„Ha nem törik be a kaput felénk, nem ér el hozzánk az üzenet” – interjú Trunk Tamással

trunk tamas3
Olvasási idő kb. 11 perc

A Z generáció az első olyan globális nemzedék, amely génjeiben hordozza a digitális tudást, egyszerre él a virtuális és az offline térben. Életük természetes velejárója a demokrácia, de már nem ugyanazt jelenti nekik, mint amit a szüleiknek jelentett. A most tizen- és huszonéves korosztályhoz a meggyőzés helyett magával ragadással, humorral, öniróniával, „túltolt” karakterekkel, abszurd analógiákkal, leplezetlen őszinteséggel lehet leginkább közel kerülni – vallja Trunk Tamás új generációs márkaszakértő, akit saját korosztálya jellemzőiről kérdeztünk.

Mi kell ahhoz, hogy például egy márka, egy üzenet, egy hír elérje a Z generáció ingerküszöbét?

Hatalmas a médiazaj, a TikTok felületén pedig az egyre rövidülő médiaüzenetekkel folyamatos impulzus éri a generációnkat. Nem kell ahhoz adblocker, vagyis reklámblokkoló, hogy egy kampány észrevétlen maradjon egy Z generációsnak. Ebből kiemelkedni valóban nagy kihívás a márkáknak. Bennünket valós, emocionális kötődéssel lehet megmozgatni, ahhoz viszont előbb be kell lépni a kommunikációs mezőnkbe. Emóciókat a szenvedélyeink, a purpose-ünk és az identitásunk részei tudnak csak kiváltani. Ezért is látok hatalmas relevanciát a kultúrákon és az attraktív közösségeken keresztüli kommunikációban. 

Mit értesz ezalatt?

Mozgalmak, ügyek kellenek, melyekben látjuk magunkat, de a médiazajban egészen bátor „brand voice”-okra van szükség a márkák részéről. Ha nem törik be a kaput felénk, nem ér el hozzánk az üzenet. Ausztriai vezető ügynökségével jelenleg két nemzetközi kampányon dolgozom. Az egyik a vállalatalapításokra ösztönzi a generációnkat, mivel megtört a lineáris életutak modellje. Sosem volt ennyi fiatal, aki innovációra, világmegváltásra tört volna, ráadásul a disruptive gondolkodás, a digitalizáció ereje hihetetlenül sikeres vállalkozó fiatalokat tud kinevelni. A téma kapcsán több jelentős nemzetközi kutatást tanulmányoztam az elmúlt időszakban.

Ezt a most felnőtté váló korosztályt mivel lehet meggyőzni?

A meggyőzés helyett inkább a magával ragadást használnám. Humorral, öniróniával, „túltolt” karakterekkel, abszurd analógiákkal, leplezetlen őszinteséggel lehet leginkább belesimulni abba a kommunikációs formába, amire a Z generáció vevő.

A kulcs nem más, mint kitűnni a mainstream kommunikációból. Ez azonban csak belépési pont.

Mögötte ott kell, hogy legyen a márka – mára oly divatos – elfogadó és befogadó szemléletmódja, hiszen az individuumok tisztelete az, ami egy márkát kiemel, és szimpatikussá tesz. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a márkáknak, szervezeteknek a stabil pontok, értékrendek továbbadása is a feladata kell, hogy legyen. Van, hogy igenis a sarkukra kell állniuk, és nem csak a „kedvünket” kell keresniük. 

A Z generáció humánerőforrás-szempontból is kiemelt célcsoportnak számít, hiszen három-öt év múlva ez a korosztály lesz a jövő munkavállalója. A munkaerőpiacon hogyan készülnek a fogadásotokra?

Trunk Tamás
Trunk Tamás

Úgy gondolom, erre már 3-5 évet sem kell várni. A Z generáció egy meghatározó része már most is munkavállalónak számít, sőt a mára nagyon felkapottá vált startupkultúra és a vállalkozói szemlélet hatására sok Z generációs már nemcsak munkavállalói, hanem munkaadói szerepbe is került. A generációkon átívelő együttműködések nagyon hatásosak tudnak lenni, ráadásul az idősebb generációk elképesztően kíváncsiak erre a korosztályra, valamint az érkezésünkre, és a működésünkre a felnőtt vállalati kultúrában. Kockázatot és bizonytalanságot azok a szilárd megállapításoknak tűnő tézisek és kijelentések okozhatnak, melyek valójában csak előítéletekre alapuló, erősnek hangzó mondatok a korosztályunkkal kapcsolatban.

Ami valójában célra vezethet, az a purpose-fókuszált vállalati kultúra, ami bevonzza és lojálissá teszi a Z generációs munkavállalókat.

A purpose több mint társadalmi értékek beemelése a vállalati kultúrába. Ez egy valódi „miért” alapú létezése a vállalatnak, mellyel hitelessé válhat a munkavállaló személyének elfogadása is. Érdemes ránézni a McDonald’s USA-ban futó aktivitására, ahol művészeket, sneakerheadeket, tehát egyéniségeket keresnek, kifejezve a tiszteletet a Z generáció egyéniségeinek és szenvedélyeinek színes palettája felé, kimondva, hogy a saját szenvedélyünk, purpose-ünk számít, és hozzáad a munkahelyi elhivatottsághoz. Ha ezek a purpose-ök találkoznak, akkor tudnak a vállalatok profitábilis működéssel együtt „ügyeket” is megmozgatni. Így lehet az individuális és tökéletlen darabok összeillesztése során valamiből több, mint „csak” egy egész. Pont mint a Kintsugi japán kerámiaművészetben is. Ezért is lett ez a könyvem címe.

Márkaválasztás szempontjából milyen értékeket tartanak fontosnak a Z generáció tagjai? Egyáltalán milyen jellemzők alapján gondolkodnak?

Sokan azt gondolják, a márkafókusz, a márkafókuszú működés fontos attribútuma a generációnknak. Ez az állítás teljesen helytálló, de ugyanolyan gyakori az elfordulás is, ami a márkák tagadásával persze ugyanúgy értelmezhető egyfajta negatív márkafókusznak. Hódít a vintage, az eco látásmód. Általánosítani tehát nem lehet, és sosem volt ilyen erős a szabály, hogy nem is szabad általánosítani.

Nagyon sok szubkultúra, pontosabban „szcéna”, kulturális színtér van jelen az online világban, ahol a fiatalok szinte dobozszerűen élnek a digitális térben.

Ezekbe a szcénákba érdemes hitelesen „beérkezni” a márkáknak. Az előadásaimban gyakran beszélek arról, hogy a márkaépítésben rendkívül nagy kihívás, hogy nagyon plasztikusnak kell lenniük a márkáknak, és emellett bátornak, hogy ne tartsák mereven a márkahatárokat. „Ez nekem már nem fér bele”. Ezt a mondatot szerintem el kell engedni, és kísérletezni, hogy lássuk, hogyan rezonál a márka a különböző közösségekben. Ez a márkaépítés művészete ma.

Merni kell a márkánkat odaadni egy-egy kulturális közösségnek, és hagyni, hogy „megrágja”, akár kritizálja, mémesítse, beszéljen róla, és ezzel akár új dolgokkal is gazdagítsa, amiből egy márka tanul is.

Tehát ne az arculati és márkakézikönyvüket lebegtessék a márkák, hogy mit miért nem lehet. Mondok egy példát. A DHL a divatvilágba olyan szinten tudott betörni, elengedve a termékfókuszú megközelítést a fiataloknál, hogy a DHL-nél dolgozók pulóverei divatcsoportokban rendkívül kelendőek lettek. Ezt az utat kell megtenni egy márkának, ami persze nem olyan könnyű.

A világ történéseiből mi érdekli a Z generációt?

Minden és semmi. A politikai jobb- és baloldali tagozódás jelentősége jelentősen csökkent a korosztály szemében, mert ezt a színes generációt nem lehet két oldalra beszorítani. Egyúttal alaptalan a vád, hogy ezt a generációt nem érdekli a politika, hiszen társadalmi kérdéseknél az élen járunk, és azt mondják rólunk, hogy mi vagyunk a világmegváltó generáció. Az első generáció vagyunk, akik a TikTokon követhetik végig egy háború borzalmait. A klasszikus identitáshoz tartozó értékekhez való kapcsolódás, mint haza, gender, sokkal likvidebb fogalmakká váltak. Ezzel együtt a generációnk keresi a biztonsági pontokat is, ezért igenis kíváncsian szemléli a világ történéseit. 

Társadalmi kérdésekben pillanatok alatt véleményt formálunk saját helyzetünkből kiindulva, és nincs olyan kérdés, ami hidegen hagyná ezt a generációt.

A Z generáció véleményét nem egy oldalhoz kötve fogalmazza meg, hanem minden társadalmi kérdésre megalkotja a saját, akár más ideológiájával ellentétes véleményét, és abból rak össze egy rugalmas határokkal rendelkező, patchwork politikai beállítottságot magának. Az erős mondatokat és statementeket kutatja ez a generáció. A Cambridge Egyetem vizsgálata azt igazolta, hogy ez a generáció elégedettebb a kommunikációs értelemben vett populistább vezetőkkel. Vélhetően a közösségi média terelt bennünket ebbe az irányba.
A demokrácia is mást jelent nekünk, hisz számunkra ez teljesen természetes, ebbe is beleszülettünk, ahogy a közösségi média világába. Ma már a Nemzeti Sport oldalán mi magunk állíthatjuk össze a magyar válogatott keretét meccs előtt, megkérdeznek minket mindenről. Mi már mást és többet várunk, hiszen erős az identitásfókuszunk.

Ez a generáció egy olyan világba született, ahol nem egy szilárd igazságot kell meghallgatnia és megélnie, hanem folyamatos szkepticizmusra van ösztönözve.

Ez a generáció már nem azt mondta, hogy nem akar iskolába járni, hanem a fennálló oktatási rendszert kezdte kritizálni, és miután a szüleinktől végighallgattuk a termékfókuszú márkaválasztás rendszerét, saját magunk már azzal kezdtünk lázadni, hogy a márkákban nem a praktikusságot, hanem az identitásunkhoz kapcsolódó, sztorinkat kiegészítő márkákat választjuk.

Te is úgy látod, hogy a megelőző korosztályokhoz képest a Z generáció sokkal céltudatosabb?

Nem nevezném a Z generációt mindenképpen céltudatosabbnak. A közösségi média hatására több kérdésben, sőt társadalmi kihívásokban is saját magunkat látjuk, és sokszor az ego hajt bennünket még akkor is, amikor a társadalmi jóért teszünk. Hiszen egy közösségnek akarunk a része lenni, a bolygót mi akarjuk megmenteni, a közösségből mi akarunk kitűnni. Ezt céltudatosságnak is lehet tekinteni, de sokkal inkább az énfókusz társadalmi kivetülését jelenti.

Minket már nem a félelem hajt a világmegváltásra, hanem a purpose vezérel bennünket.

Vagyis egyes társadalmi kérdések megoldásában már nem „csak a házi feladatunkat írjuk meg”, mint az előző generációk, hanem sokkal inkább egy munkafolyamat szenvedélyes átélését jelenti nekünk. Ehhez azonban hozzátartozik, hogy ezen témák relevanciájáról való meggyőzésünk már nem egyszerű, és nem is észérveken alapul, hanem új forrásokon keresztül jutnak el hozzánk. Lehet ez egy divatkollekció, egy közösségi média movement vagy egy jó Netflix-sorozat. Itt azonban a felelősség és a lehetőség újra az idősebb generációk kezébe kerül, hogy helyes témákra irányítsák rá ezen újszerű módszerekkel a fókuszunkat.

Mit jelent a közösségi média a te generációdnak?

A tökéletességhajhászó trend már globálisan régen leáldozott. Olyan platformok vannak feltörekvésben, mint a Reddit, ahol az igazabb, ismeretlen sztorikat egy közösségi élmény részeként keresi az ember, és fontos az úgynevezett realness megőrzése is, ami azt mutatja, hogy ez a generáció a közösségi médiában már a valódiságot, a miérteket és a közösségi élményeket keresi. Más kérdés a metaverzum feltörése, melynek kapcsán felvetődik bennünk, hogy a jövőben is megmarad-e a közösségi média „valóságmeghosszabbító” szerepe, vagy beteljesül a rémjóslat, és teljes egészében átveszi a szerepet az életünkben. Mindenesetre megnyugtató, hogy a klasszikus gondolkodásmód semmiképp sem veszett ki ebből a generációból, hisz a fiatalok is kritikusak ezzel a jövőképpel szemben.

Trunk Tamás
Trunk Tamás

Evezzünk nemzetközi vizekre: hogyan élnek a Z generáció tagjai például Amerikában, Németországban vagy bárhol a világban?

A globalizáció és a percepció következtében ugyanazt a tartalmat fogyasztjuk mindenhol, ezért sokan azt gondolták, hogy ezért egyformává válik ez a generáció. De mára kirajzolódott, hogy mégsem süthető ránk az a bélyeg, hogy „mind ugyanolyak vagyunk”. Az eredet, a lokalitás egy csodálatos kontextust ad a különböző országokból érkező Z generációs fiatalok hangjának.

Ez a kulturális kontextus a digitális térben találkozva felerősíti egymást, és ezzel az egyéniségeinket.

Érdemes hátralépni egyet, és a társadalmi folyamatokra globális szinten ránézni, hisz Fukuyama után, aki a liberális világrend megszilárdulását gondolta a jövőnek, Huntington a kultúrák, vallások, civilizációk közötti konfliktusok felerősödését jósolta a világnak, ami valóban be is teljesedett. A digitalizáció azonban másfajta folyamatokat is elindított, mégpedig az interakción keresztüli kulturális közeledést.

Kiégtek, mielőtt elkezdtek volna dolgozni: mitől lesz a fiatalok számára érdekes a munka?Kiégtek, mielőtt elkezdtek volna dolgozni: mitől lesz a fiatalok számára érdekes a munka?

„A motivációm soha nem látott mélyponton van” – mondhatja ezt 40, 50 éves ember, de mi van akkor, ha egy 22-24 éves fiatal állít ilyet?

Tovább olvasom

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!

Az oldalról ajánljuk

  • Offline
Teljesen "elzárták" a Niagara-vízesést: döbbenetes látványt nyújtottak a csupasz sziklák 1969-ben
Teljesen "elzárták" a Niagara-vízesést: döbbenetes látványt nyújtottak a csupasz sziklák 1969-ben

Hihetetlenül hangzik, de megtörtént: 36 évvel ezelőtt hónapokra elzárták a Niagarát.

március 27., 14:00

  • életem
Közel 40 ezer forint jut minden nyugdíjasnak: ekkor érkezik a pluszpénz
Közel 40 ezer forint jut minden nyugdíjasnak: ekkor érkezik a pluszpénz

Minden nyugdíjasnak jár a pluszpénz 2025-ben.

március 27., 12:10

  • életem
Az ADHD jele lehet, ha ezt teszed a ruháiddal
Az ADHD jele lehet, ha ezt teszed a ruháiddal

Ha így kezeled a tiszta és szennyes ruhákat, annak nem biztos, hogy a lustaság az oka, akár az ADHD-re is utalhat.

március 27., 16:00

  • Mindennapi
Új támogatásról döntött a kormány: ők jogosultak
Új támogatásról döntött a kormány: ők jogosultak

Friss rendelet alapján jár a támogatás.

25 perce

  • Szülőség
Gyerekrablóktól tart a fél ország, a rendőrség is megszólalt a riasztó hírek kapcsán
Gyerekrablóktól tart a fél ország, a rendőrség is megszólalt a riasztó hírek kapcsán

A rendőrség hivatalos felületén tájékoztatott a gyerekrablókkal kapcsolatban.

március 27., 13:36

  • világom
Ilyen volt az első bankautomata: a hatvanas években kezdték használni
Ilyen volt az első bankautomata: a hatvanas években kezdték használni

Az első bankautomata még egészen máshogy nézett ki, mint a mai ATM-ek.

március 27., 16:46

  • Offline
Múzeumból lopott festményt találtak egy nőnél, de nem hajlandó visszaadni
Múzeumból lopott festményt találtak egy nőnél, de nem hajlandó visszaadni

A 16. századi kép 128 ezer dollárt érhet.

március 27., 15:10

  • Offline
Elsüllyedt egy turista-tengeralattjáró a magyarok kedvenc egyiptomi üdülőhelyén
Elsüllyedt egy turista-tengeralattjáró a magyarok kedvenc egyiptomi üdülőhelyén

Turistákkal a fedélzetén szenvedett balesetet egy egyiptomi tengeralattjáró.

március 27., 12:40

  • Testem
Így van most az egyik űrhajós, aki 9 hónap után tért haza
Így van most az egyik űrhajós, aki 9 hónap után tért haza

9 hónap súlytalanság után most a saját lábán is alig tud megállni az amerikai űrhajós.

március 27., 14:36

  • Édes otthon
Ezt kár lenne kihagyni: ingyenes kukákat ajánlanak a társasházaknak
Ezt kár lenne kihagyni: ingyenes kukákat ajánlanak a társasházaknak

A MOHU ingyenes okoskukái sokkal többet tudnak a jelenlegieknél.

március 27., 17:30

  • Testem
5 perc alatt elalszol, miután átverted az agyad ezzel a trükkel
5 perc alatt elalszol, miután átverted az agyad ezzel a trükkel

A meleg vizes fürdő és a bárányszámolgatás mellett van egy igazán hatékony trükk, ami segítheti az elalvást.

március 27., 19:00

  • Önidő
Ez a kép próbára teszi a szemed: te meglátod benne a számokat?
Ez a kép próbára teszi a szemed: te meglátod benne a számokat?

Sokan nem látják ezt a számot a képen, ami akár súlyos szembetegség jele is lehet.

március 27., 06:30

  • világom
Hosszú évtizedekig bújtatták a nácikat Argentínában, most nyilvánossá teszik aktáikat
Hosszú évtizedekig bújtatták a nácikat Argentínában, most nyilvánossá teszik aktáikat

Eichmann, Mengele és egy sor más náci háborús bűnös kapott menedéket Argentínában, aktáik most napfényre kerülhetnek.

március 27., 10:36

  • életem
Ezt gondolja a Z generáció a nyitott kapcsolatokról
Ezt gondolja a Z generáció a nyitott kapcsolatokról

A mai generáció képtelen az elköteleződésre, vagy csak új utakat keresnek a kapcsolatokban?

március 27., 19:30

  • Önidő
Most a tiéd lehet Alföldi Róbert koronája
Most a tiéd lehet Alföldi Róbert koronája

Új gazdát keres Alföldi Róbert koronája. A március végéig tartó online aukción lehet rá licitálni több más királyi kellékkel együtt.

március 27., 11:40

  • életem
Világcsúcs: harcművészetet oktat a 7 éves kislány, sokan aggódnak érte
Világcsúcs: harcművészetet oktat a 7 éves kislány, sokan aggódnak érte

Rengetegen inspirálónak tartják a történelmet író lány példáját, de a reakciók vegyesek.

március 27., 20:00

  • Offline
Kinek a slágerei voltak ezek a 90-es években?
Kinek a slágerei voltak ezek a 90-es években?

Most megmutathatod, mennyire ismered a rendszerváltást követő évtized könnyűzenéjét.

március 27., 06:46

  • Testem
4 alkalom, amikor soha nem szabad fogat mosni
4 alkalom, amikor soha nem szabad fogat mosni

Vannak helyzetek, amikor a fogmosás inkább káros a fogainkra nézve.

március 27., 06:00

  • Édes otthon
Ez az ezerforintos egy vagyont ér, százezreket kaszálhatsz, ha találsz otthon
Ez az ezerforintos egy vagyont ér, százezreket kaszálhatsz, ha találsz otthon

Az ezerforintosért több százszorosát is fizethetik.

március 27., 11:10

  • világom
Ez a 10 legdrágább étel a világon
Ez a 10 legdrágább étel a világon

Bizarr és gusztustalan alapanyagok éppúgy helyet kaptak a legdrágább ételek listáján, mint csilli-villik.

március 27., 18:30

  • életem
Nagy lezárások jöhetnek járvány miatt, a magyar közutakon is változás várható
Nagy lezárások jöhetnek járvány miatt, a magyar közutakon is változás várható

Lezárásokat vezetnének be a járvány terjedésének megelőzése miatt, a határátkelők egy része már nem használható.

március 27., 10:06

  • Offline
Megszületett a döntés: drágul a tömegközlekedés Budapesten
Megszületett a döntés: drágul a tömegközlekedés Budapesten

A Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében júniustól emelkedik a BKK-jegyek ára. Mutatjuk, mennyivel drágul a tömegközlekedés Budapesten.

március 27., 07:46

  • világom
Megsérült a csernobili szarkofág – ebből nagy baj lehet
Megsérült a csernobili szarkofág – ebből nagy baj lehet

A Nemzetközi Atomenergia-ügynökség és a Greenpeace is aggódik a csernobili erőmű újabb sérülése miatt.

március 27., 09:36

  • Testem
Botrány robbant ki a Pfizer Covid-vakcinája körül
Botrány robbant ki a Pfizer Covid-vakcinája körül

Brit multinacionális gyógyszeripari és biotechnológiai vállalat tett feljelentést a Pfizer-vakcina ügyében.

március 27., 08:36

  • világom
Ráijesztett az utasokra a Wizz Air, de tisztáztuk: nem kérnek bevezetés előtt álló engedélyt
Ráijesztett az utasokra a Wizz Air, de tisztáztuk: nem kérnek bevezetés előtt álló engedélyt

Még nincs rá szükség, de úgy tűnt, a légitársaság már kéri a beutazási engedélyt: tisztáztuk a helyzetet.

március 27., 09:05

  • életem
Az adómentesség újabb kiterjesztését tervezi a kormány: ezek a pénzek érintettek
Az adómentesség újabb kiterjesztését tervezi a kormány: ezek a pénzek érintettek

Bővülhet az adómentes pénzek köre hamarosan.

március 27., 08:06

  • életem
Erről az 5 kifejezésről ismered fel a hazug embert a mesterséges intelligencia szerint
Erről az 5 kifejezésről ismered fel a hazug embert a mesterséges intelligencia szerint

A mesterséges intelligencia szerint több olyan szó is van, amit a hazug emberek gyakran használnak.

március 27., 07:26

  • életem
Ha így pletykálsz, sokkal szimpatikusabbnak fognak tartani
Ha így pletykálsz, sokkal szimpatikusabbnak fognak tartani

Így kell továbbadnod a pletykát, ha megbízhatóbbnak és vonzóbbnak akarsz tűnni.

március 27., 08:20

  • világom
Eladó egy 155 éves kocsma, de csak akkor veheted meg, ha ez a neved
Eladó egy 155 éves kocsma, de csak akkor veheted meg, ha ez a neved

Óriási kampány zajlik, hogy megtalálják a nem akármilyen nevet viselő utódot.

március 27., 08:50

  • világom
Nincs rákos beteg ebben az országban, és a legboldogabb emberek is itt élnek
Nincs rákos beteg ebben az országban, és a legboldogabb emberek is itt élnek

Híresen barátságosak és pozitív szemléletűek itt az emberek: talán ehhez is köze van annak, hogy feléjük állítólag nincs rákos megbetegedés.

március 27., 07:00

Érdekességek