jövőben át is veheti a tanárok szerepét az MI.
A kutatás szerint a tanárok és a diákok a mesterséges intelligenciát leginkább az olyan, oktatással kapcsolatos feladatokra használják, mint például az információgyűjtés, a gyakorló- vagy vizsgafeladatlapok generálása és megoldása, de emellett ügyintézésre, információgyűjtésre vagy szórakozási céllal is igénybe veszik. A pedagógusok háromnegyede elsősorban a közép- és felsőoktatásban használja.
A népszerű MI-alkalmazások köre megegyezik a fiatalok és a tanárok körében: legkedveltebb a ChatGPT, dobogós a Duolingo és a Kahoot, amelyeket a Google Classroom, valamint a magyar fejlesztésű Redmenta, illetve a Magic School követ a népszerűségi rangsorban.
Félnek tőle a magyar tanárok, hogy a mesterséges intelligencia kiváltja a munkájukat
A fiatal felhasználók között többségben vannak a fiúk, valamint a 16-18 éves, magasabb jövedelmű, középiskolás vagy egyetemista, nagyvárosi fiatalok. A pedagógusok közül pedig leginkább a középiskolában vagy felsőoktatásban dolgozó, 40 évesnél fiatalabb tanárok aknázzák ki az MI nyújtotta előnyöket.
Sokan azonban veszélyként is tekintenek rá. A válaszadók jelentős része úgy gondolja, hogy az MI „csökkenti az emberekben az önálló gondolkodás képességét” és „elveszi az emberek munkáját”.
Minden negyedik tanár pedig attól tart, hogy a mesterséges intelligencia előbb-utóbb akár ki is szoríthatja a tanárokat az oktatásból.
Mindennek ellenére a mesterséges intelligencia világméretű terjedésével összhangban a magyar pedagógusok több mint 70 százaléka és a diákok közel 60 százaléka arra készül, hogy a jövőben gyakrabban és sokrétűbben fogja használni ezt a technológiát.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés